آیا مایکروسافت پس از Google I/O به نت اسکیپ جدید تبدیل شده است؟

در حالی که من و مارک آندرسن در مورد اتفاقی که هنگام از کار افتادن نت اسکیپ روی داد اختلاف نظر داریم، تصور من این بود که نت اسکیپ با عدم محافظت کافی از مایکروسافت و درک نکردن قدرت بازاریابی مایکروسافت در آن زمان، برتری قابل توجه خود را در مرورگرها بر مایکروسافت برد.

قابلیت های بازاریابی مایکروسافت از آن زمان به شدت کاهش یافته است. در حالی که گوگل را با Copilot در جستجو نادیده گرفت، مایکروسافت نتوانست این مزیت را به طور موفقیت آمیزی به بازار عرضه کند یا به اندازه کافی آن را ارتقا دهد تا از پس زدن بزرگ گوگل جلوگیری کند. این فشار بک هفته گذشته در Google I/O اتفاق افتاد و نمایش چشمگیر بود.

یکی دیگر از نقاط ضعف مایکروسافت این است که گوگل روی گوشی های هوشمند به عنوان وسیله ای برای تلاش های هوش مصنوعی خود تمرکز کرده است، در حالی که مایکروسافت روی رایانه های شخصی تمرکز کرده است. مسیر گوگل احتمالا بهتر است. از آنجایی که ما از رابط متنی به رابط صوتی می‌رویم و قابلیت‌های بیشتری را برای مشاهده هوش مصنوعی در نظر می‌گیریم، داشتن آن در ابزاری که همیشه همراه شما باشد به جای روی میز یا کیف لپ‌تاپ، منطقی‌تر است.

درست مانند مایکروسافت با نت اسکیپ، من فکر می کنم رویکرد گوگل در جایی که مردم می خواهند هوش مصنوعی باشد، تاثیر بیشتری می گذارد. مایکروسافت بیلد این هفته است. من انتظار فشار گوشی هوشمند را ندارم، اما هرگز نمی دانید. مایکروسافت به راحتی از بین نمی رود. بنابراین، تماس با برنده باید حداقل تا هفته آینده صبر کند.

به هر حال، اگر می‌خواهید چیزی را ببینید که هم جذاب و هم کمی عجیب است، این ویدیو را از دو تلفن OpenAI GPT-4o که با یکدیگر چت می‌کنند (خوشبختانه هیچ‌کدام برای تصاحب جهان بحث نکردند) تماشا کنید. وقتی تماشای این را تمام کردم، احساس کردم که بیش از حد نیست.

بیایید این هفته با Google I/O صحبت کنیم، و با محصول هفته من، یک لپ‌تاپ جدید و عالی با هوش مصنوعی از Lenovo که نمونه‌ای چشمگیر از کلاس خود است، پایان می‌دهیم.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است. امروزه، بیشتر مردم از طریق اپلیکیشنی مانند Grammarly یا از طریق فضای ابری از طریق رابط مرورگر به هوش مصنوعی دسترسی دارند. اگر بخواهید از همان رابط هوش مصنوعی در حالی که دور از میز کار خود هستید استفاده کنید، این یک مشکل است. فروشندگان معتقدند، و من موافقم، که ترجیح می‌دهید هوش مصنوعی هر جا که می‌روید با شما باشد، نه اینکه فقط منتظر شما در دفتر باشد.

بعلاوه، درست مانند زمانی که از میان فریم‌های اصلی و رابط‌های خط فرمان به رابط‌های کاربری گرافیکی، ماوس‌ها و رایانه‌های شخصی، سخت‌افزار دسک‌تاپ را به‌طور قابل توجهی تغییر دادیم، آیا انتظار دارم وقتی از رابط‌های رایانه شخصی خارج می‌شویم، نقاط پایانی خود را تغییر دهیم. و لوازم جانبی یک رابط هوش مصنوعی که بیشتر شبیه انسان دیگری است تا نحوه کار ما با رایانه های شخصی در گذشته.

