اپل در یک تجربه هوش مصنوعی مبتنی بر حریم خصوصی همه کاره می‌شود

قبل از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان امسال، که اپل در اوایل این هفته برگزار کرد، هوش مصنوعی برای اکثر مصرف کنندگان به معنای هوش مصنوعی بود. به سبک کلاسیک شبیه اپل، اکنون می دانیم که شرکت مستقر در کوپرتینو می خواهد هوش مصنوعی را به عنوان «هوش اپل» بازتعریف کند.

اپل به طور مداوم مهارت خود را در برقراری ارتباط موثر فناوری های پیچیده با افراد عادی نشان داده است. در WWDC، این شرکت به وضوح بیان کرد که چگونه این آخرین پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی را در نرم‌افزار خود بر اساس پلتفرم گسترده وارد می‌کند.

به عنوان مثال، برخی از مصرف کنندگان در مورد استفاده از هوش مصنوعی فراتر از وظایف بسیار پرحاشیه ایجاد یک منوی مهمانی شام، تردید دارند. برای آن دسته از کاربران، و از نظر اندازه، مخاطب بی اهمیتی نیست، این موارد استفاده نوآوری هایی نیستند که دنیا را تغییر دهند.

اکنون، وقتی یک سیری مجهز به هوش اپل می‌تواند در برنامه‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های متنی جستجو کند تا اطلاعات ذخیره‌شده در جایی را که نمی‌توانید به خاطر بسپارید، بازیابی کند یا وضعیت پرواز را بررسی کند، همه چیز بسیار جالب‌تر می‌شود. به عنوان مثال، سیری جزئیات پرواز را از طریق ایمیل با به‌روزرسانی‌های بی‌درنگ از وب ارجاع می‌دهد و کاربرد عملی هوش مصنوعی را برجسته می‌کند.

استیک بیشتر، صدای هیس کمتر

رقبا قبلاً چند ویژگی جدید را نشان داده بودند. در خلال کنفرانس توسعه دهندگان خود در ماه گذشته، گوگل یک عملکرد جستجوی عکس را به طور قابل توجهی مشابه آنچه اپل در سخنرانی اصلی خود رونمایی کرد، معرفی کرد. با این وجود، این نمایشگاه به عنوان یادآوری مفیدی از مزیت قابل توجه سازنده آیفون نسبت به شرکت های فناوری رقیب در هنگام نمایش فناوری پیشرفته در تجهیزات خود بود.

با نگاهی به این منشور، Apple Intelligence به طور ناگهانی به شکلی که تا به حال رخ نداده است، تحقق می یابد. در تضاد کامل، ارائه اخیر ساندار پیچای در Google I/O به طور چشمگیری فنی تر از آنچه برای مخاطبان عمومی در نظر گرفته شده بود، ظاهر شد.

سوال بزرگ این است که چه مقدار از آنچه اپل نشان داد منجر به افزایش هزینه های مصرف کننده خواهد شد و ما تا زمان معرفی آیفون 16 در ماه سپتامبر پاسخی دریافت نخواهیم کرد. کاربران قدیمی آیفون باید برای استفاده از قابلیت‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی آیفون 15 پرو یا پرو مکس را ارتقا دهند. با این حال، هوش مصنوعی در مک و آیپدهای جدیدتری که از سیلیکون اپل استفاده می کنند نیز در دسترس خواهد بود.

تقویت هوش مصنوعی به فروش آیفون نرم؟

با توجه به کاهش فروش آیفون در سال مالی قبل و نیمه اول امسال، هر گونه تاثیری بر این فروش ها قابل توجه خواهد بود. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که این پیشرفت‌ها مصرف‌کننده معمولی را متقاعد کند، زیرا ممکن است نخواهند بیش از 1000 دلار برای جدیدترین تلفن پریمیوم خرج کنند – چه به صورت کامل یا بیش از سه سال، همانطور که اکثر برنامه‌های تلفن همراه در حال حاضر اجازه می‌دهند – و ممکن است به آن توجه نکنند. اخبار فنی

مهمتر از آن، این هنوز یک سوال باز است که آیا این ویژگی‌ها در زندگی واقعی به همان خوبی که در دموهای WWDC کار می‌کنند، کار می‌کنند. به اعتبار اپل، دموهای آنلاین ارائه شده در طول سخنرانی WWDC قانع کننده و شهودی بودند، یک علامت تجاری اپل. با این حال، مصرف‌کنندگان به‌طور بدنامی سخت‌گیر هستند، و این یک سوال باز باقی می‌ماند.

