ایلان ماسک می گوید اسپیس ایکس نمی تواند به طور نامحدودی از سرویس اینترنت استارلینک در اوکراین حمایت مالی کند

آندری ملنیک، سفیر مستعفی اوکراین در آلمان نیز این پیشنهاد را به صراحت محکوم کرد و در توییتر نوشت: “پاسخ بسیار دیپلماتیک من به شما @elonmusk است.”

رئیس میلیاردر تسلا گفت استارلینک نزدیک به 20 میلیون دلار (تقریبا 165 کرور روپیه) در ماه هزینه می‌کند و او آن را “سوختگی” برای حفظ خدمات ماهواره‌ای در اوکراین می‌داند. او اخیراً گفت که SpaceX حدود 80 میلیون دلار (تقریباً 660 کرور) برای فعال کردن و پشتیبانی از Starlink در اوکراین هزینه کرده است.

ماسک انتقادات گسترده ای را از سوی اوکراینی ها به خاطر طرح صلح خود برانگیخت که در آن پیشنهاد کرد اوکراین برای همیشه منطقه کریمه را به روسیه واگذار کند، همه پرسی جدید تحت نظارت سازمان ملل برای تعیین سرنوشت سرزمین تحت کنترل روسیه برگزار شود و اوکراین با بی طرفی موافقت کند.

اوکراین می گوید هرگز با واگذاری زمین های گرفته شده با زور موافقت نخواهد کرد و رفراندوم قانونی نمی تواند در سرزمین های اشغالی برگزار شود که در آن افراد زیادی کشته یا رانده شده اند.

میخائیلو فدوروف، معاون نخست‌وزیر اوکراین، این هفته گفت که خدمات استارلینک به بازیابی زیرساخت‌های انرژی و ارتباطات در مناطق حساس پس از بیش از 100 حمله موشکی کروز روسیه کمک کرده است.

ایلان ماسک روز جمعه گفت که اسپیس ایکس نمی تواند “به طور نامحدود” به سرویس اینترنت استارلینک در اوکراین کمک مالی کند و هزاران پایانه دیگر را برای آن ارسال کند، پس از گزارشی مبنی بر اینکه شرکت موشکی وی از پنتاگون خواسته است هزینه کمک های مالی را بپردازد.

رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از جمله کسانی بود که از پیشنهاد ماسک انتقاد کرد.

ماسک در پاسخ به پستی که به سرنوشت سرویس استارلینک و اظهارات سفیر اشاره داشت، گفت: «ما فقط به توصیه او عمل می‌کنیم».

اسپیس ایکس درخواستی برای جبران هزینه‌های گذشته نمی‌کند، اما همچنین نمی‌تواند به طور نامحدود سیستم موجود را تامین مالی کند. و چندین هزار پایانه دیگر ارسال کنید که مصرف داده تا 100 برابر بیشتر از خانواده های معمولی است. ماسک در توییتر خود نوشت: این غیرمنطقی است.

اظهار نظر ماسک در مورد حمایت از سرویس اینترنت در اوکراین پس از آن است که او بسیاری از اوکراینی‌ها را با پیشنهاد پایان دادن به جنگ روسیه در کشورشان که شامل واگذاری برخی از سرزمین‌ها نیز می‌شود، خشمگین کرد.

روسیه مداخله خود در اوکراین را «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند و می‌گوید که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد.

سی‌ان‌ان روز پنجشنبه گزارش داد که اسپیس‌ایکس ماه گذشته نامه‌ای به پنتاگون ارسال کرد و در آن اعلام کرد که نمی‌تواند به تامین مالی سرویس Starlink در اوکراین ادامه دهد و ممکن است مجبور شود کمک مالی به آن را متوقف کند، مگر اینکه ارتش آمریکا با ده‌ها میلیون دلار در ماه کمک کند.

ماسک در اواخر فوریه پس از قطع شدن خدمات اینترنتی به دلیل تهاجم روسیه، استارلینک را در اوکراین فعال کرد. اسپیس ایکس از آن زمان تاکنون هزاران ترمینال به آن داده است.

اسپیس ایکس به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

© تامسون رویترز 2022


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع