بر اساس گزارشی که روز سه شنبه توسط شرکت تحقیقاتی Canalys منتشر شد، اگرچه رایانه های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی در اواسط سه ماهه دوم معرفی شدند، اما همچنان 14 درصد از محموله های جهانی را به خود اختصاص دادند.
Canalys گزارش داد که 8.8 میلیون رایانه شخصی با قابلیت هوش مصنوعی در طول دوره ارسال شده است که 40٪ از مایکروسافت ویندوز و 60٪ دارای سیستم عامل macOS هستند.
Canalys یک رایانه شخصی با قابلیت هوش مصنوعی را به عنوان یک دسکتاپ یا نوت بوک که شامل یک چیپست یا بلوک برای بارهای کاری اختصاصی هوش مصنوعی، مانند یک واحد پردازش عصبی (NPU) تعریف می کند.
با توجه به اینکه نقشه راه رایانه های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی تمام فروشندگان اصلی پردازنده در حال حاضر به خوبی در حال انجام است، مرحله برای افزایش چشمگیر در دسترس بودن دستگاه و پذیرش کاربر نهایی در نیمه دوم سال 2024 و پس از آن آماده شده است.
ایشان دات، تحلیلگر اصلی Canalys در بیانیه ای گفت: «سه ماهه دوم سال 2024 شتاب قابل توجهی به گسترش رایانه های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی اضافه کرد.
او ادامه داد: «ژوئن شاهد راهاندازی رایانههای شخصی Copilot+ با تراشههای سری اسنپدراگون X کوالکام بود که بر اساس معماری بازویی طراحی شده بودند». در حالی که حجم محمولهها در سه ماهه به دلیل هفتههای محدود و پوشش جغرافیایی در دسترس بودن نسبتاً کم بود، تعهد گسترده شرکتهای OEM ویندوز به پذیرش این محصولات در مجموعههای خود، چشمانداز این دسته را به خوبی نشان میدهد.»
او افزود: «با یک پایه قوی در حال حاضر، محمولههای رایانههای شخصی با قابلیت هوش مصنوعی در نیمه دوم سال 2024 جذابیت بیشتری پیدا خواهند کرد».
رشد بازار AI-PC ناشی از عرضه
دات توضیح داد که فروشندگان پردازنده و OEM ها قرار است پایگاه وسیع تری از مشتریان را از طریق در دسترس بودن دسته بندی محصولات جدید در قیمت های بیشتر هدف قرار دهند، در حالی که شرکای کانال ترجیح می دهند ویژگی های مرتبط با هوش مصنوعی در رایانه های شخصی را ترجیح دهند. وی خاطرنشان کرد که نزدیک به 60 درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی ماه مه نشان دادند که از مشتریان انتظار دارند دستگاه هایی با کلید Copilot را ترجیح دهند.
وی افزود: «عملکرد بازار رایانههای شخصی مجهز به هوش مصنوعی تا حد زیادی با انتظارات مطابقت دارد و طبق پیشبینیهای Canalys، صنعت همچنان در مسیر ارسال حدود 44 میلیون دستگاه در سال 2024 و 103 میلیون دستگاه در سال 2025 است».
میکاکو کیتاگاوا، مدیر و تحلیلگر گارتنر، یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره ای مستقر در استمفورد، اظهار داشت که OEM ها تعهدی قوی به رایانه های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی نشان داده اند. با این حال، او به TechNewsWorld اذعان کرد: «روند رایانههای شخصی هوش مصنوعی مبتنی بر عرضه است، نه تقاضا».
Dev Nag، مدیرعامل و بنیانگذار QueryPal، یک ربات چت سازمانی، گفت: «ظهور اخیر رایانههای شخصی با قابلیت هوش مصنوعی نشاندهنده تلاش صنعت سختافزار برای حل مشکل مرغ و تخممرغ با ارائه یک پایگاه نصبشده بزرگ برای توسعهدهندگان برنامهها است. در سانفرانسیسکو
او به TechNewsWorld گفت: «هنوز تعداد زیادی برنامه اصلی وجود ندارد که به NPU نیاز داشته باشند – برخلاف، مثلاً، GPUها – اما تعدادی از احتمالات قانع کننده وجود دارد که این فروشندگان امیدوارند شروع به کار کنند.
