بزرگترین ترس اپل این است که آیفون عالی آن بیش از حد قابل پیش بینی شده است. در بیشتر موارد، در طول هفت سال گذشته، با ارتقاء تدریجی دوربینها، پردازندههای مرکزی و عمر باتری، تا حد زیادی به همین شکل باقی مانده است.
با این حال، اپل روز دوشنبه با انتشار اولین مدلهای آیفون که برای هوش مصنوعی طراحی شدهاند، تلاش کرد تا از این پیشبینیپذیری رهایی یابد، عبارتی که تیم کوک، مدیر عامل شرکت در سخنان افتتاحیه خود از آن استفاده کرد.
مطابق با راه اندازی محصولات مجازی قبلی خود که در دوران کووید ایجاد شد، این شرکت میزبان یک ویدیوی از پیش ضبط شده از دفتر مرکزی دره سیلیکون خود بود تا از آیفون 16 رونمایی کند که در چهار نسخه بهینه شده برای Apple Intelligence، سیستم مولد مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت، موجود است. به گفته اپل، این گوشیها قابلیتهای پیشرفتهتری مانند مرتبسازی پیام، نوشتن توصیهها و سیری ارتقا یافته خواهند داشت که آن را به یک دستیار مجازی قدرتمندتر تبدیل میکند.
این شرکت همچنین اپل واچ سری 10 را معرفی کرد که دارای صفحه نمایش بزرگتر و روشن تر است که حدود 10 درصد باریک تر از سری 9 قبلی خود است. اپل همچنین از مدل جدیدی به نام AirPods Pro رونمایی کرد که میتواند به عنوان یک سمعک حرفهای عمل کند – اولین حمله اپل به آن منطقه – و به طور خودکار سر و صدای کنسرتها یا نزدیک محلهای ساخت و ساز را کاهش دهد.
شرط بندی روی هوش مصنوعی برای افزایش فروش کند آیفون
عرضه گوشی های جدید برای اپل حیاتی است، زیرا فروش از سال 2021 کاهش یافته است. آخرین باری که این شرکت شاهد رشد قابل توجه فروش آیفون در سال به سال بود، عمدتاً به دلیل معرفی 5G بود.
اپل اخیراً با مشکل مواجه شده است زیرا دارندگان آیفون مدت طولانی تری گوشی خود را نگه داشته اند. این شرکت با سازماندهی مجدد تیم های مهندسی خود برای تمرکز بر هوش مصنوعی، شرط قابل توجهی گذاشته است که فناوری قادر به تولید تصاویر، نوشتن نرم افزار و پاسخگویی به سوالات، مشتریان را متقاعد به خرید ابزارهای جدید می کند.
با این اطلاعیه ها، اپل تلاش می کند نقش مهمی در رساندن هوش مصنوعی به توده ها ایفا کند. اگرچه مایکروسافت، گوگل و سامسونگ ویژگیهای هوش مصنوعی مولد را به محصولات اضافه کردهاند، اما این ویژگیها هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نگرفتهاند. با این حال، همانطور که توسط پخش کننده های موسیقی دیجیتال، تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند نشان داده شده است، اپل در گذشته نشان داده است که مایل است برای پذیرش و ارتقای فناوری های در حال توسعه صبر کند.
عامل AI Kool-Aid ژنرال
اگرچه هوش مصنوعی کلید واژه بسیاری از مصرفکنندگان است، اما هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا اکثر کاربران اصلی کول کمک هوشمند اپل را مینوشند و به سمت ارتقای آیفونهای فعلی خود حرکت میکنند، نمیدانند.
گوگل، مایکروسافت و OpenAI طی چندین ماه دموهای قابل توجهی را به نمایش گذاشته اند. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مزایای هوش مصنوعی کاربران را به ارتقای آیفونهای خود ترغیب میکند یا برای مصرفکنندگان بدبین، یک «شیء درخشان و براق» باقی میماند.
در همین راستا، وقتی Apple Intelligence را با آنچه این شرکت در ماه ژوئن هنگام رونمایی از این فناوری تبلیغ کرد مقایسه کنیم، آیفون 16 در زمان عرضه دارای ویژگی های کمتری است.
