برنامه گوگل برای جذب ChatGPT این است که هوش مصنوعی را در همه چیز قرار دهد

به نظر می رسد کد قرمز گوگل محاسبات ریسک-پاداش خود را به گونه ای درهم کرده است که برخی از کارشناسان این حوزه را نگران کرده است. امیلی بندر، پروفسور زبان‌شناسی محاسباتی در دانشگاه واشنگتن، می‌گوید گوگل و سایر شرکت‌هایی که به سمت گرایش هوش مصنوعی مولد حرکت می‌کنند ممکن است نتوانند محصولات هوش مصنوعی خود را از فاجعه‌بارترین نمونه‌های سوگیری دور کنند، چه رسد به موارد فراگیر اما اندکی. موارد ظریف تر.” این سخنگوی می گوید تلاش های گوگل بر اساس اصول هوش مصنوعی آن است، مجموعه ای از دستورالعمل ها که در سال 2018 برای توسعه مسئولانه این فناوری اعلام شد، و افزود که این شرکت همچنان رویکرد محتاطانه ای را در پیش گرفته است.

به گفته یکی از کارمندان سابق، این تلاش باعث می شود پیچای روزهای خود را به عنوان مدیر محصول دوباره زنده کند، زیرا او مستقیماً روی جزئیات ویژگی های محصول می سنجید، وظیفه ای که معمولاً بسیار پایین تر از درجه حقوق او است. لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، بیش از سال‌ها درگیر این شرکت شده‌اند و برین حتی تغییرات کد را به Bard، چت ربات چت GPT گوگل ارسال کرده است. به گفته یک فرد مطلع، مدیریت ارشد یک «کد قرمز» اعلام کرده است که همراه با دستورالعملی است که همه محصولات مهم آن – آنهایی که بیش از یک میلیارد کاربر دارند – باید ظرف چند ماه از هوش مصنوعی مولد استفاده کنند. در یک نمونه اولیه، این شرکت در ماه مارس اعلام کرد که سازندگان در پلتفرم ویدیوی یوتیوب خود به زودی می‌توانند از این فناوری برای تعویض لباس‌ها استفاده کنند.


از گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای چرخشی یا خنک‌کننده مایع گرفته تا عینک‌های AR فشرده و گوشی‌هایی که می‌توانند به راحتی توسط صاحبان آن‌ها تعمیر شوند، بهترین دستگاه‌هایی را که در MWC 2023 در Orbital دیده‌ایم، پادکست Gadgets 360، مورد بحث قرار می‌دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

گوگل تنها نیست که معتقد است هوش مصنوعی اکنون همه چیز است. دره سیلیکون وارد یک چرخه تبلیغاتی کامل شده است، به طوری که سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خطرپذیر ناگهان خود را متفکر هوش مصنوعی معرفی می‌کنند، از تثبیت‌های اخیر مانند بلاک چین دور می‌شوند و شرکت‌ها پس از اعلام ادغام هوش مصنوعی شاهد افزایش قیمت سهام خود هستند. در هفته‌های اخیر، مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا پلتفرمز، به‌جای متاورس، بر هوش مصنوعی متمرکز شده است – فناوری‌ای که او اخیراً آن‌قدر برای شرکت اساسی اعلام کرد که به گفته دو نفر آشنا با این موضوع، نیاز به تغییر نام داشت.

دستورات راهپیمایی جدید برای برخی از افراد در گوگل خبر خوشایندی است که به خوبی از تاریخچه غوطه ور شدن آن در تحقیقات گمانه زنی آگاه هستند تا زمانی که صحبت از تجاری سازی آن به میان می آید، دچار مشکل شوند. به گفته یکی از افراد مطلع، اعضای برخی از تیم‌هایی که قبلاً روی پروژه‌های هوش مصنوعی مولد کار می‌کردند امیدوارند که اکنون بتوانند «بیشتر ارسال کنند و تأثیر بیشتری بر محصول داشته باشند، نه اینکه فقط یک چیز تحقیقاتی باشند». .

قرار بود هوش مصنوعی متعلق به گوگل باشد. این شرکت به شرط بندی طولانی مدت بر روی انواع فن آوری های دور شهرت دارد و بسیاری از تحقیقات پشتوانه موج فعلی چت ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی در آزمایشگاه های آن انجام شده است. با این حال، استارت‌آپی به نام OpenAI به عنوان یک پیشرو اولیه در به اصطلاح هوش مصنوعی – نرم‌افزاری که می‌تواند متن، تصاویر یا ویدیوهای خود را تولید کند – با راه‌اندازی ChatGPT در ماه نوامبر ظاهر شد. موفقیت ناگهانی آن باعث شد تا شرکت مادر گوگل، آلفابت، به سرعت به یک زیرشاخه کلیدی فناوری برسد که ساندار پیچای، مدیر اجرایی، گفته است «عمیق‌تر از آتش یا برق است».

