اینتل فناوری جدیدی را برای رقابت در بازار رایانه های شخصی هوش مصنوعی معرفی کرد

اینتل روز سه‌شنبه پرده برخی فناوری‌های جدید را بالا برد که در بانکداری آن مقداری از زمین‌های از دست رفته را به رقبای خود در زمینه تراشه‌سازی جبران می‌کند.

در نمایشگاه سالانه Computex در تایوان، این شرکت نسل جدیدی از پردازنده‌ها را برای مراکز داده، قیمت‌گذاری کیت‌های شتاب‌دهنده هوش مصنوعی و معماری یک تراشه رایانه شخصی هوش مصنوعی را معرفی کرد.

اینتل افتخار می‌کند که پردازنده‌های جدید Xeon 6 نسبت به نسل‌های قبلی تراشه، عملکرد بیشتر و راندمان انرژی بیشتری را برای بارهای کاری با چگالی بالا و مقیاس‌پذیر در مرکز داده ارائه می‌کنند.

به گفته اینتل، عملکرد بالا با یک سوم هزینه پلتفرم های رقیب، ویژگی بارز کیت های شتاب دهنده هوش مصنوعی Gaudi 2 و Gaudi 3 است که در رویداد تایپه رونمایی شد.

اینتل در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «ترکیب پردازنده‌های زئون با شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی Gaudi در یک سیستم، راه‌حلی قدرتمند برای سریع‌تر، ارزان‌تر کردن و در دسترس‌تر کردن هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

رایانه های شخصی هوش مصنوعی نسل بعدی

در زمینه رایانه شخصی، این شرکت از معماری زیربنای Lunar Lake پرده برداری کرد که به نظر آن رایانه های شخصی با هوش مصنوعی پیشرو در نسل بعدی رایانه های شخصی هستند، با سازگاری برنامه های کاربردی بدون سازش و مصرف انرژی خسیس – تا 40٪ کمتر از نسل های قبلی تراشه.

دریاچه قمری اینتل

نسل بعدی پردازنده موبایل جدید اینتل با نام رمز Lunar Lake (اعتبار تصویر: Intel)


راب اندرل می‌گوید: «این نشان می‌دهد که افراد اینتل به‌طور باورنکردنی سخت کار کرده‌اند تا اشتباهات دهه گذشته را جبران کنند و پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند، اما این مسابقه هنوز به پایان نرسیده است و رقبای اینتل به همان اندازه متمرکز هستند و عملکرد خوبی دارند.» ، رئیس و تحلیلگر اصلی گروه Enderle، یک شرکت خدمات مشاوره ای، در Bend، Ore.

او به TechNewsWorld گفت: «نتیجه رقابتی ممکن است به این بستگی داشته باشد که چه کسی زودتر دچار مشکل می شود، و هیچ یک از این فروشندگان در حال حاضر دچار لغزش نمی شوند.

بنجامین لی، پروفسور مهندسی دانشگاه پنسیلوانیا، افزود: «اینتل یک استراتژی گسترده تعریف کرده است و آن را به خوبی اجرا می کند.

او به TechNewsWorld گفت: «قابل توجه، تمام این طراحی‌های پردازنده – Xeon، Gaudi، Ultra – توسعه یافته‌اند و انتظار می‌رود زودتر از موعد مقرر عرضه شوند.

دسترسی به طیف کامل

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل اظهار داشت که اینتل یکی از تنها شرکت‌هایی است که در سراسر بازار هوش مصنوعی نوآوری می‌کند – از تولید نیمه‌رسانا گرفته تا رایانه‌های شخصی، شبکه، لبه و سیستم‌های مرکز داده.

او گفت: «جدیدترین پلتفرم‌های Xeon، Gaudi، و Core Ultra ما، همراه با قدرت اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ما، راه‌حل‌های انعطاف‌پذیر، ایمن، پایدار و مقرون‌به‌صرفه‌ای را ارائه می‌کنند که مشتریان ما برای به حداکثر رساندن فرصت‌های عظیم پیش‌رو نیاز دارند». در یک بیانیه.