علاوه بر این، همانطور که در طول پادکست‌هایم پیشنهاد کرده‌ام، اپل تمام منابع لازم برای تکرار سریع یک چارچوب مشابه Microsoft Copilot را در تمام سیستم‌عامل‌های دستگاه خود دارد. Sequoia (ارتقای آتی به macOS)، iOS 18 و iPadOS 18 کاملاً اپل را برای تقویت مزایای اکوسیستم برجسته خود قرار می دهند.

همچنین قابل توجه است که توانایی اپل برای ارائه مجموعه‌ای از ابزارهای توسعه‌دهنده که از قابلیت‌های Apple Intelligence استفاده می‌کنند، بعد هوش مصنوعی قدرتمندی را به فروشگاه App Apple اضافه می‌کند.

برنامه Intents افزودنی جذاب به Shortcuts است که قابلیت‌های عامل هوش مصنوعی را فعال می‌کند تا توسعه‌دهندگان بتوانند اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی را به مشتریان خود ارائه دهند. همراه با ابتکار Matter، این قابلیت برنامه‌های کاربردی خانه‌های هوشمند را که مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی متعدد و تنظیمات خسته‌کننده بوده‌اند، توربوشارژ می‌کند.

حریم خصوصی، حریم خصوصی، حریم خصوصی بیشتر

همانطور که پیش بینی می شد، اپل حفظ حریم خصوصی را به عنوان پایه هوش اپل در اولویت قرار داد. به نظر می رسد عملکردها و ویژگی های اضافی روی دستگاه کار می کنند (iPhone 15 و Apple Silicon iPads و Mac).

از سوی دیگر، این شرکت از “Private Cloud Compute” رونمایی کرد که به Apple Intelligence اجازه می دهد تا به سرورهایی که از Apple Silicon استفاده می کنند، “مقیاس” شود. اپل با افتخار صحبت کرد که چگونه Apple Intelligence با درک عادات و ترجیحات کاربر هوشمندتر می شود، اما این اطلاعات را خصوصی نگه می دارد. بیشتر هوش درست روی دستگاه شما اتفاق می افتد.

با این حال، اپل از یک سیستم ابری منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که از حریم خصوصی شما حتی در صورت استفاده از قدرت پردازش اضافی برای کارهای بسیار پیچیده محافظت می‌کند. این یک تعهد بزرگ است و اپل جزئیات خاصی را ارائه نکرده است.

اگرچه برخی از نشریات ادعا می‌کنند که جعبه ابزار مولد OpenAI اساس هوش اپل است، هنوز مشخص نیست که آیا مدل‌ها یا سرویس‌های هوش مصنوعی زیربنای این سیستم هستند یا خیر. از آنجایی که OpenAI به‌عنوان یک شریک در «مدل جهانی» به‌جای «تامین‌کننده» اصلی هوش اپل (که باعث ناراحتی ایلان ماسک شد)، به نظر می‌رسد که این مدل‌ها ممکن است فقط اپل باشند.

نسخه‌های نمایشی نشان می‌دهد که ChatGPT به‌صورت رایگان و به احتمال زیاد تحت شرایط استفاده مشابه، با ادغام بیشتر در سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های اپل در دسترس خواهد بود. به نظر می رسد اپل مانند یک نسخه پلاگین به این موضوع نزدیک می شود، شبیه به معرفی GPT-4o از یک برنامه macOS.

