اسپیس ایکس ایلان ماسک فالکون 9 را با 46 ماهواره Starlink به مدار پایین زمین پرتاب کرد.

طبق گزارش های اسپیس ایکس، فالکون 9 46 ماهواره استارلینک را از مجموعه پرتاب فضایی 4 شرقی (SLC-4E) در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ، کالیفرنیا به مدار پایین زمین پرتاب کرد.

COMSPOC در گزارشی اعلام کرد که گروه 3 از فضاپیمای پنج لایه استارلینک در مداری مشابه با سایر ماهواره‌های همگام خورشیدی قرار دارند که قبلاً به زباله‌های ASAT روسیه نزدیک شده‌اند.

سی و ششمین پرتاب اسپیس ایکس در سال 2022 به رکورد رو به رشد پرتاب آن در یک سال افزود. این شرکت همچنین شصت و دومین فرود متوالی یک مرحله اول و سی و چهارمین پرواز یک تقویت کننده را در سال 2022 به پایان رساند.

9 دقیقه پس از پرتاب، موشک ابتدا بر فراز یک کشتی بدون سرنشین در اقیانوس آرام فرود آمد و در مدت کوتاهی به پرواز درآمد. انتظار می‌رفت که مرحله دوم، ماهواره‌ها را ۶۳ دقیقه پس از پرتاب پس از پایان پخش زنده مستقر کند.

اسپیس ایکس قبلاً دو مجموعه دیگر از گروه 3 را در 10 و 22 جولای به مدار فرستاده است که هر دو از Vandenberg هستند.

یک شرکت ردیابی فضایی COMSPOC اخیراً یک رویداد غوغایی را فاش کرد که در آن 841 ماهواره Starlink که حدود 30 درصد از صورت فلکی SpaceX را نشان می‌دهند تحت تأثیر 6000 رویکرد نزدیک قرار می‌گیرند.

طبق استانداردهای COMSPOC، یک اتصال به عنوان دو جسم در حال گردش در فاصله 6 مایلی (10 کیلومتری) از یکدیگر تعریف می شود. اسپیس ایکس در مورد اینکه آیا Starlinks تحت تاثیر قرار گرفته یا خیر، اظهار نظری نکرده است، اما در بحث‌های گذشته درباره زباله‌های فضایی، این شرکت تاکید کرده است که ماهواره‌هایش می‌توانند برای دور زدن فضاپیماها یا زباله‌های نزدیک به فضا مانور دهند.

سرمایه‌دار میلیاردر به رهبری ایلان ماسک، SpaceX روز جمعه گروه دیگری از ماهواره‌های Starlink را به مدار زمین فرستاد. ماسک، بنیانگذار سازنده فضاپیما آمریکایی و شرکت ارتباطات ماهواره‌ای اسپیس ایکس، با استفاده از حساب رسمی توییتر خود، جزئیات مربوط به پرتاب ماهواره جدید را به اشتراک گذاشت.

طبق گزارش اسپیس نیوز، ماهواره‌های جدید بخشی از گروه 3 هستند که در پوسته‌ای می‌چرخند که ممکن است مستعد ریزش زباله‌های حاصل از آزمایش ضد ماهواره‌ای روسی باشد که در نوامبر سال گذشته انجام شد.

طبق گزارش ها، پرواز روز جمعه دهمین مرحله اول فالکون 9 بود، طبق گزارش ها، این یک ماموریت اسپیس ایکس بود.




منبع

به گفته تسلاراتی، گروه 3 در شیب 97.6 درجه و در ارتفاع 347 مایلی (560 کیلومتری) قرار دارد.