افراد مسن‌تر هوش مصنوعی را بیشتر شبیه انسان‌ها نسبت به بزرگسالان جوان‌تر می‌دانند: مطالعه

نتایج نشان داد که در مقایسه با بزرگسالان جوان‌تر، افراد مسن‌تر گفتار هوش مصنوعی را طبیعی‌تر می‌دانند و کمتر قادر به تشخیص درست زمانی هستند که گفتار توسط رایانه تولید می‌شود.

علاوه بر کمک به توسعه برنامه‌های آموزشی مرتبط با هوش مصنوعی، نتایج این و مطالعات آینده می‌تواند به اطلاع‌رسانی فناوری هوش مصنوعی تعاملی برای افراد مسن کمک کند. این نوع فناوری اغلب بر گفتار هوش مصنوعی متکی است و کاربرد فزاینده ای در پزشکی، مراقبت های طولانی مدت و سایر فضاهای پشتیبانی برای افراد مسن دارد. به عنوان مثال، ربات‌های هوش مصنوعی درمانی می‌توانند برای آرامش و آرامش افرادی که به دلیل زوال عقل دچار آشفتگی می‌شوند، استفاده شوند.

بر اساس مطالعه اخیر Baycrest، افراد مسن نسبت به همتایان جوان خود توانایی کمتری برای تمایز بین گفتار کامپیوتری (AI) و گفتار انسان دارند.

هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما رواج بیشتری یافته است. در حالی که این فناوری‌ها در درجه اول به ما کمک می‌کنند، ممکن است گاهی اوقات در راه‌های منفی، مانند تماس‌های کلاهبرداری یا کلاهبرداری، استفاده شوند، بنابراین ما باید بتوانیم آنها را تشخیص دهیم.

دلایل این امر نامشخص است و موضوع تحقیقات بعدی دکتر هرمان و تیمش است. در حالی که آنها از دست دادن شنوایی و آشنایی با فناوری هوش مصنوعی را به عنوان عواملی رد کرده اند، می تواند به کاهش توانایی افراد مسن در تشخیص احساسات مختلف در گفتار مرتبط باشد.

در این مطالعه، که برای اولین بار تشخیص گفتار هوش مصنوعی را در بزرگسالان مسن‌تر مورد بررسی قرار داد، افراد جوان‌تر (30 سال) و مسن‌تر (60 سال) به جملات گفته شده توسط 10 سخنران مختلف انسان (پنج مرد، پنج زن) و جملات ایجاد شده گوش دادند. با استفاده از 10 صدای هوش مصنوعی (5 مرد، 5 زن). در یک آزمایش، از شرکت کنندگان پرسیده شد که صدای انسان و هوش مصنوعی چقدر طبیعی است. در دیگری، از آنها خواسته شد تشخیص دهند که آیا یک جمله توسط یک انسان گفته می شود یا توسط یک صدای هوش مصنوعی.

با درک بهتر اینکه بزرگسالان مسن‌تر چگونه صحبت‌های هوش مصنوعی را درک می‌کنند، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که فناوری‌های هوش مصنوعی به طور مؤثر نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کنند، در نهایت کیفیت زندگی آنها را بهبود می‌بخشد و به آنها کمک می‌کند تا زندگی هدفمند، الهام‌بخش و تحقق بخشی داشته باشند.


ریلمی ممکن است بخواهد Mini Capsule ویژگی تعیین کننده Realme C55 نباشد، اما آیا در نهایت یکی از مشخصات سخت افزاری گوشی خواهد بود که در مورد آن صحبت می شود؟ ما در این مورد در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

دکتر بیورن هرمان، رئیس دانشگاه بایکرست در زمینه پیری شنوایی، دانشمند مؤسسه تحقیقاتی روتمن و سرپرست بایکرست، می گوید: یافته های این مطالعه بر روی گفتار هوش مصنوعی تولید شده توسط رایانه نشان می دهد که افراد مسن ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سوء استفاده قرار بگیرند. نویسنده این مطالعه در حالی که این حوزه تحقیقاتی هنوز در مراحل ابتدایی است، یافته‌های بیشتر می‌تواند منجر به توسعه برنامه‌های آموزشی برای افراد مسن شود تا به آنها کمک کند این چالش‌ها را حل کنند.»

دکتر هرمان می گوید: «با افزایش سن، به نظر می رسد که هنگام تلاش برای به دست آوردن اطلاعات در مورد احساسات منتقل شده، بیشتر به کلمات واقعی در گفتار توجه می کنیم تا به ریتم و لحن آن. “ممکن است تشخیص گفتار هوش مصنوعی به جای کلمات به پردازش ریتم و لحن متکی باشد، که به نوبه خود می تواند توانایی کاهش یافته افراد مسن را برای شناسایی گفتار هوش مصنوعی توضیح دهد.”