این طیف کامل به اینتل کمک می کند تا چشم انداز “هوش مصنوعی” خود را در همه جا ارائه دهد. آلوین نگوین، تحلیلگر ارشد Forrester، به TechNewsWorld گفت: «هوش مصنوعی در همه جا یک شرط هوشمندانه است بر روی اندازه‌های مختلف هوش مصنوعی که در مقابل رویکرد عملکرد نهایی انویدیا و استفاده از آن در مدل‌ها و داده‌های بزرگ‌تر معمول است.

این نوع دسترسی برای سازندگان نرم افزار هوش مصنوعی نیز جذاب است. جک ای گلد، بنیانگذار و تحلیلگر اصلی J.Gold Associates، می گوید: «این یک مزیت است زیرا یک معماری منحصر به فرد است، بنابراین، از نظر تئوری، می توانید برنامه ای داشته باشید که از رایانه شخصی تا مرکز داده اجرا می شود. شرکت مشاوره فناوری اطلاعات، در نورثبورو، ماساچوست.

او به TechNewsWorld گفت: «اگر از یک تراشه Arm در یک تلفن هوشمند به یک تراشه Nvidia در یک مرکز داده با یک برنامه حرکت می‌کنید، تلاش زیادی انجام می‌شود زیرا با دو معماری متفاوت کار می‌کنید.

تلاش اینتل برای بازپس گیری سهم بازار

اینتل با نسل ششم تراشه Xeon خود امیدوار است بخشی از سهم از دست رفته خود را در بازار مراکز داده بازیابد. بر اساس گزارش رویترز، سهم اینتل از آن بازار برای تراشه‌های x86 در سال گذشته با 5.6 ​​درصد کاهش به 76.4 درصد رسیده است و AMD اکنون 23.6 درصد از این بازار را در اختیار دارد.

Penn's Lee توضیح داد: “محاسبات مرکز داده مهم ترین بازار اینتل است و پیشرفت مداوم در عملکرد و بهره وری انرژی بسیار مهم خواهد بود.”

او ادامه داد: «نگرانی این است که طراحی پردازنده همه منظوره، مانند Xeon، به طور فزاینده ای کالایی می شود. مهندسان در سراسر صنعت می دانند که چگونه این طرح ها را تعریف و اصلاح کنند.

وی افزود: «علاوه بر این، مزایای عملکرد و قدرت نه تنها به طراحی، بلکه به ترانزیستورهای مورد استفاده برای ساخت آن طراحی نیز بستگی دارد. رقبای مانند AMD نیز در حال طراحی پردازنده های مرکز داده و ساخت آنها با ترانزیستورهای پیشرفته هستند که منجر به افزایش رقابت در این فضا می شود.

اینتل زئون 6 هسته های الکترونیکی

برای شرکت‌هایی که زیرساخت‌های خود را به‌روزرسانی می‌کنند، Intel Xeon 6 با هسته‌های کارآمد (E-cores) یکپارچه‌سازی سطح رک 3 به 1 را برای کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در فضا امکان‌پذیر می‌کند. (اعتبار: اینتل)


Shane Rau، تحلیلگر نیمه هادی IDC، یک شرکت تحقیقاتی بازار جهانی، خاطرنشان کرد که تراشه های جدید زئون در دو طعم، سری 6700 و 6900 عرضه می شوند که هر کدام ترکیب های متفاوتی از عملکرد و مصرف انرژی را ارائه می دهند. او به TechNewsWorld گفت: «این تقسیم‌بندی محصول تأیید می‌کند که حجم کاری کاربر نهایی در حال تنوع است و بسته به حجم کاری کاربر نهایی، ممکن است در درجه اول به عملکرد یا متعادل کردن عملکرد و مصرف انرژی نیاز داشته باشند.

وی ادامه داد: «بنابراین، اینتل در حال گسترش انواع حجم کاری است که می تواند ارائه دهد و تلاش می کند موقعیت رقابتی خود را در برابر فروشندگان دیگر انواع پردازنده های مرکز داده، از جمله CPU و GPU از AMD و پردازنده های گرافیکی سرور از Nvidia بهبود بخشد.