این تغییر نشان می‌دهد که حتی تلفن‌های هوشمند نیز ممکن است در معرض خطر باشند، اما در این مرحله نسبت به رایانه‌های شخصی به جایی که ما در آن قرار داریم نزدیک‌تر هستند. به عنوان مثال، پین هوش مصنوعی انسانی تلاشی است برای یافتن اینکه دستگاه آینده چگونه خواهد بود – و مانند گوشی‌های هوشمند اولیه، هنوز خیلی به آنچه مردم می‌خواهند نزدیک نیست، اما بسیار شبیه گوشی‌های هوشمند در حال تکامل است. بنابراین، من هنوز Humane را نمی‌نویسم.

نقش کوالکام در بازار هوش مصنوعی

این موقعیت‌یابی، کوالکام را در موقعیت بسیار جالبی قرار می‌دهد زیرا نه تنها ارائه‌دهنده پیشرو فناوری هوش مصنوعی گوشی‌های هوشمند است، بلکه اسنپدراگون X آن نیز در حال حاضر پیشتاز بازار فناوری هوش مصنوعی رایانه‌های شخصی است. شایعه شده است که کوالکام این هفته در مرکز بیلد مایکروسافت قرار خواهد گرفت.

بنابراین، در بین تمام فروشندگان تراشه های سطح بالا، کوالکام بهترین موقعیت را در هر دو پلتفرم دارد تا سمت مشتری توسعه هوش مصنوعی را هدایت کند. در عین حال، انویدیا قدرتمندترین ارائه‌دهنده فناوری در بخش‌های سرور، محاسبات با کارایی بالا، ابر رایانه و ایستگاه‌های کاری باقی می‌ماند.

کوالکام و انویدیا هرگز به خوبی با یکدیگر همکاری نکرده‌اند، اما اگر زمانی به هم متصل شوند، می‌توانند مالک تمام موج هوش مصنوعی باشند. این حدس و گمان ممکن است پویایی جالب دیگری را به ترکیب اضافه کند، با توجه به اینکه AMD و Intel تلاش های هوش مصنوعی را به طرز چشمگیری افزایش می دهند.

در حال حاضر، گوگل و کوالکام هر دو مزیت قابل توجهی در رقابت هوش مصنوعی دارند. با این حال، مسابقه خیلی زود است و من انتظار دارم که رهبری تغییرات زیادی داشته باشد. ممکن است در نهایت به برخی از فروشندگان مانند OpenAI برسد، حتی اگر مایکروسافت به تازگی یک تلاش هوش مصنوعی داخلی چشمگیر مشابه آنچه با Spyglass در جنگ مرورگر انجام داد، اعلام کرد. بنابراین، می تواند فیلمنامه را این هفته در بیلد تغییر دهد. آن نمایش ارزش حضور را دارد.

اطلاعیه های Google I/O 2024

از آنجایی که کوالکام و انویدیا مرزها را در سخت افزار هوش مصنوعی پیش می برند، بسیار مهم است که مراقب باشیم که چگونه پیشرفت های نرم افزاری این پیشرفت ها را تکمیل می کنند. این ما را به اطلاعیه های اخیر از Google I/O می رساند، جایی که چندین پروژه جدید هیجان انگیز رونمایی شد.

پروژه آسترا

Project Astra باید یکی از جالب ترین چیزهایی باشد که تا به حال دیده ام. گوشی هوشمند شما به مجموعه دیگری از چشم ها تبدیل می شود که شما را به قدرت هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به سوالات متصل می کند. این سوالات می تواند باشد:

  • این بازیگر تلویزیون کیست؟
  • چگونه این وسیله یا اسباب بازی را مونتاژ کنم؟
  • عینکم را کجا گذاشتم؟ (اگرچه هنوز نمی توان دید که آنها روی سر شما هستند یا خیر.)
  • کدی که به دنبال آن هستم در تلاش برای انجام چیست؟
  • از کجا می توانم لباسی را که آن شخص پوشیده است بخرم؟
  • نام فیلم در این ویدیوی فیس بوک چیست و چه نوع ماشینی است؟

Project Astra یک دستیار واقعی است و با یادگیری چیزهای بیشتر و بیشتر، توانایی های آن گسترش خواهد یافت. از آنجایی که من یک پسر هستم، و بچه‌ها تمایل دارند دستورالعمل‌ها را بیرون بیاورند، برای آن زمان‌هایی که دستورالعمل‌ها را پرت کرده‌ام و واقعاً نباید می‌کردم، برای من موهبتی خواهد بود.

