تلسکوپ اقلیدس آژانس فضایی اروپا برای کاوش در جهان تاریک با موشک فالکون 9 اسپیس ایکس پرتاب می شود

از آنجا، اقلیدس طراحی شده است تا تکامل چیزی را که اخترفیزیکدانان از آن به عنوان “جهان تاریک” یاد می کنند، با استفاده از یک تلسکوپ با زاویه باز برای بررسی کهکشان هایی در فاصله 10 میلیارد سال نوری از زمین در وسعت عظیمی از آسمان فراتر از ما طراحی شده است. خود کهکشان راه شیری

این داده‌ها زمانی جمع‌آوری می‌شوند که اقلیدس از 10 میلیارد سال گذشته تاریخ کیهانی در یک سوم آسمان نقشه می‌کشد و به بیرون خیره می‌شود، و بنابراین به گذشته، به دورانی که ستاره‌شناسان جهان را «ظهر کیهانی» می‌نامند، زمانی که بیشتر ستارگان در حال شکل‌گیری بودند. .

یک موشک اسپیس ایکس در فلوریدا روز شنبه آماده پرتاب شد و یک تلسکوپ مداری را حمل می‌کرد که برای روشن کردن پدیده‌های مرموز کیهانی موسوم به انرژی تاریک و ماده تاریک، نیروهای نادیده‌ای که دانشمندان می‌گویند ۹۵ درصد از کیهان شناخته شده را تشکیل می‌دهند، آماده شد.

تلسکوپ موسوم به اقلیدس، ابزار آژانس فضایی اروپا (ESA) که به نام ریاضیدان یونان باستان به نام “پدر هندسه” نامگذاری شده است، در داخل محفظه محموله یک موشک فالکون 9 قرار گرفته بود که برای انفجار در حوالی ساعت 11 صبح به وقت شرقی (1500 GMT) تنظیم شده بود. ) از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال.

یانیک ملییر، سرپرست کنسرسیوم اقلیدس و ستاره شناس در موسسه اخترفیزیک پاریس، گفت: فراتر از اهداف اولیه اقلیدس، این معدن «یک معدن طلا برای تمام زمینه های نجوم برای چندین دهه» ایجاد خواهد کرد.

انتظار می رود بینش های جدید از ماموریت 1.4 میلیارد دلاری (تقریبا 11500 کرور روپیه) که حداقل شش سال طول بکشد، اخترفیزیک و شاید درک ماهیت خود گرانش را متحول کند.

رودز روز جمعه گفت: اندازه‌گیری شکل‌ها و موقعیت‌های کهکشان‌ها به ما امکان می‌دهد تا خواص ماده تاریک و انرژی تاریک را استنباط کنیم.

این ماموریت بر دو جزء اساسی جهان تاریک تمرکز دارد. یکی ماده تاریک است، داربست کیهانی نامرئی اما از نظر نظری تأثیرگذار که به کیهان شکل و بافت می دهد. دیگری انرژی تاریک است، نیرویی به همان اندازه مرموز که اعتقاد بر این است که چرا انبساط کیهان، همانطور که دانشمندان در دهه 1990 دریافتند، برای مدت طولانی در حال افزایش است.

جیسون رودز، اخترفیزیکدان، دانشمند ارشد اقلیدس در آزمایشگاه رانش جت ناسا در نزدیکی لس آنجلس، گفت: ماده تاریک و انرژی تاریک را نمی توان مستقیماً شناسایی کرد، اما ویژگی های آنها “در شکل و موقعیت کهکشان ها رمزگذاری شده است.”

دانشمندان امیدوارند از طریق بینش هایی در مورد انرژی تاریک و ماده، شکل گیری و توزیع کهکشان ها را در سراسر به اصطلاح شبکه کیهانی کیهان درک کنند.

اقلیدس همچنین با اندازه‌گیری اثری به نام عدسی گرانشی، که اعوجاج‌های ضعیفی در شکل‌های مرئی کهکشان‌ها ایجاد می‌کند و به وجود مواد نادیده‌ای که بافت فضای اطراف آن را منحرف می‌کند، به آشکار شدن ماهیت ماده تاریک کمک می‌کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع


دانشمندان می گویند مشاهده تغییرات ظریف اما مشخص در شکل ها و موقعیت های کهکشان ها در گستره های وسیع زمانی و مکانی، تغییرات خوبی را در شتاب کیهانی نشان می دهد که به طور غیرمستقیم نیروهای انرژی تاریک را آشکار می کند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اقلیدس پس از یک سفر کوتاه به فضا برای یک سفر یک ماهه به مقصد خود در مدار خورشیدی در فاصله نزدیک به 1.6 میلیون کیلومتری زمین – موقعیتی از ثبات گرانشی بین زمین و خورشید رها می شود. نقطه لاگرانژ دو یا L2 نامیده می شود.

این فضاپیمای 2 تنی همچنین مجهز به ابزارهایی است که برای اندازه‌گیری شدت و طیف‌های نور فروسرخ از آن کهکشان‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فواصل آن‌ها را دقیقاً تعیین می‌کند.

احتمالات این مأموریت با عظمت تحقیق اقلیدس منعکس شده است. دانشمندان تخمین می زنند که انرژی تاریک و ماده تاریک با هم 95 درصد از کیهان را تشکیل می دهند، در حالی که ماده معمولی که می توانیم ببینیم تنها 5 درصد را تشکیل می دهد.

ماموریت به رهبری اروپا

© تامسون رویترز 2023

یک دهه در ساخت، این مأموریت در اصل قرار بود از طریق یک موشک روسی سایوز به فضا پرواز کند. اما پس از شروع جنگ در اوکراین، برنامه های پرتاب به اسپیس ایکس، سرمایه گذاری ایلان ماسک مستقر در کالیفرنیا تغییر یافت، و به این دلیل که هیچ شکافی بلافاصله از برنامه موشکی آریان اروپا در دسترس نبود.

اقلید به طور کامل توسط ESA طراحی و ساخته شد و آژانس فضایی ایالات متحده، ناسا، آشکارسازهای عکس را برای ابزار مادون قرمز نزدیک خود تهیه کرد. کنسرسیوم اقلیدس به طور کلی شامل بیش از 2000 دانشمند از 13 کشور اروپایی، ایالات متحده، کانادا و ژاپن است.

در حالی که تلسکوپ فضایی جیمز وب که توسط ناسا در اواخر سال گذشته به فضا پرتاب شد، به اخترشناسان اجازه می‌دهد تا اجرام خاصی از کیهان اولیه را با وضوح بی‌سابقه‌ای به صفر برسانند، اقلیدس قصد دارد تا با ترسیم دقیق بخش عظیمی از موارد قابل مشاهده، بافت پنهان و مکانیک کیهان را آشکار کند. جهان در سه بعدی، بیش از 1 میلیارد کهکشان در کل.