در داخل یک مغازه در شمال شرقی جاکارتا، دهها فروشنده به نوبت لوازم آرایشی، لنزهای تماسی و لوازم جانبی مو را میفروشند. یک زن به یک مشتری بالقوه کمک می کند تا رنگ رژ لب مناسب را برای رنگ پوستش انتخاب کند، در حالی که مردی جدیدترین نشانه روی قرص های ویتامین را فریاد می زند.
این بازار پر سر و صدا نیست. این یک بازار پخش زنده در TikTok است و برای کارآفرینانی که به دنبال ثروت در محبوبترین برنامه ویدیوی کوتاه جهان هستند، هجوم طلایی است. برای این شرکت که بیشتر به خاطر چالشهای رقص ویروسی شناخته میشود و متعلق به ByteDance چین است، TikTok Shop سریعترین ویژگی در حال رشد آن با پایگاه هواداران رو به رشد در آسیای جنوب شرقی است.
موفقیت آن در منطقه برای TikTok بسیار مهم است زیرا با محدودیت احتمالی در ایالات متحده به دلیل نگرانی های امنیت ملی مواجه است. همچنین الگویی را برای شرکت Amazon.com ارائه میکند که قبلاً هیچ شرکت رسانههای اجتماعی آن را انجام نداده است، مشروط بر اینکه اجازه داشته باشد در ایالات متحده به فعالیت خود ادامه دهد.
اندونزی اولین بازار برای فروشگاه TikTok بود و هنوز هم بزرگترین آن است، با کمک جمعیت جوان و باهوش موبایل که از زمان راه اندازی آن در سال 2021 از ترکیب ویدیوهای کوتاه و خرید درون برنامه ای استقبال کردند. انتظار می رود که فروشگاه TikTok تا پایان سال جاری به 20 میلیارد دلار (تقریبا 1,63,900 کرور) ارزش کالای ناخالص برسد که نسبت به سال قبل چهار برابر شده است.
تحلیلگران می گویند که اگر بتواند آن شتاب را حفظ کند، می تواند شرکتی را که پلتفرم اصلی ویدیویی آن در حال حاضر مشتریان و تبلیغ کنندگان را از متا پلتفرم ها و گوگل آلفابت دور می کند، بازسازی کند.
هنک وانگ، که حدود 50 مجری پخش زنده را در فروشگاه شلوغ جاکارتا مدیریت می کند، معتقد است که این قدرت را دارد که صنعت خرده فروشی را متحول کند و کارآفرینانی مانند او را به بارون های تجارت الکترونیک بعدی تبدیل کند.
این سرمایه گذار 33 ساله سابق با اشاره به بنیانگذار سی، بزرگترین شرکت اینترنتی در آسیای جنوب شرقی، گفت: من می خواهم فارست لی بعدی شوم. وانگ تیم خود را به فروش محصولات از طرف سازندگان لوازم آرایشی و کالاهای مصرفی مانند L’Oreal هدایت میکند و از این طریق سود کسب میکند و سود را با میزبانان پخش زنده تقسیم میکند. او هفت ماه پیش از شانگهای به جاکارتا نقل مکان کرد و با وجود اینکه به زبان محلی صحبت نمی کرد، شرکت خود، Flame Media را راه اندازی کرد. او گفت: «TikTok و تجارت اجتماعی باعث ظهور نسل بعدی تکشاخهای فناوری در این منطقه خواهند شد.
در ماه ژوئن، شو زی چو، مدیر اجرایی TikTok از جاکارتا بازدید کرد و قول داد که طی سه تا پنج سال آینده میلیاردها دلار در آسیای جنوب شرقی سرمایه گذاری کند. او با پوشیدن یک پیراهن سنتی باتیک، با یکی از وزیران کلیدی اندونزی دست داد و از فروشگاههای مادر و پاپ محلی که حسابهای TikTok داشتند بازدید کرد.
این یک تضاد آشکار با تجربه او در اوایل سال جاری در واشنگتن بود، جایی که او در یک جلسه استماع خصمانه پنج ساعته در کنگره شرکت کرد. سیاستمداران او را در مورد تأثیر چین بر تجارت و همچنین تأثیر ویدیوهای آن بر سلامت روان کودکان کباب کردند و این شرکت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با ممنوعیت احتمالی روبرو می شود.
شروع فروشگاه TikTok در اندونزی، بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی، زمانی رخ داد که ByteDance به دنبال گسترش در خارج از چین بود، جایی که با چالش های نظارتی و اقتصادی مواجه است. در روزهای اولیه، پروژه تجارت الکترونیک جهانی با نام رمز “Magellan XYZ” پس از فردیناند ماژلان، کاشف قرن شانزدهمی که در جستجوی مسیری به جزایر ادویه، بخشی از اندونزی فعلی، جهان را دور زد، داده شد.
