اما پیت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل، در ماه مه پس از قرارداد فورد-تسلا به CNBC گفت که صنعت در نهایت به یک سیستم همگرا خواهد شد، اما آداپتورها اجازه استفاده متقاطع را میدهند.
جنرال موتورز گفت که از سال 2025 خودروهای برقی را به کانکتورهایی بر اساس طرح استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا مجهز خواهد کرد. در سال آینده، صاحبان فعلی خودروهای برقی جنرال موتورز می توانند از 12000 شارژر سریع تسلا در آمریکای شمالی استفاده کنند و آداپتورهایی نیز در دسترس خواهند بود.
دولت بایدن برای اینکه شرکتها واجد شرایط دریافت میلیاردها دلار یارانه فدرال برای ایستگاههای شارژ جدید در حدود 7500 مایل (12070 کیلومتر) از شلوغترین ایستگاههای کشور باشند، پذیرش استاندارد رقیب «سیستم شارژ ترکیبی» (CCS) را الزامی کرد. جاده ها اتحاد میان تسلا، فورد و جنرال موتورز، جهت گیری کاخ سفید را به چالش می کشد.
از نقطه نظر مصرف کننده، معاملات با خودروسازان دیترویت مانند یک برد برای تسلا به نظر می رسد، تسلا که سرمایه گذاری زیادی برای استقرار ایستگاه های شارژ سریع متمایز خود در سراسر آمریکای شمالی انجام داد، زمانی که اکثر خودروسازان دیگر شارژ را به اشخاص ثالث واگذار کردند.
جیم فارلی، مدیرعامل فورد، ماه گذشته در توییتر گفتوگوی مشابهی با ماسک داشت و اعلام کرد که خودروساز شماره 2 آمریکا با تسلا به توافق رسیده است تا به مالکان خودروهای برقی خود اجازه دهد در اوایل سال 2024 به بیش از 12000 سوپرشارژر تسلا در آمریکای شمالی دسترسی داشته باشند.
کریس هارتو، تحلیلگر ارشد سیاست Consumer Reports گفت: “این بسیار بزرگ است.” من میتوانستم ببینم که این یک اثر گلوله برفی است که خودروسازان بیشتر و بیشتری روی تخته میپرند و به سمت استاندارد تسلا حرکت میکنند.»
بارا در مصاحبه ای پنجشنبه به CNBC گفت جنرال موتورز می تواند 400 میلیون دلار (تقریبا 3300 کرور روپیه) از این توافق پس انداز کند.
بر اساس داده های وزارت انرژی ایالات متحده، سوپرشارژرهای تسلا حدود 60 درصد از کل شارژرهای سریع در ایالات متحده و کانادا را تشکیل می دهند.
سرمایه گذاران از این معامله و چشم انداز یک استاندارد سخت افزاری شارژ برای بازار آمریکای شمالی استقبال کردند. سهام جنرال موتورز پس از زنگ خطر بیش از 4 درصد رشد کرد و سهام تسلا 4 درصد افزایش یافت.
سهام شرکت های شارژ ChargePoint و EVgo هر دو بیش از 4 درصد در معاملات پس از ساعت کاری روز پنجشنبه کاهش یافتند.
برای جنرال موتورز و فورد، این معاملات شرطی است که مزایای دسترسی مشتریانشان به شبکه گسترده شارژ سریع تسلا بیشتر از خطراتی است که مشتریان آنها آنچه را که می بینند دوست داشته باشند و تسلا را برای خرید بعدی خود انتخاب کنند.
ماسک در گفتگوی توییتر اسپیس با بارا گفت: «فکر میکنم این یک چیز اساسی برای پیشرفت وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود».
اتحاد بین سه تولیدکننده پیشرو رقیب ایالات متحده EV، پیامدهای تجاری و سیاست عمومی قابل توجهی دارد.
(به جز تیتر، این خبر توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و از یک بیانیه مطبوعاتی منتشر شده است)
اتحاد میان تسلا، جنرال موتورز و فورد بر دیگر خودروسازان و اپراتورهای مستقل شبکه شارژ که استاندارد CCS را پذیرفته بودند، فشار می آورد. حرکت ایالات متحده به استاندارد تسلا می تواند برای سازندگان ایستگاه های شارژ رقیب که در حال راه اندازی فروشگاهی در ایالات متحده برای ساخت تجهیزات منطبق با استانداردهای CCS هستند، دشوار باشد.
حرکت جنرال موتورز، که به دنبال تصمیم مشابه فورد برای پذیرش استاندارد دوشاخه شارژ تسلا صورت میگیرد، به این معنی است که سه فروشنده برتر خودروهای برقی در بازار آمریکای شمالی اکنون بر روی استانداردی برای شارژ سختافزار توافق کردهاند. این توافق توسط مری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز و ایلان ماسک، رئیس تسلا در یک رویداد فضایی توییتر اعلام شد.
“اثر گلوله برفی”
دیوید ویستون از Morningstar Research با اشاره به استاندارد شارژ آمریکای شمالی تسلا گفت: «این امر باعث میشود که NACS در آمریکای شمالی بر CCS پیروز شود.» او افزود که سایر ارائه دهندگان شارژ همچنان می توانند از استاندارد CCS استفاده کنند و به آداپتورها برای خدمات رسانی به خودروهای تسلا، فورد و جنرال موتورز تکیه کنند.
تسلا، جنرال موتورز و فورد روی هم حدود 70 درصد از فروش فعلی خودروهای برقی ایالات متحده را تشکیل می دهند. مدیران صنعت، کانکتورهای شارژ EV متفاوت را به عنوان مانعی برای پذیرش گسترده تر خودروهای الکتریکی توسط مصرف کنندگان می دانند.
بارا گفت: “من فکر می کنم همه چیز کمی بهتر شد.”
© تامسون رویترز 2023
ماسک گفت که تسلا “قرار نیست کاری برای ترجیح دادن تسلاس انجام دهد” زیرا برندهای رقیب بیشتری به شبکه سوپرشارژر دسترسی دارند. “این زمین بازی یکنواخت خواهد بود… مهمترین چیز این است که ما انقلاب وسایل نقلیه الکتریکی را پیش ببریم.”
جنرال موتورز به فورد در پذیرش استاندارد دوشاخه شارژ تسلا در آمریکای شمالی خواهد پیوست و طبق توافقی که روز پنجشنبه اعلام شد، خریداران خودروهای الکتریکی جنرال موتورز به شبکه سوپرشارژر تسلا دسترسی خواهند داشت.