استفاده از استیبل کوین در روسیه پس از تهاجم اوکراین به طور تصاعدی افزایش می یابد، در اینجا دلیل آن است

بر اساس گزارش جدید شرکت اطلاعاتی بلاک چین Chainalysis، روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین که از آن زمان با تحریم های غرب و تورم شدیدی که کشور را تحت تاثیر قرار داده است، شاهد افزایش استفاده از استیبل کوین بوده است. این گزارش که در 12 اکتبر منتشر شد، نشان داد که سهم حجم تراکنش‌های استیبل کوین در سرویس‌های عمدتا روسی از 42 درصد در ژانویه به 67 درصد در ماه مارس پس از تهاجم افزایش یافته و از آن زمان به افزایش خود ادامه داده است. تحلیل زنجیره ای همچنین نشان می دهد که رمزارز ممکن است در تامین مالی تجارت خارجی روسیه پس از حذف این کشور از سوئیفت کمک کرده باشد.

یک کارشناس ناشناس در زمینه پولشویی منطقه ای به Chainalysis پیشنهاد کرد که حذف روسیه از سیستم فرامرزی سوئیفت احتمالاً شاهد استفاده از رمزارز برای تراکنش های فرامرزی خواهد بود و استیبل کوین ها به دلیل ثبات قیمت، احتمالاً رسانه ترجیحی مبادله خواهند بود.

بر اساس گزارش Chainalysis، اروپای شرقی با 630.9 میلیارد دلار (تقریبا 51,93,900 کرور) در زنجیره ارزش دریافت شده در زنجیره بین ژوئیه 2021 تا ژوئن 2022، پنجمین بازار بزرگ ارزهای دیجیتال منطقه ای است. این نشان دهنده 10 درصد از فعالیت معاملات جهانی در طول دوره است. مطالعه شده است که با اجراهای گذشته همخوانی نسبی دارد.

در روسیه، بزرگترین کشور اروپای شرقی، تحریم‌ها در پاسخ به حمله به اوکراین، شهروندان را از دسترسی به بسیاری از خدمات ارز دیجیتال بین‌المللی محدود می‌کند و می‌تواند آنها را به سمت خدمات پرخطر سوق دهد. اتحادیه اروپا هفته گذشته محدودیت‌های بیشتری را برای تراکنش‌های رمزنگاری روسیه تشدید کرد و تمام کیف‌پول‌ها، حساب‌ها یا خدمات نگهبانی دارایی‌های رمزنگاری شده را از این کشور ممنوع کرد.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

یکی از محرک های قابل توجه نرخ بالای فعالیت های پرخطر در منطقه، شیوع «مبادلات پرخطر» است که استانداردهای اطلاعاتی شناخت مشتری (KYC) را ندارند. این گزارش می گوید که چنین مبادلاتی حدود 6 درصد از معاملات را تشکیل می دهند. فعالیت در منطقه، در مقایسه با 1.2 درصد برای نزدیکترین منطقه.

این گزارش می‌گوید: «در حالی که برخی از این موارد ممکن است به دلیل استقبال کسب‌وکارها از ارزهای دیجیتال برای تراکنش‌های بین‌المللی باشد، اما این احتمال وجود دارد که بخشی از این افزایش به دلیل معامله شهروندان عادی روسیه برای حفظ ارزش دارایی‌های خود برای محافظت از ارزش دارایی‌هایشان باشد، همانطور که قبلاً صحبت کردیم.» اشاره شد.

بر اساس این گزارش، حدود 18 درصد از فعالیت‌های ارزهای دیجیتال در اروپای شرقی با فعالیت‌های «خطرناک یا غیرقانونی» مرتبط است که نشان‌دهنده بالاترین نرخ در بین هر منطقه‌ای است که توسط Chainalysis اندازه‌گیری شده است. با این حال، عمدتاً از معاملاتی است که با نرخ معاملات غیرقانونی بلوک در زیر صحرای آفریقا و آمریکای لاتین و همتراز با آمریکای شمالی، پرخطر تلقی می‌شوند.

این گزارش همچنین حاکی از آن است که برخی از افزایش استفاده از استیبل کوین احتمالاً به دلیل خرید و فروش RUB برای استیبل کوین توسط شهروندان عادی روسیه است تا از ارزش دارایی های خود محافظت کنند، در حالی که تورم بالایی از زمان شروع جنگ وجود داشته است.

در همین حال، Chainalysis همچنین خاطرنشان کرد که فعالیت ارزهای دیجیتال که به عنوان “ریسک بالا” تعیین می شود، در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین در اروپای شرقی بیش از هر منطقه دیگری رایج است.