این شرکت در ابتدا آن را به عنوان یک ویژگی زیرزمینی برای مصرف کنندگان جوان تر و آشنا در اندونزی ارائه کرد. از طریق عوامل، صدها پخش کننده زنده را جمع آوری کرد که برخی از آنها فقط از مدرسه خارج شده بودند. مجریان برای فروش اقلامی مانند تاپرور و ضدآفتاب خود را با موبایل خود ضبط کردند. این برنامه که در ماه رمضان راه اندازی شد در حالی که کووید هنوز بسیاری از مردم را در خانه نگه می داشت، فوراً یک ضربه بزرگ بود.
از آن زمان به بعد این عملیات پیچیده تر شد زیرا آژانس هایی مانند Wang’s Flame Media مارک ها را با میزبان های پخش زنده وصل می کنند و استودیو راه اندازی می کنند. به برخی از کسب و کارها مدیر حساب TikTok منصوب می شود که در مورد محتوا و تبلیغات مشاوره ارائه می دهد، در حالی که برخی دیگر مجریان آموزش دیده یا تأثیرگذاران فرستاده می شوند تا به برندها کمک کنند تا به نسل هزاره ها و ژنرال Z-ها دسترسی پیدا کنند. با این حال، ویدئوها در مقایسه با اکانتهایی که با دقت در اینستاگرام به نمایش گذاشته شدهاند، تا حدودی حس آماتوری و بداههای را حفظ کردهاند، و این دلیل بزرگی برای محبوبیت آن در نظر گرفته میشود: خریداران ارتباط نزدیکتر و معتبرتری با فروشنده احساس میکنند.
سوانتو، که Kohcun را آنلاین می نامد، یکی از برجسته ترین اینفلوئنسرهای اندونزیایی در فروشگاه TikTok است که با سبک بداهه و غیررسمی خود بیش از یک میلیون دنبال کننده را جذب کرده است. این مرد 36 ساله قبلاً به خاطر بررسیهای گجتهایش در یوتیوب شناخته میشد، اما اکنون هر روز به مدت شش ساعت در فروشگاه TikTok به صورت زنده پخش میکند و گوشیهای سامسونگ و کیفهای لویی ویتون را دستفروشی میکند. او گفت که پولی که از کمیسیون ها و معاملات برند به دست می آورد تقریباً سه برابر پولی است که از طریق یوتیوب به دست آورده است.
دیوید نوگروهو، مدیر عامل آژانس DCT مستقر در جاکارتا که 600 شخصیت TikTok را مدیریت می کند و یکی از بزرگترین شرکای TikTok Shop در کشور است، گفت: «TikTok از مزیت بزرگ استفاده از سازندگان خود برخوردار است زیرا سرگرم کننده تر است، طبیعی تر است.
امروز، TikTok می گوید بیش از 100 میلیون کاربر ماهانه در اندونزی دارد که به طور متوسط هر روز بیش از 100 دقیقه را در برنامه صرف می کنند. این ویروسی بودن یکی از دلایل کلیدی تبدیل شدن ByteDance به با ارزش ترین استارت آپ جهان است – ارزشی بیش از 200 میلیارد دلار (تقریباً 8221700 کرور) – در یک دهه، رسانه های اجتماعی و شرکت های اینترنتی مانند Meta و Tencent Holdings را در هر دو مختل کرد. سواحل اقیانوس آرام
سایتهای شبکههای اجتماعی ایالات متحده سعی کردهاند خدمات مشابهی را راهاندازی کنند، اما کاربران در آنجا هرگز مانند مردم چین و آسیای جنوب شرقی خریدهای زنده را انجام ندادند. اینستاگرام متعلق به متا در ماه مارس اجازه تگ کردن محصولات را در حین پخش زنده را متوقف کرد. یوتیوب و آمازون نیز با پیشنهاد خرید از طریق ویدیوهای زنده، بدون پیشرفت زیاد، معاشقه کرده اند.
در اندونزی، TikTok Shop وارد بازاری شد که در آن مصرفکنندگان قبلاً به پیمایش کاتالوگهای آنلاین عادت کرده بودند و ساعتها را برای سرگرمی و خرید روی تلفنهای هوشمند خود صرف میکردند. پیشگامان تجارت الکترونیک محلی، توکوپدیا گروه GoTo و لازادا متعلق به Alibaba Group Holding Ltd.، که برای کاربران رقابت می کنند، میلیاردها دلار برای کمک به راه اندازی شبکه های تحویل در سراسر کشور هزینه کردند. TikTok وارد عمل شد و از همه اینها استفاده کرد.