امکانات ذکر شده توسط دات شامل بهبودهای ویدیویی بیدرنگ محلی برای تماسهای ویدیویی، ویرایش پیشرفته عکس، ترجمه زبان بلادرنگ، و پیشرفتهای بهرهوری مانند خلاصهسازی اسناد اطلاعاتی و جستجوی پیشرفته در فایلهای محلی بود.
کمبود برنامه کاهش پذیرش
دات گفت: «سازندگان OEM محتاطانه خوشبین هستند. “آنها پتانسیل یک موج ارتقاء گسترده را می بینند و همچنین علاقه مند هستند که از نظر استراتژیک با مایکروسافت هماهنگ باشند.”
او افزود: «آنها به طور طبیعی ابتدا بر روی ادغام NPU ها در بازارهای سطح بالا و متمرکز بر تجارت تمرکز دارند، قبل از بازار مصرف گسترده تر».
در گزارش Canalys نشانههایی از آن وجود داشت، که نشان داد نفوذ رایانههای شخصی با قابلیت هوش مصنوعی به بازار رایانههای شخصی ویندوزی با قیمت 800 دلار آمریکا، از سه ماهه اول به سه ماهه دوم، 7 درصد به 14 درصد دو برابر شده است.
دات پیشبینی کرد: «احتمالاً شاهد افزایش تدریجی سهم بازار رایانههای شخصی هوش مصنوعی به سطح متوسط تا بالای 20 درصد در سال آینده خواهیم بود، اما فقدان برنامهها پذیرش را کاهش میدهد.»
او ادامه داد: «اگر بازار برنامهها به سمت استفاده از این سختافزار حرکت کند، ما میتوانیم اولین «اپلیکیشنهای کشنده» را در سال 2025 مشاهده کنیم که سریعتر به کار گرفته میشوند.
بسیاری از این پذیرش زودهنگام احتمالاً از سوی شرکت حاصل می شود. کیتاگاوا توضیح داد: «شرکتهای بزرگ احتمالاً سریعترین بخش برای پذیرش رایانههای شخصی هوش مصنوعی در آینده خواهند بود، زیرا بسیاری از وظایف هوش مصنوعی از فضای ابری به محلی منتقل میشوند. شرکتهای بزرگ این راه را ترجیح میدهند و رایانههای شخصی هوش مصنوعی را مفیدتر میکنند.»
مصرف کنندگان گیج و سردرگم
در حالی که اشتیاق به رایانه های شخصی مجهز به هوش مصنوعی برای فروشندگان زیاد بوده است، اما برای مصرف کنندگان کمتر بوده است. اندرو هویت، تحلیلگر اصلی شرکت تحقیقات بازار Forrester که دفتر مرکزی آن در کمبریج، ماساچوست، مستقر است، گفت: «تاکنون، واکنش مصرفکننده به رایانههای شخصی هوش مصنوعی ضعیف بوده است.
او به مطالعه اخیر Forrester اشاره کرد که در سه ماهه دوم امسال انجام شد و نشان داد که بیش از نیمی از مصرف کنندگان آمریکایی نمی دانند رایانه شخصی هوش مصنوعی چیست.
او به TechNewsWorld گفت: «هنوز سردرگمی قابل توجهی در مورد درک اینکه چگونه رایانه شخصی هوش مصنوعی با رایانه شخصی سنتی متفاوت است، وجود دارد. به نظر من، این به این دلیل است که مصرفکننده معمولی از تفاوتهای ظریف بین CPU، GPU و واحد پردازش عصبی جدید (NPU) که یکی – اما نه تنها – مشخصه یک رایانه شخصی هوش مصنوعی است، آگاه نیست.
کاربر معمولی همچنین احتمالاً ابزارهای هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT و Copilot را به جای تغییر در سخت افزار، با رایانه شخصی هوش مصنوعی مرتبط می کند.
ناگ اضافه کرد که اکثر افرادی که لپتاپهای اپل میخرند احتمالاً نمیدانند که خریدهایشان از هوش مصنوعی با موتور عصبی اپل برخوردار است، چه رسد به اینکه سازگاری برنامه را به عنوان محرک انتخاب در نظر بگیرند.