جمینی نانو

Gemini Nano پیاده‌سازی Gemini در سمت مشتری گوگل است و مطابق با آنچه که مایکروسافت در بیلد به نمایش می‌گذارد است. این ویژگی به تلفن هوشمند اندرویدی شما اجازه می‌دهد تصاویر، صداها و زبان‌های گفتاری که با آن‌ها صحبت نمی‌کنید را در زمان واقعی تشخیص دهد. می‌توانید برای ویدیوها و تصاویر در دستگاهتان جستجوی صوتی انجام دهید، و می‌توانید از مشکلی که دارید فیلمبرداری کنید، و با فرض اینکه بداند، پیشنهادهایی برای رفع آن ارائه می‌دهد.

عینک AR جدید

Google Glass را به یاد دارید و اینکه آن را بسیار بد کرده است؟ خوب، گوگل یک جفت عینک واقعیت افزوده جدید را در قالب نمونه اولیه به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد این عینک دوباره در این مورد اجرا خواهد شد. آن‌ها بی‌سیم هستند و می‌توانند پاسخ‌هایی را برای آنچه که در هنگام اتصال به Project Astra به آن نگاه می‌کنید، به شما بدهند.

این قابلیت از ایده یک دستگاه محاسباتی بسیار متفاوت نسبت به تلفن هوشمند پشتیبانی می کند، با توجه به اینکه کسانی که از عینک استفاده می کنند با میکروفون و بلندگوهای آن عینک تعامل دارند، نه در گوشی هوشمند. آنها یک تن بهتر از Google Glass به نظر می رسیدند، اما این مقدار بسیار پایین است.

تشخیص کلاهبرداری

در حالی که از اینکه چیزی به تماس‌هایم گوش دهد کمی عصبی هستم، افزایش کلاهبرداری تلفنی من را نگران کرده است، به‌ویژه وقتی بازیگران بد مدل‌های هوش مصنوعی را برای انجام آن کلاهبرداری می‌چرخانند. این ابزار مبتنی بر Gemini به تماس‌های شما گوش می‌دهد، اگر به نظر می‌رسد مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اید به شما هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند فوراً تماس را قطع کنید.

این ویژگی می‌توانست کمک قابل توجهی به زن مسن‌تر در فیلم BeeKeeper کند، اما پس از آن فیلم به مراتب کوتاه‌تر می‌شد. هزاران نفر مانند او هر سال کلاهبرداری می‌شوند، و این فناوری، اگرچه درمانی که BeeKeeper استفاده می‌کند نیست (که من ترجیح می‌دهم)، اما باید به طور قابل توجهی امنیت را در اطراف افراد در هر گروه سنی افزایش دهد.

هوش مصنوعی اندروید

جالب اینجاست که استفاده گوگل از هوش مصنوعی در اندروید، من را از نظر نحوه یکپارچه سازی رابط، بسیار به یاد ویندوز 95 می اندازد، و استفاده مایکروسافت از هوش مصنوعی، تا کنون، من را بیشتر به یاد Windows + DOS می اندازد، زیرا بیشتر یک پوشش است.

من فکر می‌کنم این امر مایکروسافت را مجبور می‌کند که ویندوز 12 را زودتر منتشر کند و امیدوارم مشکل بازاریابی خود را برطرف کند، زیرا اعدادی که اخیراً دیده‌ام نشان می‌دهد که افراد زیادی از ویندوز 11 به ویندوز 10 برمی‌گردند و مایکروسافت را در ترشی قرار می‌دهد. شرایط ارتقاء بعدی، که من را دوباره به یاد برخی از مشکلات اجرایی Netscape با Navigator می اندازد.

هم تیمی هوش مصنوعی

ما قبلاً دوین، اولین مهندس نرم‌افزار هوش مصنوعی Cognition را منتشر کرده‌ایم، اما آنچه گوگل اعلام کرد بسیار عمومی‌تر بود و احتمالاً یک تن ارزان‌تر برای خرید بود.

AI Teammate یک همکار هوش مصنوعی است که مانند یک منشی اجرایی است. این همان چیزی است که مایکروسافت مدتی پیش وعده داده بود، اما هرگز واقعاً با کورتانا انجام نداد. گوگل که بر روی Workspace ساخته شده است، هوش مصنوعی خود را “تراشه” نامید (من کورتانا را بیشتر دوست داشتم) و باید کمک بزرگی در جلسات باشد. من فقط امیدوارم که آنها کاری را که مایکروسافت انجام نداده انجام دهند و دستگاهی مانند این دستگاه Cortana هولوگرافیک بسازند.

