حفظ انحصار به توسعه هوش مصنوعی گوگل آسیب می زند

هنگامی که ChatGPT در نوامبر 2022 در صحنه فناوری منفجر شد، یکی از سؤالات داغ در ذهن بسیاری از فناوران این بود که چگونه گوگل – که تا آن زمان به مهارت خود در هوش مصنوعی مشهور بود – چگونه می تواند با کف پای صاف دستگیر شود. تفنگ استارتر در مسابقه به صدا درآمد تا هوش مصنوعی مولد را به توده ها برساند؟

Paul Buchheit، خالق جیمیل، در نسخه اخیر پادکست Y Combinator Startup پاسخ هایی را برای این سوال پیشنهاد کرد.

Buchheit که در سال 2006 گوگل را ترک کرد، اظهار داشت که پس از اینکه بنیانگذاران این شرکت، لری پیج و سرگئی برین، شروع به کاهش نقش خود در عملیات گوگل کردند، توسعه هوش مصنوعی با ملاحظات دیگری کاهش یافت. او در پادکست گفت: «فکر می‌کنم این موضوع بیشتر در مورد محافظت و حفظ انحصار جستجو بود.

راب اندرل، رئیس و تحلیلگر اصلی در گروه Enderle، یک شرکت خدمات مشاوره در Bend، Ore، افزود که این امر پیشرفت هوش مصنوعی آنها را به طور قابل توجهی کند کرد. او به TechNewsWorld گفت.

شرکت های فنی شگفت زده شدند

راس روبین، تحلیلگر اصلی در Reticle Research، یک شرکت مشاوره فناوری مصرف کننده در شهر نیویورک، خاطرنشان کرد: گوگل تنها شرکت فناوری نبود که از محبوبیت زیاد ChatGPT غافلگیر شد، اما از این توسعه ضرر بیشتری داشت. او به TechNewsWorld گفت: «بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری، از نظر محبوبیت و چگونگی طنین‌اندازی آن در بین مردم، توسط ChatGPT غافلگیر شدند.

اما در جایی که چنین درصد بالایی از کسب و کار گوگل توسط جستجو و درآمدهای تبلیغاتی هدایت می شود، برای آنها مهمتر از اپل یا آمازون است که بتوانند از هوش مصنوعی مولد به گونه ای استفاده کنند که کسب و کار جستجوی خود را محافظت یا گسترش دهد. گفت.

او ادامه داد: با آمازون، الکسا هرگز عامل درآمدزایی نبوده است. “این چهره یا صدای شرکت در بسیاری از زمینه ها است. اما واضح است که آمازون درآمد بسیار بیشتری از AWS و تجارت خرده‌فروشی به ارمغان می‌آورد.

او افزود: «به روشی مشابه، مجوزهای Azure و Windows برای مایکروسافت بسیار بسیار بیشتر از جستجو هستند.

Buchheit اشاره کرد که گوگل دلیل خوبی برای نگرانی در مورد غارنوردی هوش مصنوعی در معدن طلای جستجوی خود دارد. او توضیح داد که هوش مصنوعی ذاتاً یک فناوری مخرب است زیرا اگر واقعاً به مردم پاسخ درست بدهید، آنها نیازی به کلیک روی یک صفحه کامل پر از تبلیغات نخواهند داشت.

او ادامه داد که گوگل در سال 1998 از تنش بین سودآوری و دادن پاسخ های درست آگاه بوده است. او گفت: «همیشه این وسوسه وجود دارد که اگر نتایج خود را بدتر کنید، مردم روی تبلیغات بیشتری کلیک کنند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که آن را مختل کند.

خطرات نتایج جستجوی خوب

گرگ استرلینگ مشاهده کرد: «شکی نیست که گوگل همچنان یکی از رهبران هوش مصنوعی است، اما این درست است که تمرکز آنها بر درآمد و سودآوری ممکن است به ظرفیت آنها برای نوآوری لطمه زده باشد، زیرا آنها تیم های هوش مصنوعی خود را برای تولید و کسب درآمد از فناوری تحت فشار قرار می دهند. ، یکی از بنیانگذاران Near Media، یک وب سایت خبری، تفسیری و تحلیلی.

او اظهار داشت که تمرکز گوگل بر رشد درآمد به تجربه کاربران جستجو لطمه زده است. او به TechNewsWorld گفت: «و این امکان وجود دارد که حذف یا کاهش مرور و جستجوی هوش مصنوعی با تأثیر منفی روی کلیک‌های تبلیغاتی مرتبط باشد.

در ماه ژوئیه، Search Engine Land، با استناد به تجزیه و تحلیل پلتفرم سئوی سازمانی BrightEdge، کاهش در مرورهای هوش مصنوعی در جستجوهای گوگل را از 11٪ به 7٪ در ماه ژوئن گزارش داد.

Mark N. Vena، رئیس و تحلیلگر اصلی SmartTech Research در لاس‌وگاس، گفت: «با اولویت‌بندی جستجو، گوگل ممکن است پیشرفت‌های هوش مصنوعی خود را در مقایسه با رقبایی که به شدت مرزهای هوش مصنوعی را جابجا می‌کنند، مانند OpenAI و مایکروسافت، کند کرده باشد.