او گفت: «معرفی کلید Copilot برای رایانههای شخصی مجهز به هوش مصنوعی توسط مایکروسافت در اوایل سال جاری، چیزی نیست که بازار برای آن فریاد بزند، بلکه تلاشی برای هدایت بازار به سمت یک چشمانداز است.
او افزود که برخی از پذیرندگان اولیه در مورد نگهبانی بالقوه در مورد NPUهای اختصاصی هوش مصنوعی تردید داشتند، در حالی که بسیاری از GPUها قادر به عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی معادل یا حتی بالاتر هستند. ناگ گفت: «اما خارج از آن پذیرندگان اولیه، واکنش کمتر سردرگمی نسبت به بی توجهی بوده است. برنامهها بیشتر از سختافزار، آگاهی کاربران را افزایش میدهند.»
تبلیغات بازاریابی بیشتر از کارکرد
هیویت موافقت کرد که این شرکت بیشتر پذیرش رایانه های شخصی هوش مصنوعی را هدایت خواهد کرد. اما ما تا سال 2025 که بسیاری از شرکتها انتقال ویندوز 10 به 11 خود را انجام میدهند یا تکمیل میکنند تا مهلت پایان عمر ویندوز 10 را رعایت کنند، فرصت واقعی برای پذیرش انبوه را نمیبینیم.
او افزود: «طبق گزارش ما، بسیاری از این موارد استفاده را میبینیم که اشخاصی مانند خلاقان، توسعهدهندگان و دانشمندان داده را احاطه کردهاند که بیشترین بهره را از برنامههایی میبرند که میتوانند از NPU استفاده کنند.»
HP Newquist، مدیر اجرایی گروه Relayer، یک شرکت نمایشگاهی علم و فناوری در شهر نیویورک و نویسنده کتاب «سازندگان مغز: نبوغ، منیت و طمع در جستجوی ماشینهایی که فکر میکنند»، استدلال میکند که در این مرحله، AI PC یک تاکتیک بازاریابی و کمی بیشتر است.
او به TechNewsWorld گفت: «تولیدکنندگان در حال بارگذاری رایانه های شخصی اولیه با انواع محصولات جدید هوش مصنوعی هستند، معمولاً برنامه هایی که بر روی مدل های زبان بزرگی مانند ChatGPT ساخته شده اند. “در برخی موارد، قدرت پردازشی اضافی اضافه شده است، مانند آنچه در رایانه های شخصی گیمرها می بینید.”
او توضیح داد: «پیشنهاد رایانه های شخصی هوش مصنوعی مایکروسافت، که توسط شرکت هایی مانند Dell و HP تبلیغ می شود، دارای Copilot یکپارچه با ویندوز است، بنابراین اساساً بخشی از سیستم عامل است، اما Copilot در اینترنت برای هر کاربر مایکروسافت نیز در دسترس است. بنابراین لزوماً یک ویژگی محدود به رایانه های شخصی هوش مصنوعی نیست.
او ادامه داد: «شامل پردازندههای هوش مصنوعی با قدرت بالا در این ماشینها، که مایکروسافت آنها را واحدهای پردازش عصبی مینامد، در این مرحله بیشتر یک تابع سرعت است تا یک بهبود واقعی هوش مصنوعی.» «تا زمانی که برنامههای هوش مصنوعی بیشتری نتوانند به صورت محلی اجرا شوند – و به حجم عظیمی از قدرت ابری و فضای ذخیرهسازی متکی نباشند – از پردازندههای هوش مصنوعی تا حد امکان استفاده نمیشود. برنامهها همچنان برای پردازش بیشتر از اینترنت استفاده خواهند کرد.»
وی افزود: در این مرحله، ساخت رایانه شخصی با چنین قدرت پردازشی مانند ساختن یک بزرگراه هشت خطه برای موتورسیکلت ها است. “بزرگراه آماده است، اما موتورسیکلت ها نمی توانند جاده ها را خراب کنند زیرا برای چنین سرعتی طراحی نشده اند.”