او گفت: «به طور خاص، اینتل در تلاش است تا ریزپردازنده‌های سرور خود را به گونه‌ای قرار دهد که بارهای کاری مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتری را به تنهایی تحمل کنند تا کاربران نهایی احساس نکنند که مجبورند برای تسریع این حجم‌های کاری، یک GPU سرور جداگانه بخرند.»

امیدهای زیادی برای دریاچه قمری

اینتل همچنین امید زیادی به Lunar Lake دارد. Mark N. Vena، رئیس و تحلیلگر اصلی SmartTech Research در لاس‌وگاس، به TechNewsWorld گفت: «اینتل دلایلی دارد که معتقد است Lunar Lake ممکن است آنها را به یک موقعیت رهبری در برابر کوالکام و AMD بازگرداند.

او توضیح داد که تراشه‌های Lunar Lake دارای یکپارچگی هوش مصنوعی پیشرفته در سطح سخت‌افزار هستند که برای بارهای کاری هوش مصنوعی بهینه شده است و آنها را از رویکردهای سنتی‌تر AMD و Nvidia متمایز می‌کند.

این معماری همچنین نوید عملکرد برتر در هر وات، تمرکز بر بهره وری انرژی، عملکرد بالقوه بهتر از AMD Ryzen و Grace CPU انویدیا را در بارهای کاری پایدار می دهد، و همچنین توسط یک اکوسیستم نرم افزاری جامع برای توسعه هوش مصنوعی پشتیبانی می شود و به طور مستقیم با پلتفرم های CUDA Nvidia و ROCm AMD رقابت می کند. .

او گفت: «برخلاف انویدیا که عمدتاً برنامه‌های مرکز داده را هدف قرار می‌دهد، تراشه‌های Lunar Lake برای رایانه‌های شخصی مصرف‌کننده طراحی شده‌اند و برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را برای کاربران روزمره در دسترس‌تر می‌سازند». تلاش اینتل با Lunar Lake می‌تواند AMD و Nvidia را تحت فشار بگذارد تا یکپارچگی هوش مصنوعی را در محصولات مصرفی خود تقویت کنند و رقابت و نوآوری را در بازار رایانه‌های شخصی هوش مصنوعی افزایش دهند.

گلد پیش‌بینی کرد که 65 تا 75 درصد رایانه‌های شخصی موجود در بازار ظرف دو تا سه سال آینده مجهز به هوش مصنوعی خواهند بود، که شاید در شرکت با ارتقای دستگاه‌های خود، حتی بیشتر از آن‌ها باشد. او گفت: «بنابراین آنچه اینتل در آن فضا انجام می دهد مهم است.

او افزود: «اما دریاچه قمری فقط مربوط به هوش مصنوعی نیست. این در مورد کاهش قابل توجه نیاز برق است زیرا (مصرف کنندگان) ماشین های نازک و سبک با باتری هایی را می خواهند که دو روز، سه روز و یک هفته دوام بیاورند.

رفع کمبود انرژی در آینده هوش مصنوعی

دبورا پری پیسیونه، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل موسسه Work3، یک ارائه دهنده خدمات تحقیقاتی و مشاوره در سانفرانسیسکو، معتقد است که قدرت در آینده هوش مصنوعی یک مسئله در حال ظهور خواهد بود. او به TechNewsWorld گفت: «یکی از مهم ترین سرمایه گذاری ها باید در زیرساخت های انرژی 40 ساله ما باشد.

او ادامه داد: «سیاست‌گذاران باید برای حمایت از توسعه هوش مصنوعی به سرعت حرکت کنند و مانند آنچه که ما در مورد نیمه‌رساناها ساختیم، پشت سر هشت توپ نباشند. “همه ما هزینه کمبود نیمه هادی در طول کووید را پرداخت کردیم و به پرداخت هزینه در شبکه انرژی خود ادامه خواهیم داد.”

او گفت: «موفقیت توسعه هوش مصنوعی و توانایی ما در مصرف آن در حال حاضر یک «اگر» بزرگ است.

منبع