آنها در میان ده‌ها محقق هوش مصنوعی هستند که به OpenAI و همچنین تعداد زیادی استارت‌آپ کوچکتر از جمله Character.AI، Anthropic و Adept وارد شده‌اند. تعداد معدودی از استارت‌آپ‌هایی که توسط فارغ‌التحصیلان گوگل تأسیس شده‌اند – از جمله Neeva، Perplexity AI، Tonita و Vectara – به دنبال طراحی مجدد جستجو با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ هستند. سارا هوکر، یکی از فارغ‌التحصیلان Google Brain، می‌گوید این واقعیت که تنها چند مکان کلیدی دانش و توانایی ایجاد آن‌ها را دارند، رقابت برای آن استعداد را «بسیار شدیدتر از سایر زمینه‌ها می‌کند که روش‌های آموزش مدل‌های آموزشی چندان تخصصی نیستند». اکنون در استارتاپ Cohere هوش مصنوعی کار می کند.

در نهایت، بسیج حول Google+ شکست خورد. این شبکه اجتماعی برای جذب کاربران تلاش کرد و گوگل در نهایت در سال 2018 گفت که این محصول را برای مصرف کنندگان بسته خواهد کرد. یکی از مدیران سابق گوگل این شکست را یک داستان هشدار دهنده می داند. این شخص می‌گوید: «فرمان لری این بود که هر محصول باید یک جزء اجتماعی داشته باشد. “خیلی بد به پایان رسید.”

گوگل همچنین با تنش بین اولویت های تجاری خود و نیاز به مدیریت مسئولانه با فناوری های نوظهور دست و پنجه نرم کرده است. گرایش کاملاً مستندی از ابزارهای خودکار برای منعکس کردن سوگیری‌هایی وجود دارد که در مجموعه داده‌هایی که آموزش دیده‌اند، و همچنین نگرانی‌هایی در مورد پیامدهای ابزارهای آزمایش بر روی عموم مردم قبل از آماده شدن وجود دارد. هوش مصنوعی مولد به ویژه با خطراتی همراه است که گوگل را از عجله به بازار باز داشته است. به عنوان مثال، در جستجو، یک ربات چت می‌تواند پاسخ واحدی را ارائه دهد که به نظر می‌رسد مستقیماً از طرف شرکت سازنده آن آمده است، شبیه به روشی که ChatGPT به نظر می‌رسد صدای OpenAI است. این یک پیشنهاد اساساً خطرناک تر از ارائه لیستی از پیوندها به وب سایت های دیگر است.

اینکه افراد یا سازمان‌ها به طور قابل توجهی در توسعه این فناوری یا فناوری جدید کمک کنند، اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست، فقط می‌بینند که شخص دیگری بدون آنها به دستاوردهای مالی خیره‌کننده‌ای پی می‌برد. کوال دسای، کارمند سابق گوگل که اکنون مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر Shakti است، به عنوان مثال از Xerox Parc، آزمایشگاه تحقیقاتی که اساس بسیاری از دوره های محاسبات شخصی را پایه گذاری کرد، اشاره می کند، تنها زمانی که شرکت اپل و مایکروسافت آمدند و ساختند. امپراتوری های تریلیون دلاری آنها بر پشت آن. دسای می‌گوید: «گوگل می‌خواهد مطمئن شود که پارک زیراکس آن دوره نیست. تمام نوآوری‌ها در آنجا اتفاق افتاد، اما هیچ‌کدام از آنها اجرا نشد.»

ChatGPT، که برخی آن را یک رقیب نهایی برای موتور جستجوی سنتی گوگل می دانند، با توجه به روابط نزدیک OpenAI با مایکروسافت، تهدیدی مضاعف به نظر می رسد. به گفته کارمندان فعلی و سابق و همچنین سایر نزدیکان به شرکت، این احساس که ممکن است گوگل در حوزه‌ای که آن را یک نقطه قوت کلیدی می‌داند عقب بماند، به نگرانی در Mountain View، کالیفرنیا منجر شده است. از آنها خواسته شد ناشناس باقی بمانند زیرا آنها اجازه صحبت عمومی را نداشتند. همانطور که یکی از کارمندان فعلی می گوید: “ترکیبی ناسالم از انتظارات غیرعادی بالا و ناامنی بزرگ در مورد هر ابتکار مرتبط با هوش مصنوعی وجود دارد.”

