آلن مور، خالق واچمن معتقد است که عشق «کودکانه» به ابرقهرمانان کتاب های مصور می تواند پیش درآمدی برای فاشیسم باشد. در مصاحبه ای با The Guardian، نویسنده افسانه ای کمیک، که به خاطر کارش در Batman: The Killing Joke و V for Vendetta مورد توجه قرار می گیرد، در مورد علاقه فرهنگ ما به ابرقهرمانان ابراز نگرانی کرد. مور معتقد است که کتابهای مصور همیشه پسران جوان را هدف قرار میدادند و هرگز قرار نبودند که «بزرگسالان» باشند. او اعتراف میکند که این تقصیر را به اشتراک میگذارد، زیرا داستانهایی با مضمون بالغانه مانند Watchmen که توسط خود مور نوشته شده است، ممکن است باعث شود طرفداران چیز دیگری فکر کنند.
را نگهبانان سازنده حتی تلاش کرد انتخابات 2016 ایالات متحده و همه پرسی برگزیت 2016 را به موفقیت فیلم های ابرقهرمانی که در طول سال ها به دست آورده اند، مرتبط کند. مور خاطرنشان می کند که وقتی دونالد ترامپ در سال 2016 انتخاب شد و مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، بزرگترین فیلم های آن سال بر اساس ابرقهرمانان ساخته شدند.
مور به گاردین گفت: «حوالی سال 2011 گفتم که فکر میکنم اگر میلیونها بزرگسال برای دیدن فیلمهای بتمن در صف باشند، پیامدهای جدی و نگرانکنندهای برای آینده به همراه خواهد داشت. زیرا آن نوع شیرخوارگی – آن اصرار به زمان های ساده تر، واقعیت های ساده تر – که اغلب می تواند پیش درآمدی برای فاشیسم باشد. مور که در پنج سال گذشته حتی یک کتاب کمیک منتشر نکرده بود، تأیید کرد که او “قطعاً” با آنها تمام شده است.
آخرین باری که یک فیلم ابرقهرمانی در بین 10 فیلم برتر سالانه باکس آفیس جهانی قرار نگرفت در سال 2011 بود، زمانی که فرنچایزهایی مانند هری پاتر، مبدل هاو دزدان دریایی کارائیب بر این سرزمین حکومت می کردند. از آن زمان به بعد – بدون احتساب سال های 2020 و 2021 تحت تأثیر کووید – ما هر سال به طور متوسط چهار فیلم ابرقهرمانی در 10 فیلم برتر داشته ایم. 2022 در حال حاضر دارای سه نسخه است و سال از نظر انتشار جدید انجام نشده است.
او دوران دهه 1980 را به یاد می آورد، زمانی که املاکی مانند Watchmen در حال تبدیل شدن به جریان اصلی بودند. تیترهای بسیار زیادی وجود داشت که میگفتند «کمیکها بزرگ شدهاند». من تمایل دارم فکر کنم که، نه، کمیک ها بزرگ نشده بودند. عناوین معدودی وجود داشتند که بیشتر از آنچه مردم به آن عادت کرده بودند، بزرگسال بودند. اما اکثر عناوین کمیک تقریباً مانند همیشه بودند. مور معتقد است که این تغییر، در هر صورت، فقط رشد طرفداران به بلوغ عاطفی بود که در آن کتاب ها به تصویر کشیده شد – برعکس.