وزیر امور خارجه گفت: این دستورالعملها در چارچوب کلی قانون حمایت از حقوق مصرفکننده صادر میشود و یکی از اصلیترین اصل تاکیدی این قانون، جلوگیری از تجارت ناعادلانه است.
او گفت که در پلتفرمهای فضایی محدود مانند توییتر، عباراتی مانند «XYZAmbassador» (که XYZ یک برند است) نیز قابل قبول است.
“یکی از بزرگترین پارادایم قانون مصرف کننده، حق دانستن مصرف کنندگان است و این در این حوزه قرار می گیرد. مصرف کنندگان باید بدانند که اگر چیزی از رسانه های دیجیتال به سمت او پرتاب می شود، شخص یا نهادی که از آن حمایت می کند پول گرفته یا دریافت کرده است. سینگ گفت: هر نوع ارتباطی که با برند دارند.
در مورد پخش زنده، افشاها باید به طور مداوم و برجسته در طول کل پخش نمایش داده شوند.
روهیت کومار سینگ، وزیر امور مصرف کنندگان، هنگام ارائه این دستورالعمل ها در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت که این دستورالعمل ها در چارچوب قانون مصرف کننده صادر شده است که چارچوبی برای حمایت از مصرف کنندگان در برابر اقدامات تجاری ناعادلانه و تبلیغات گمراه کننده ارائه می دهد.
“این موضوع بسیار مهمی است. اندازه بازار اینفلوئنسرهای اجتماعی در هند در سال 2022 حدود 1275 کرور روپیه بود و تا سال 2025 احتمالاً به 2800 کرور روپیه با نرخ رشد مرکب سالانه حدود 19- افزایش خواهد یافت. سینگ گفت: 20 درصد افراد تأثیرگذار در رسانه های اجتماعی، کسانی که تعداد فالوورهای خوبی دارند، بیش از 1 میلیون نفر در کشور هستند.
دستورالعملهای جدید با نام «تأیید دانش روشها – برای افراد مشهور، اینفلوئنسرها و تأثیرگذاران رسانههای مجازی (آواتار یا شخصیتهای تولید شده توسط رایانه) در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی» توسط وزارت امور مصرفکنندگان صادر شده است.
دولت روز جمعه برای تأثیرگذاران رسانههای اجتماعی اجباری کرد تا علاقه «مادی» خود را در تأیید محصولات و خدمات فاش کنند و تخلفات میتوانند اقدامات قانونی سختگیرانه، از جمله ممنوعیت تأییدیهها را به دنبال داشته باشند. این مقررات بخشی از تلاشهای مستمر برای مهار تبلیغات گمراهکننده و همچنین محافظت از منافع مصرفکنندگان در بحبوحه بازار در حال گسترش اینفلوئنسرهای اجتماعی است که پیشبینی میشود تا سال 2025 حدود 2800 کرور روپیه ارزش داشته باشد.
«روشهای زیادی وجود دارد که از طریق آن رویههای تجاری ناعادلانه انجام میشود، یکی از مهمترین روشهای تجاری ناعادلانه، تهدید تبلیغات گمراهکننده است، از طریق تلاش برای فروش چیزی که دقیقاً مطابق با آن نیست.
او گفت که افشاگری باید به گونه ای باشد که «غیبتش سخت» باشد و باید به زبان ساده باشد.
“دستورالعملهای امروزی برای تاثیرگذاران رسانههای اجتماعی است که ارتباط مادی با برندی دارند که میخواهند در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مختلف تبلیغ کنند. این یک تعهد برای آنهاست که تا جایی که به افشای اطلاعات مربوط به مصرفکنندگان مربوط میشود، مسئولانه رفتار کنند.
وی با بیان اینکه تأثیرگذاری رسانه های اجتماعی اینجا باقی مانده است و تنها به صورت تصاعدی رشد خواهد کرد، گفت اینفلوئنسرهای اجتماعی باید مسئولانه رفتار کنند.
او امیدوار بود که این دستورالعمل ها به عنوان یک عامل بازدارنده برای تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی عمل کند.
در تأیید در یک تصویر، افشاگریها باید به اندازهای روی تصویر قرار بگیرند که بینندگان متوجه شوند. در ویدئو، افشاگری ها باید در فیلم قرار داده شود و نه فقط در توضیحات و باید به دو صورت صوتی و تصویری انجام شود.
سینگ میگوید: «در حالی که در رسانههای معمولی – که تلویزیون، چاپ و رادیو است، به خوبی از آن استفاده میشود، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و دیجیتالی در حال تبدیل شدن به یک بازی توپ متفاوت هستند.