آیا ویژن پرو اپل جهان را فرو خواهد کرد؟

Vision Pro یکی از معدود اعلامیه های محصولی است که در دهه گذشته دیده ام که ممکن است انتظارات را برآورده کند. زمان نشان خواهد داد که آیا Vision Pro ضرب المثلی در جهان ایجاد می کند که استیو جابز اغلب در مورد آن صحبت می کند. من علیه آن شرط نمی‌بندم.



منبع

این افشای بزرگ حدود 80 دقیقه پس از بررسی کلی به‌روزرسانی‌های iOS، iPadOS، macOS و watchOS رخ داد. باید اعتراف کنم که فکر می کردم لحظه بزرگ “یک چیز دیگر…” هرگز نخواهد آمد. خوشبختانه این اتفاق افتاد و من با برخی مشاهدات متمایز در مورد مهم ترین اعلامیه اپل از زمان اپل واچ در سال 2014 رسیدم.

قضاوت سخت و سریع در مورد ویژن پرو و ​​پتانسیل آن غیرممکن است، زیرا اکثر شرکت کنندگان در این رویداد نمی توانند مستقیماً محصول را بررسی یا بررسی کنند. صرف نظر از آنچه من دیده ام، به نظر بسیار جذاب تر از هر هدست واقعیت مجازی یا واقعیت مجازی دیگری در حال حاضر موجود در بازار است.

تبلیغات

Enlighten - هوش مصنوعی مورد اعتماد برای تجارت

اپل سرانجام روز دوشنبه در WWDC 2023 پرده هدست ویژن پرو را کنار زد و تیم رهبری زمان جدی را به توضیح نحوه عملکرد دستگاه و نحوه استفاده از آن اختصاص داد.

در هر سناریویی، اپل ممکن است از زمان اضافی برای کاهش قیمت و توسعه بازار بهره مند شود. با توجه به قیمت اولیه 3499 دلاری ویژن پرو، جذابیت اولیه ویژن پرو احتمالاً محدود به فن‌آوران خوش‌گذران و تعدادی منتخب دیگر با هزینه‌های بالا خواهد بود. اگرچه در این مرحله، تعیین دقیق اینکه کدام دسته از مصرف کنندگان محصول را خریداری خواهند کرد، زود است.

آیا قیمت ویژن پرو یک معامله شکن است؟

جای تعجب نیست که برخی از ناظران صنعت، هدست ویژن پرو اپل را به عنوان یک حمله از پیش رو به محصولات متا کوئست می دانند. با توجه به محوریت متا برای تمرکز کامل روی متاورژن، این پویایی باید منبعی برای حیرت باشد. ارائه اپل در مقایسه با استراتژی متا، که اساسا محصولات Quest خود را به عنوان لوازم جانبی قرار می دهد، طراوت، جدید و غیرقابل انکار جاه طلبانه است.

من تحت تاثیر این ایده اپل هستم که کاربران می توانند از ویژن پرو به جای کامپیوتر یا مانیتور تلویزیون استفاده کنند. با این حال، این مدل استفاده، قدرت پردازش و نمایش زیادی را مصرف خواهد کرد. اپل ادعا می‌کند که پنل‌هایش از ۲۳ میلیارد پیکسل بهره می‌برند که در شمال تلویزیون‌های ۴K معمولی است. با این حال، اگر کیفیت تصویر ویدیویی با یک تلویزیون با فرمت بزرگ درجه یک مطابقت داشته باشد، اثبات در پودینگ خواهد بود.

با تمرکز صرف بر قیمت بالای Vision Pro، صنعت فناوری در خطر از دست دادن اهمیت بلندمدت دستگاه است. ویژن پرو، صراحتا، یک بازی طولانی مدت برای اپل است. این شرکت تصویری قانع‌کننده و واقعی از احتمالات آینده واقعیت افزوده ارائه کرده است و شایسته تحسین برای این مورد است.

مورخان فناوری خاطرنشان می کنند که Lotus 1-2-3 یکی از برنامه های قاتل اصلی بود که موفقیت اولیه رایانه شخصی IBM را تضمین کرد. حدس من این است که یک برنامه قاتل مشابه به سرعت ظاهر می شود تا Vision Pro را به یکی از مطلوب ترین محصولات فناوری در سال 2024 تبدیل کند.