به نظر می رسد تاکید تازه این شرکت بر حفظ حریم خصوصی تأیید می کند که هزینه افزایشی پشتیبانی از این ویژگی های Apple Intelligence مهمتر از سودآوری است. اپل اشاره ای نکرد که آیا هزینه های Apple Intelligence توسط درآمد عضویت در iCloud پوشش داده می شود یا به دستگاه های جداگانه منتقل می شود. اگر این درست باشد، این یک مشکل مدل تجاری جدید است که بر بسیاری از ارائه دهندگان هوش مصنوعی شخص ثالث خارج از اپل تأثیر خواهد گذاشت.

افکار نهایی

مشخص نیست که چگونه معماری Apple Intelligence حریم خصوصی و امنیت را حفظ می کند و در عین حال تداوم متنی را در بین دستگاه ها امکان پذیر می کند. با این حال، این به طور مستقیم به استراتژی دو شاخه اپل برای اجرای یک تجربه هوش مصنوعی شخصی و خارجی مربوط می شود.

ما باید بیشتر بدانیم که اپل چگونه همه اینها را مدیریت خواهد کرد، اما بدون شک این یک استراتژی است که اپل را از شرکت هایی مانند مایکروسافت و گوگل متمایز می کند.

سهم قابل توجه اپل در بازار گوشی های هوشمند به طور قابل توجهی توانایی آن را در اجرای قابلیت Apple Intelligence تقویت می کند. اپل با پایگاه کاربر گسترده و وفادار می‌تواند داده‌های گسترده‌ای را برای اصلاح و بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود جمع‌آوری کند و از تجربه‌های شخصی‌سازی شده‌تر و کارآمدتر کاربر اطمینان حاصل کند.

پذیرش گسترده آیفون‌ها، پلتفرمی قوی برای ادغام یکپارچه ویژگی‌های هوش مصنوعی در سراسر دستگاه‌ها فراهم می‌کند و یک اکوسیستم منسجم را تقویت می‌کند. این تسلط بر بازار همچنین استعدادهای برتر را جذب می‌کند و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را در تحقیق و توسعه هوش مصنوعی تشویق می‌کند و پیشرفت‌های اپل را در هوش مصنوعی بیشتر می‌کند.

هوش مصنوعی وعده جادو را داده است. در عوض، اغلب ناقص است و در درجه اول برای تعداد کمی از وظایف ارزشمند است. به سختی می توان اکثر مصرف کنندگان را به خاطر شک و تردید سرزنش کرد. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که کمتر از 10٪ از آمریکایی ها روزانه از ChatGPT استفاده می کنند.

OpenAI در اوایل سال یک نسخه چت ربات خود را معرفی کرد، اما اکثر ویژگی هایی که شرکت در مورد آن صحبت کرد را نداشت. به‌علاوه، گوگل پس از انتشار تصاویر پرطرفدار در سال جاری، تولیدکننده تصویر هوش مصنوعی و نتایج جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی را کاهش داد. آمازون سال گذشته یک الکسای مستعد خطا و ارتقا یافته با هوش مصنوعی را نشان داد که هنوز منتشر نشده است. این اشتباهات تقصیر اپل نیست و این شرکت معمولاً از عرضه محصولات قبل از پرداخت آنها محتاط است.

با این حال، اپل و سایر شرکت‌ها برای نشان دادن تخصص هوش مصنوعی خود به سرمایه‌گذاران، کارمندان و شرکای تجاری تحت فشار زیادی هستند. شکاکان ممکن است این سوال را مطرح کنند که آیا هوش مصنوعی واقعاً مشتریان را هدف قرار داده است یا اینکه عمدتاً یک بازی منفعت شخصی شرکتی است.

با کنار گذاشتن همه اینها، من تمایل دارم که خوشبین باشم، و مشتاقانه منتظر هستم که چگونه این اتفاق بیفتد. من آزمایش‌کننده بتای اولیه همه چیزهایی هستم که در WWDC24 اعلام شده‌اند و بر ارزیابی مفید بودن، بصری بودن و حفاظت از حریم خصوصی آن تمرکز خواهم کرد. گوش به زنگ باشید.

منبع