TikTok همچنین از تخصص بهدستآمده از طریق اپلیکیشن خواهر و برادر خود Douyin، پلتفرم ویدیویی ByteDance فقط در چین، که پس از گسترش دامنه خدمات خود برای تحویل غذا و رزرو هتل، به یک مقصد خرید 200 میلیارد دلاری (تقریباً 82,21,700 کرور) تبدیل شده است. چین از نظر خرید زنده سالها از سایر نقاط جهان جلوتر است و به دلیل قرنطینههای طولانی مدت کووید که مردم را مجبور میکرد وقت خود را با تلفنهایشان سپری کنند و پلتفرمهایی مانند Douyin و Alibaba’s Taobao کمک کرده است.
بخش مهمی از این تخصص الگوریتم ها هستند. هم در Douyin و هم در TikTok، الگوریتمها به ارائه کلیپ ویدیویی مناسب در مقابل کاربران کمک میکنند تا بتوانند پیمایش کنند و بفهمند که چه نوع کالایی را بیشتر میخرند.
مدیران اصلی TikTok Shop اهل چین هستند. باب کانگ، یکی از مدیران ارشد ByteDance که اغلب بین شانگهای، سنگاپور و ایالات متحده سفر می کند، بر هزاران کارمند برای عملیات تجارت الکترونیک Douyin و TikTok نظارت می کند. یو ویچی، دستیار سابق ژانگ ییمین، یکی از بنیانگذاران میلیاردر این شرکت، عملیات فروشگاه TikTok را در آسیای جنوب شرقی اداره می کند.
در حالی که بسیاری از کارآفرینانی که با فروشگاه TikTok کار می کنند اندونزیایی هستند، مانند Nugroho و Pasar Kreatif Digital، بنیانگذار DCT، Daniel Tjandra، با شبکه های قوی از تأثیرگذاران محلی و همچنین کسب و کار، برخی از آنها اهل چین هستند که سرمایه چینی و همچنین تجربه قبلی را با زنده به همراه دارند. خريد كردن.
ریچارد ما، یک متخصص بازاریابی 31 ساله در پکن، یک فروشنده فروشگاه TikTok است که تیم کوچکی از پخشکنندههای زنده اندونزیایی را مربیگری میکند تا چیزهایی مانند سرخکنهای هوایی 40 دلاری (تقریباً 3289 روپیه) و 8 دلاری ((تقریباً 657 روپیه) را به بازار عرضه کنند. هدفونهای بلوتوثی. اخیراً، شرکت او کالاهایی را از سایت عمدهفروشی Alibaba 1688.com میخرد و آنها را به انباری در نزدیکی جاکارتا میفرستد. بسیاری از این محصولات در بازار در حال رشد تجارت الکترونیک Douyin پرفروشترین هستند.
او گفت: «ما میتوانیم مدل چین را تکرار کنیم و آن را با بازارهای مختلف تطبیق دهیم. ما گفت که با گسترش مقیاس سایت، او متقاعد شده است که به زودی به سود خواهد رسید.
بازار حیاتی ایالات متحده
در حالی که موفقیت TikTok در اندونزی کمک می کند تا کسب و کار را از تأثیر ممنوعیت احتمالی ایالات متحده محافظت کند، هنوز ابهاماتی وجود دارد.
حتی با وجود افزایش قدرت خرید طبقه متوسط اندونزی، بسیاری از کاربران آن بسیار کمتر از مصرف کنندگان آمریکایی درآمد دارند. به گفته شرکت تحقیقاتی Cube Asia، مشتریان TikTok در اندونزی به طور متوسط حدود 6 دلار (تقریباً 493 روپیه) تا 7 دلار (تقریباً 575 روپیه) خرج می کنند. به همین دلیل است که با وجود لوایح متعدد در کنگره که میتواند این اپلیکیشن را ممنوع کند، ایالات متحده همچنان برای تجارت الکترونیک TikTok بسیار مهم است.
با این حال، در حال حاضر، کارآفرینانی مانند وانگ فقط رشد پیش روی فروشگاه TikTok را می بینند. از آنجایی که شرکت او در حال نزدیک شدن به 1 میلیون دلار (تقریبا 8300 کرور روپیه) در فروش ماهانه کالا است، او قصد دارد به زودی به یک ساختمان اداری تازه بازسازی شده در منتنگ، محله ای مجلل در پایتخت اندونزی نقل مکان کند. وی همچنین قصد دارد تا پایان سال جاری 500 پخش کننده زنده را استخدام کند. او گفت که پس از آن، ممکن است به سمت بازارهای در حال رشد دیگر حرکت کند.
او گفت: “اولین چیز این است که در اندونزی شماره 1 شویم.” سپس می توانیم منطقه دیگری، قاره دیگری را امتحان کنیم. این یک قدم در یک زمان است.»
© 2023 بلومبرگ LP