اپل ویژن پرو کاربران را قادر می سازد تا یک تجربه سینمایی شخصی با عرض صفحه نمایش درک شده 100 فوت ایجاد کنند و هر فضایی را به سالن تئاتر خصوصی خود تبدیل کنند. (اعتبار تصویر: اپل)


صفحه نمایش تلویزیون مجازی Apple Vision Pro

با ویژگی EyeSight اپل ویژن پرو، کاربران می توانند در عین غرق شدن در واقعیت افزوده، به طور کامل با محیط اطراف خود درگیر شوند. (اعتبار تصاویر: اپل)


ارائه WWDC نشان داد که هدست Vision Pro چه کارهایی را می تواند انجام دهد و چگونه می توانید روزانه از آن استفاده کنید، با نشان دادن اینکه چگونه برنامه های iOS، فیلم ها و تصاویر با محیط شما پوشش داده شده اند.

صدای داخلی ویژن پرو با وفاداری بالا در برجستگی های کوچک کناره های گروه تعبیه شده است و اپل اشاره می کند که جنبه مرکزی فروش آن صدای فضایی است.

سنسورهای اضافی دستگاه و دوربین‌های متعدد مستقیماً در زیر شیشه جلو قرار دارند. اگر از زاویه درست به هدست نگاه کنید، می توانید دوربین هایی را ببینید که به بیرون نگاه می کنند.

مطمئناً، مشتریان ممکن است برای آشنایی با Vision Pro و تطبیق با مفهوم هدست نیاز به مدتی داشته باشند، اما این امر احتمالاً با ایجاد محتوای بیشتر برای مصرف کاربران اتفاق خواهد افتاد.

خیلی زود است که اپل را برنده این دنیای جدید و شجاعانه محاسبات فضایی اعلام کنیم. اما همانطور که من در مورد آنچه اپل در WWDC ارائه کرد فکر می کنم، این شرکت هشت سال گذشته را بیهوده سپری نکرده است و می داند که ریسک آن بالاست.

از نظر تئوری، می‌توانم ببینم که Vision Pro جایگزین نیاز به تلویزیون فیزیکی برای تماشای برنامه‌ها، ورزش‌ها و فیلم‌ها برای آن دسته از کاربرانی است که تنها زندگی می‌کنند و به صورت گروهی تلویزیون تماشا نمی‌کنند. قابل تصور است که این مدل استفاده می تواند بر بازار سنتی تلویزیون های صفحه بزرگ برای برخی از کاربران تأثیر بگذارد.

برخلاف متا، اکوسیستم اپل یک مزیت تعیین کننده برای شرکت کوپرتینویی است و من معتقدم که جادوی واقعی از سوی توسعه دهندگانی خواهد آمد که شش ماه فرصت دارند تا مدل های استفاده ای را پرورش دهند که پتانسیل واقعی ویژن پرو را به نمایش بگذارند.

آیا Vision Pro یک “لحظه لوتوس” را جرقه خواهد زد؟

البته، این که چگونه در زندگی واقعی برای دوره های زمانی طولانی احساس می شود، سوال اساسی خواهد بود. آیا بدون نوار بالای سر به شدت روی بینی شما قرار می گیرد؟ آیا کابل شقیقه سمت چپ شما به بسته باتری شما را آزار می دهد؟ آیا بعد از مدتی گرم می شود؟ در داخل نیز چگونه به نظر می رسد؟

نکته قابل توجه این است که من در حین سخنرانی از مادر 88 ساله ام تماس گرفتم و حتی او از پتانسیل ویژن پرو شگفت زده شد. این یک نشانه امیدوارکننده برای توانایی اپل در متقاعد کردن این موضوع است که محاسبات فضایی آماده تبدیل شدن به جریان اصلی است، شاید حتی برای کاربران قدیمی‌تر.

شیشه ویژن پرو، نمای جلو (اعتبار تصویر: اپل)


علاوه بر این، اپل در حال ایجاد یک پلتفرم کاملاً جدید – محاسبات فضایی – است که در نهایت می تواند جایگزین دستگاه های دیگر مانند لپ تاپ، تبلت و حتی گوشی های هوشمند شود.