او به TechNewsWorld گفت: «این محور استراتژیک احتمالاً به رقبا اجازه می‌دهد تا در تحقیقات و برنامه‌های هوش مصنوعی، به‌ویژه در مدل‌های مولد و دیگر فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، پیشی بگیرند یا حتی از گوگل پیشی بگیرند و به طور بالقوه رهبری گوگل را در زمینه هوش مصنوعی در طول زمان تضعیف کنند.»

تاثیر تبلیغات هوش مصنوعی اغراق آمیز است؟

در حالی که این خطر وجود دارد که اگر نتایج جستجو خیلی خوب باشد، کلیک های تبلیغاتی کاهش می یابد، ممکن است این خطر اغراق آمیز باشد. مایکل هودل، مدیر تحقیقات سهام برای بخش رسانه و مخابرات در خدمات تحقیقاتی مورنینگ استار در شیکاگو، گفت: “فکر نمی‌کنم هوش مصنوعی مولد چیز زیادی از تجارت تبلیغات دزدی کند.”

او به TechNewsWorld گفت: «انواع جستجوهایی که درآمد تبلیغاتی ایجاد می‌کنند، آن‌هایی هستند که در آن‌ها پاسخ واحدی وجود ندارد و تبلیغ‌کنندگان امیدوارند روی مسیری که کاربر طی می‌کند تأثیر بگذارند – مثلاً «چه کفش‌های جدید جالبی ممکن است دوست داشته باشم؟»». سوال این است که چگونه تبلیغات در زمینه هوش مصنوعی مولد ظاهر می شوند؟

او ادامه داد که پاسخ به این سوال در اظهار نظر ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت در کنفرانس کنفرانس سه ماهه دوم این شرکت نهفته است. پیچای گفت: «ما می‌بینیم که تبلیغاتی که در بالا یا پایین مرورهای هوش مصنوعی ظاهر می‌شوند، همچنان گزینه‌های ارزشمندی را برای افراد برای اقدام و ارتباط با مشاغل فراهم می‌کنند.

Buchheit علاوه بر نگرانی در مورد تأثیر هوش مصنوعی مولد بر درآمدهای تبلیغاتی، اظهار داشت که گوگل نگران این است که چگونه این فناوری با تنظیم‌کننده‌ها بازی می‌کند. هوش مصنوعی این پتانسیل را داشت که تنظیم‌کننده‌ها را عصبانی کند، زیرا قبل از اینکه چیزی توهین‌آمیز بگوید، فقط زمان می‌برد. او گفت: «فکر می‌کنم آنها به نوعی از آن وحشت داشتند.

او توضیح داد: «بنابراین آنها بسیار ریسک گریز بودند.

شروع آهسته اما بازیکن قدرتمند

او ادامه داد که اگر پیج و برین هنوز شرکت را اداره می کردند، ممکن بود این ریسک گریزی نادیده گرفته شود. او گفت: “اما شخصی با آن سطح از اعتبار لازم است که واقعاً با شرکت شرط بندی کند یا بگوید، “آره، ما این کار را انجام خواهیم داد، و این باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد.”

او گفت: «اما فکر می‌کنم اگر این فرصت به گوگل داده می‌شد، هرگز هوش مصنوعی راه‌اندازی نمی‌کرد. تنها دلیلی که آن‌ها آن را راه‌اندازی کردند این بود که OpenAI ChatGPT را منتشر کرد و ناگهان به کاری تبدیل شد که مجبور شدند انجام دهند.

او افزود: «و این به آنها کمک کرد زیرا OpenAI بسیاری از آن گلوله‌ها را از نظر گفتن چیزهای احمقانه و توهین‌آمیز استفاده کرد.

علیرغم شروع آهسته، ونا اظهار داشت که گوگل در رقابت تسلیحاتی هوش مصنوعی پیشرفت چشمگیری دارد. او گفت: «گوگل با استفاده از منابع عظیم داده و تخصص عمیق خود در یادگیری ماشینی، فناوری‌های هوش مصنوعی قدرتمندی مانند Bard/Gemini و پیشرفت‌هایی در مدل‌های زبان بزرگ مانند PalM ایجاد کرده است.»

او ادامه داد: «در حالی که در ابتدا رقبای OpenAI و مایکروسافت مورد توجه قرار گرفتند، Google اخیراً ابتکارات هوش مصنوعی خود را تسریع کرده است و هوش مصنوعی را عمیق‌تر در محصولات خود از جمله جستجو، خدمات ابری و برنامه‌های کاربردی مصرف‌کننده ادغام کرده است. این تمرکز جدید، همراه با اکتساب‌ها و تحقیقات استراتژیک آن، گوگل را به عنوان یک بازیکن قدرتمند در چشم‌انداز هوش مصنوعی به سرعت در حال تحول قرار می‌دهد.

منبع