اولین نمای کهکشان راه شیری از طریق عدسی ذرات نوترینو دیده شد

این تشعشعات ضعیف توسط ذرات باردار ساطع می شود که در یخ می توانند سریعتر از نور حرکت کنند (اما نه در خلاء). این ذرات توسط نوترینوهای ورودی ایجاد می شوند که از برخورد پرتوهای کیهانی در کهکشان و برخورد با اتم های یخ به وجود می آیند.

محققان بر روی نوعی از برهمکنش نوترینو در یخ به نام آبشار تمرکز کردند. این‌ها منجر به بارش‌های تقریباً کروی نور می‌شوند و به محققان سطح بهتری از حساسیت به نوترینوهای اخترفیزیکی از راه شیری را می‌دهند. این به این دلیل است که یک آبشار اندازه گیری بهتری از انرژی یک نوترینو را نسبت به سایر انواع فعل و انفعالات ارائه می دهد، حتی اگر بازسازی آنها سخت تر باشد.

این نشان داد که آندرومدا کهکشانی بسیار دور مانند کهکشان ماست، بحثی طولانی را حل کرده و تصور ما از جایگاه ما در جهان را کاملا دگرگون می کند.

از دوران باستان حدس زده می شد که کهکشان راه شیری که در آسمان شب می بینیم از ستاره هایی مانند خورشید ما تشکیل شده است. در قرن هجدهم، به عنوان یک تخته تخت از ستاره شناخته شد که ما از درون آن را مشاهده می کنیم. تنها 100 سال از زمانی که فهمیدیم کهکشان راه شیری یک کهکشان یا “جهان جزیره ای” است، یکی از صد میلیارد دیگر است.

کشف پیشرفت جدید به یک “تلسکوپی” نسبتاً عجیب نیاز داشت که در عمق چندین کیلومتری در کلاهک یخی قطب جنوب، زیر قطب جنوب مدفون شده است. رصدخانه نوترینو IceCube از یک گیگاتن از یخ فوق‌العاده شفاف تحت فشارهای عظیم برای تشخیص نوعی انرژی به نام تابش چرنکوف استفاده می‌کند.

نوترینوها می‌توانند به‌عنوان ردیاب‌های منحصربه‌فرد برهمکنش‌های پرتوهای کیهانی در اعماق کهکشان راه شیری عمل کنند. با این حال، ذرات شبح مانند زمانی که پرتوهای کیهانی به جو زمین برخورد می کنند نیز تولید می شوند. بنابراین، محققانی که از داده‌های IceCube استفاده می‌کردند، به راهی برای تمایز بین نوترینوهای منشأ «اخترفیزیکی» – آنهایی که از منابع فرازمینی سرچشمه می‌گیرند – و نوترینوهایی که از برخورد پرتوهای کیهانی در جو ما ایجاد شده‌اند، نیاز داشتند.

در اعماق یخ

هنگامی که پرتوهای کیهانی با ماده بین ستاره ای برخورد می کنند، نوترینوها از کهکشان ما ساطع می شوند. با این حال، نوترینوها نیز توسط ستارگانی مانند خورشید، برخی از ستارگان در حال انفجار، یا ابرنواخترها و احتمالاً توسط بیشتر پدیده‌های پرانرژی که در جهان مشاهده می‌کنیم، مانند انفجارهای پرتو گاما و اختروش‌ها نیز تولید می‌شوند. از این رو، آن‌ها می‌توانند نمای بی‌سابقه‌ای از فرآیندهای بسیار پرانرژی در کهکشان ما به ما ارائه دهند – منظره‌ای که ما نمی‌توانیم تنها با استفاده از نور به آن دست پیدا کنیم.

تجزیه و تحلیل ده سال داده های IceCube با استفاده از تکنیک های پیشرفته یادگیری ماشینی، نزدیک به 60000 رویداد نوترینو با انرژی بالاتر از 500 گیگا الکترون ولت (GeV) را به دست آورد. از این تعداد، تنها حدود 7 درصد منشأ اخترفیزیکی داشتند و بقیه به دلیل منبع “پس زمینه” نوترینوهایی است که در جو زمین تولید می شوند.

پرتوهای کیهانی عمدتاً ذرات پروتون هستند (اینها هسته اتم را همراه با نوترون ها تشکیل می دهند)، همراه با چند هسته سنگین و الکترون. حدود یک قرن پیش، اینها کشف شد که از همه جهات به طور یکنواخت بر روی زمین می بارید. ما هنوز به طور قطعی همه منابع آنها را نمی دانیم، زیرا جهت حرکت آنها توسط میدان های مغناطیسی موجود در فضای بین ستارگان درهم می خورد.

باز کردن پنجره ها

متعاقباً، همانطور که پنجره های نجومی جدید به آسمان گشوده شده است، ما خانه کهکشانی خود را در طول موج های مختلف نور – در امواج رادیویی، در باندهای مادون قرمز مختلف، در اشعه ایکس و در پرتوهای گاما دیده ایم. اکنون، ما می‌توانیم محل زندگی کیهانی خود را در ذرات نوترینو ببینیم، که جرم بسیار کمی دارند و فقط با مواد دیگر برهمکنش بسیار ضعیفی دارند – از این رو لقب آنها به “ذرات روح” است.

در سال 1923، ستاره شناس آمریکایی، ادوین هابل، نوعی ستاره تپنده به نام “متغیر قیفاووس” را در جایی که در آن زمان “سحابی” آندرومدا (ابر غول پیکر از غبار و گاز) نامیده می شد، شناسایی کرد. به لطف کار قبلی هنریتا سوان لیویت، این اندازه گیری فاصله زمین تا آندرومدا را فراهم کرد.

داده های جمع آوری شده توسط رصدخانه ای در قطب جنوب اولین نمای ما از کهکشان راه شیری را از طریق عدسی ذرات نوترینو ایجاد کرده است. این اولین باری است که ما کهکشان خود را با یک ذره “نقاشی” می بینیم، نه در طول موج های مختلف نور.

این فرضیه که تمام رویدادهای نوترینو می تواند ناشی از برخورد پرتوهای کیهانی به جو زمین باشد، در سطحی از اهمیت آماری به نام 4.5 سیگما به طور قطعی رد شد. به عبارت دیگر، نتیجه ما فقط 1 در 150000 شانس دارد که تصادفی باشد.

با بزرگ‌تر شدن آزمایش آتی – IceCube-Gen2 ده برابر بزرگ‌تر خواهد شد – ما رویدادهای نوترینویی بیشتری را به دست خواهیم آورد و تصویر تار فعلی به نمای دقیق کهکشان ما تبدیل می‌شود، تصویری که قبلاً هرگز نداشته‌ایم.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

این کمی کمتر از استاندارد 5 سیگما معمولی برای ادعای کشف در فیزیک ذرات است. با این حال، چنین انتشاری از کهکشان راه شیری در زمینه های اخترفیزیکی صدا انتظار می رود.

نتیجه که در Science منتشر شده است، دریچه جدیدی از کیهان در اختیار محققان قرار می دهد. تصور می شود که نوترینوها تا حدی توسط ذرات پر انرژی و باردار به نام پرتوهای کیهانی در برخورد با مواد دیگر تولید می شوند. به دلیل محدودیت های تجهیزات تشخیص ما، هنوز چیزهای زیادی در مورد پرتوهای کیهانی نمی دانیم. بنابراین، نوترینوها روش دیگری برای مطالعه آنها هستند.