بسته بندی

Google I/O امسال شگفت‌انگیز بود، و ما خواهیم دید که مایکروسافت در این هفته چگونه پاسخ می‌دهد. اما این واقعاً نشان دهنده مشکل مایکروسافت با عدم چسبیدن به تلفن ویندوز است. من فکر می‌کنم که این نشان می‌دهد که مایکروسافت – حتی اگر مثل نت‌اسکیپ اول شد – یک روز تاخیر داشته و یک دلار کمتر است. این محور در گوشی‌های هوشمند قدرتمندتر از رایانه‌های شخصی خواهد بود، که برای شرکت‌هایی که هر دو پلتفرم را ندارند، به شدت مختل خواهد شد.

در پایان، رویداد امسال به عنوان مهم‌ترین، آموزنده‌ترین و جالب‌ترین Google I/O تاکنون شناخته شد، اما ما هنوز در ابتدای موج هوش مصنوعی هستیم. من هنوز کمی نگران هستم که ما روی سرعت به کیفیت تمرکز می کنیم. تا پایان سال 2025، ما باید بدانیم که آیا گوگل مایکروسافت جدید است و آیا مایکروسافت به نت اسکیپ جدید تبدیل می شود یا خیر.

محصول فناوری هفته

لپ تاپ Lenovo ThinkBook 13x G4 AI-Ready

لپ تاپ Lenovo ThinkBook 13x G4

(اعتبار تصویر: Lenovo)

Lenovo ThinkBook 13X G4 یک نوت بوک برجسته است و مطمئناً یکی از بهترین لپ‌تاپ‌هایی است که تاکنون آزمایش کرده‌ام. شیک و 2.2 پوندی، برای هوش مصنوعی آماده است و دارای بلندگوهای چشمگیر برای لپ تاپ 13 اینچی است. می توانید نوت بوک را با Intel Core Ultra 5 با قیمت حدود 1400 دلار یا Intel Core Ultra 9 با قیمت حدود 2000 دلار پیکربندی کنید.

عمر باتری تا 21 ساعت ویدیو، 11.4 ساعت وبگردی و 8.4 ساعت ویدئو کنفرانس است و Office عمر باتری مناسبی را به این نوت بوک می دهد. این باتری یکی از بزرگترین باتری های کلاس خود را دارد (طبق گفته لنوو، بزرگترین باتری در کلاس خود است)، بنابراین باید بتوانید شارژر خود را روی میز یا اتاق هتل خود بگذارید. من از طرفداران پر و پا قرص 20 ساعت عمر باتری هستم.

این پورت USB Type-A ندارد، اما دارای سه پورت USB Type-C (Thunderbolt 4) است که بهتر است.

قابلیت اتصال Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 است که تقریباً به همان اندازه ای است که اکنون می توانید دریافت کنید (من هنوز یک نوت بوک Wi-Fi 7 ندیده ام). این Lenovo ThinkBook یکی از اولین محصولات با پردازنده Meteor Lake اینتل است که از هوش مصنوعی خوبی پشتیبانی می کند.

لپ تاپ Lenovo ThinkBook 13x G4 Magic Bay و چراغ برای ویدئو کنفرانس

لپ‌تاپ ThinkBook 13x G4 دارای پین‌های pogo برای اتصال استودیو Magic Bay Lenovo با دوربین 4K خود برای ویدئو کنفرانس است. (اعتبار تصویر: Lenovo)


صفحه نمایش دارای 500 نیت است که باید آن را در فضای باز قابل مشاهده باشد (من هنوز آن را امتحان نکرده ام). همچنین دارای پشتیبانی از Dolby Vision برای رنگ های درخشان، به ویژه هنگام تماشای فیلم است.

اگر می خواهید محصول را به طور کامل پیکربندی کنید، می توانید تا 32 گیگابایت حافظه و حداکثر 1 ترابایت حافظه SSD نسل 4 داشته باشید. از گرافیک مجتمع جدید Intel ARC استفاده می کند.

لنوو ThinkBook 13x G4 AI PC یک کیت چشمگیر، نوت بوک مورد علاقه جدید من و محصول هفته من است!

منبع