اپل از افزایش 8 درصدی درآمد سه ماهه خبر داد و نسبت به “شرایط سخت اقتصادی فزاینده” هشدار داد.

سرمایه گذاران در ابتدا پس از پیش بینی Maestri واکنش منفی نشان دادند و سهام اپل را تا حدود 3 درصد در معاملات طولانی کاهش دادند، اما به نظر می رسید که با مدیریت زمان که کنفرانس تلفنی را به پایان رساند، نسبت به چشم انداز شرکت خوشبین تر بودند. سهام اپل در اواخر پنجشنبه بیش از 1 درصد افزایش یافت. با توجه به سایر سهام‌های زمانی پرطرفدار در فناوری، سهام اپل همچنان در سال 2022 تاکنون تقریباً 20 درصد کاهش یافته است.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در جریان کنفرانس تلفنی پنجشنبه با تحلیلگران اذعان کرد که اپل با “شرایط اقتصادی به طور فزاینده ای سختی روبرو است.”

درآمد سه ماهه چهارم مالی این شرکت با 8 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 90.1 میلیارد دلار (تقریبا 7,42,000 کرور) رسید. این بهبودی نسبت به افزایش ناچیز 2 درصدی درآمد در سه ماهه آوریل تا ژوئن بود، زمانی که مشکلات عرضه ناشی از تعطیلی کارخانه های مرتبط با بیماری همه گیر باعث کاهش فروش آن شد.

© تامسون رویترز 2022


اپل این هفته آی‌پد پرو (2022) و آی‌پد (2022) را در کنار تلویزیون اپل جدید عرضه کرد. ما آخرین محصولات این شرکت را به همراه بررسی آیفون 14 پرو در Orbital، پادکست Gadgets 360 مورد بحث قرار می دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

اپل در سه ماهه تابستانی موفق شد هم فروش و هم سود خود را افزایش دهد که ثروت سایر شرکت‌های بزرگ فناوری را کاهش داد، اما این لزوماً به این معنی نیست که سازنده آیفون از رکود بالقوه مصون خواهد بود. اگرچه اپل عملکرد قابل قبولی داشت، اما نتایج جولای تا سپتامبر منتشر شده در روز پنج‌شنبه نشان داد که با ارزش‌ترین شرکت جهان با همان بادهای معکوس اقتصادی مواجه است که سود مایکروسافت و والدین شرکت‌های گوگل و فیسبوک را تحت تاثیر قرار داده است.

این یکی از دلایل اصلی است که شرکت تحقیقاتی International Data اکنون انتظار دارد که فروش گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در سال جاری به میزان 6.5 درصد از سال 2021 کاهش پیدا کند، که یک بازنگری نزولی سه درصدی کامل – یعنی فروش حدود 150 میلیون دستگاه کمتر – از پیش‌بینی قبلی انجام شده است. در ماه می.

Maestri به تحلیلگران گفت که فروش ضعیف تبلیغات و بازی بزرگترین مشکل در بخش خدمات در سه ماهه اخیر بوده است.

آیفون – که هنوز هم محصول خیمه شب بازی اپل پس از گذشت 15 سال از معرفی آن است – بیشترین موفقیت آن را در سه ماهه گذشته به خود اختصاص داده است، حتی اگر این شرکت به اندازه ای که تحلیلگران انتظار داشتند دستگاه های خود را به فروش نرساند. با عرضه چهار مدل جدید در اواخر سپتامبر، فروش آیفون ها با 10 درصد افزایش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته به 42.63 میلیارد دلار (تقریباً 351000 روپیه) رسید.

لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی اپل در کنفرانس تلفنی هشدار داد که این چالش ها یکی از دلایلی است که اپل انتظار دارد رشد درآمدش در دوره جاری اکتبر تا دسامبر کاهش یابد، اگرچه سه ماهه امسال یک هفته بیشتر از سال گذشته خواهد بود. دلار قوی آمریکا که فروش گزارش شده اپل را در سطح بین المللی کاهش داده است نیز به کاهش پیش بینی شده کمک می کند.

هم درآمد و هم سود هر سهم کمی بالاتر از برآوردهای تحلیلگران بود. اما از جنبه منفی، فروش محبوب ترین محصول اپل، آیفون، و یکی دیگر از پولسازهای بزرگ و بخش خدمات، هر دو کمتر از آنچه که تحلیلگران پیش بینی می کردند بود – نشانه ای است که مصرف کنندگان ممکن است در میان بالاترین تورم در 40 سال گذشته کاهش پیدا کنند.

جسی کوهن، تحلیلگر Investing.com گفت: «ما می‌دانستیم که کسب و کار آیفون اپل در حال کند شدن است، اما همچنین شاهد این هستیم که بخش خدمات آن‌ها باعث نگرانی می‌شود.»

سود شرکت کوپرتینویی کالیفرنیا در سه ماهه اخیر بالغ بر 20.72 میلیارد دلار (تقریباً 170640 کرور) یا 1.29 دلار (تقریباً 100 روپیه) به ازای هر سهم بود که کمتر از 1 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشت.

IDC پیش بینی کرد که اپل به اندازه سازندگان گوشی های دارای سیستم عامل اندروید گوگل متضرر نخواهد شد، اما همچنان به کاهش قابل توجهی منجر خواهد شد. IDC پیش‌بینی می‌کند که محموله‌های آیفون کمتر از 0.5 درصد افزایش می‌یابد و میانگین قیمت فروش دستگاه در حدود 950 دلار است. در 9 ماه اول سال جاری، فروش آیفون 6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

اما تحلیلگران صنعت شروع به نگرانی در مورد مدت زمان طولانی تر خرید گوشی های جدید توسط مصرف کنندگان کرده اند، زیرا آنها فشار نرخ های بالای سرسختانه تورم سال گذشته را احساس می کنند. اگر این فشارهای مالی ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث شود خانواده‌های بیشتری هزینه‌های خود را در طول فصل خرید تعطیلات کاهش دهند، مخصوصاً در مورد گجت‌های گران‌قیمتی که سنگ بنای اپل هستند.