برخی از فارغ التحصیلان گوگل آخرین باری را یادآوری کردند که این شرکت یک دستور داخلی را برای القای هر محصول کلیدی با یک ایده جدید اجرا کرد: تلاشی که در سال 2011 برای تبلیغ شبکه اجتماعی بدبخت +Google آغاز شد. این مقایسه کاملی نیست – گوگل هرگز به عنوان یک پیشرو در شبکه های اجتماعی دیده نشد، در حالی که تخصص آن در هوش مصنوعی بلامنازع است. با این حال، یک احساس مشابه وجود دارد. پاداش‌های کارمندان زمانی برای موفقیت Google+‎ در نظر گرفته شد. کارمندان فعلی و سابق می‌گویند که حداقل رتبه‌بندی‌ها و بررسی‌های برخی از کارمندان Google احتمالاً تحت تأثیر توانایی آنها در ادغام هوش مصنوعی مولد در کارشان خواهد بود. کد قرمز قبلاً منجر به ده ها ادغام برنامه ریزی شده هوش مصنوعی مولد شده است. یکی از کارمندان گوگل می گوید: «ما در حال پرتاب اسپاگتی به دیوار هستیم. اما حتی به چیزی که برای متحول کردن شرکت و رقابتی شدن نیاز است نزدیک نیست.

© 2023 بلومبرگ LP

در درازمدت، با توجه به کارهایی که گوگل قبلاً انجام داده است، ممکن است اهمیت چندانی نداشته باشد که OpenAI برای چند ماه همه هوا را از مکالمه عمومی خارج کرد. پیچای در سال 2016 از گوگل به عنوان شرکتی با هوش مصنوعی یاد کرد. این شرکت از یادگیری ماشینی برای پیشبرد کسب و کار تبلیغاتی خود برای سال ها استفاده می کند و در عین حال هوش مصنوعی را در محصولات مصرف کننده کلیدی مانند Gmail و Google Photos قرار می دهد، جایی که از این فناوری برای کمک به کاربران استفاده می کند. ایمیل بنویسید و تصاویر را سازماندهی کنید. در یک تحلیل اخیر، شرکت تحقیقاتی زتا آلفا، 100 مقاله تحقیقاتی برتر هوش مصنوعی را از سال 2020 تا 2022 مورد بررسی قرار داد و دریافت که گوگل در این زمینه تسلط داشته است. “نحوه ظاهر شدن آن به این صورت است که گوگل به نوعی غول خوابیده بود که اکنون عقب مانده و در حال بازی کردن است. امین احمد، محقق سابق هوش مصنوعی در گوگل که یکی از بنیانگذاران Vectara است، استارت آپی که ابزارهای جستجوی مکالمه را به کسب و کارها ارائه می دهد، می گوید: من فکر می کنم واقعیت واقعاً اینطور نیست. فکر می‌کنم گوگل در واقع در به کارگیری این فناوری در برخی از محصولات اصلی خود سال‌ها و سال‌ها جلوتر از بقیه صنعت بسیار خوب عمل کرد.»

سخنگوی گوگل با مقایسه بین کد قرمز و کمپین +Google مخالفت می کند. سخنگوی گوگل می‌گوید در حالی که دستور Google+‎ همه محصولات را تحت تأثیر قرار می‌دهد، فشار فعلی هوش مصنوعی عمدتاً شامل تشویق گوگل‌کنندگان به آزمایش ابزارهای هوش مصنوعی شرکت در داخل است، این سخنگوی می‌گوید: یک رویه رایج در فناوری به نام «داگ‌فودینگ». به گفته این سخنگوی، اکثر کارمندان گوگل برای صرف وقت اضافی روی هوش مصنوعی تمرکز نکرده‌اند، بلکه فقط آنهایی که روی پروژه‌های مرتبط کار می‌کنند.

سایر لباس‌ها قبلاً نشان داده‌اند که مایل به پیشرفت هستند، خواه گوگل این کار را انجام دهد یا نه. یکی از مهم‌ترین کمک‌هایی که محققان گوگل در این زمینه انجام داده‌اند، مقاله‌ای با عنوان «توجه همه آن چیزی است که نیاز دارید» بود، که در آن نویسندگان ترانسفورماتورها را معرفی کردند: سیستم‌هایی که به مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا مهمترین بخش‌های اطلاعات را در داده‌ها به صفر برسانند. آنها در حال تجزیه و تحلیل هستند اکنون ترانسفورماتورها بلوک‌های کلیدی برای مدل‌های زبانی بزرگ هستند، فناوری به تولید فعلی چت‌ربات‌ها کمک می‌کند – T در ChatGPT مخفف «ترانسفورماتور» است. پنج سال پس از انتشار این مقاله، همه نویسندگان به جز یکی از نویسندگان گوگل را ترک کردند و برخی از آنها تمایل خود را برای رهایی از سختگیری های یک شرکت بزرگ و کم سرعت عنوان کردند.