از ماه آینده، کاربران میتوانند با توصیف یک تصویر در سیری، عکسها را سریعتر پیدا کنند، اعلانهای خلاصهشده را دریافت کنند و نکات نوشتن را از تلفن خود دریافت کنند. علاوه بر این، به لطف هوش مصنوعی، دوربین انواع خاصی از گیاهان، گل ها یا نژادهای سگ را تشخیص می دهد.
آیا مصرف کنندگان حریم خصوصی را برای راحتی هوش مصنوعی معامله خواهند کرد؟
البته، همه این مزایا مستلزم آن است که کاربران جریان اصلی اجازه دسترسی به سطح بی سابقه ای از اطلاعات شخصی روی تلفن های هوشمند خود را بدهند، و هنوز مشخص نیست که آیا آنها آماده هستند تا در ازای بهره مندی کامل از مزایایی که هوش مصنوعی ارائه می دهد، این امتیازات حفظ حریم خصوصی را انجام دهند یا خیر.
ویژگی های دیگر به تدریج اضافه خواهد شد. برای مثال، سیری میتواند درخواستهای تلفنی شامل اطلاعات شخصی، مانند استخراج اطلاعات پرواز از پیام متنی یکی از اعضای خانواده و تماس با شرکت هواپیمایی برای یافتن جزئیات ورود در زمان واقعی را انجام دهد.
درخواستهایی که شامل دادههای شخصی نمیشوند به ChatGPT ارسال میشوند که پس از مشارکت اپل با OpenAI در بهار، در آیفونها قابل دسترسی است.
رویکرد محتاطانه اپل به هوش مصنوعی
مجموعه ویژگی های محدود آیفون منعکس کننده رویکرد محافظه کارانه اپل نسبت به هوش مصنوعی مولد در مقایسه با رقبای خود است.
در مقابل، گوگل ماه گذشته از گوشی پیکسل رونمایی کرد که دارای یک دستیار مجازی مکالمه، قابلیت ویرایش کاربران در عکس ها و ظرفیت پرسیدن سوالات پیچیده با استفاده از چت ربات هوش مصنوعی این شرکت، Gemini است.
گوگل همچنین اشتباهات هوش مصنوعی مانند یک ربات چت که نتایج خندهآور (و گاهی ناراحتکننده) تولید میکند، دیده است.
مدلهای جدید آیفون ۱۶ دارای بهروزرسانیهای متوسط هستند
اپل آیفون 16 را در چهار نسخه عرضه کرد که هر کدام دارای یک دکمه دوربین بازطراحی شده است.
دستگاههای سطح ابتدایی، آیفون 16 و 16 پلاس، دارای دوربین قدرتمندتر، پردازنده سریعتر و دکمه فیزیکی «Action» هستند که کاربران میتوانند آن را برای دسترسی سریع به ویژگیهایی مانند چراغ قوه تلفن تنظیم کنند.
آیفون 16 پرو و پرو مکس مدلهای گرانتر هستند که به ترتیب از 999 دلار و 1199 دلار شروع میشوند. آنها دارای صفحه نمایش کمی بزرگتر، باتری بزرگتر و ظرفیت ضبط صدا با کیفیت استودیو هستند. این ویژگی اخیر بدون شک برند آیفون پرو را به عنوان دستگاهی پیشرو برای کاربران دارای برنامه های ویدیویی و عکاسی محاسباتی تقویت می کند.
تلفن های خط Pro دارای پردازنده های یکسانی هستند که هوش اپل را تقویت می کند. تراشه A18 در آیفون 16 استاندارد استفاده می شود، در حالی که پردازنده A18 Pro در آیفون 16 پرو است. در مقایسه با سالهای گذشته، این ارتقا منجر به تفاوت کمتری بین قابلیتهای گوشیهای گرانتر و ارزانتر میشود.
چالش های بین المللی اپل
اپل با ورود جهان به عصر هوش مصنوعی مولد با مشکلات بیشتری روبرو است. در بیشتر 17 سالی که آیفون وجود داشته است، این شرکت یک سیستم نرم افزاری واحد ایجاد کرده که آن را در سطح جهانی به روز کرده است. با این حال، کشورهای بیشتری نیاز دارند که داده ها و سیستم های کامپیوتری زیربنای هوش مصنوعی در داخل مرزهای خود قرار گیرند.
منطقی است که فرض کنیم سیستمهای هوش مصنوعی به مرور زمان، در نهایت تغییرات زبانی و فرهنگی کاربران را تشخیص خواهند داد. این پیشرفت، به نوبه خود، ممکن است اپل را ملزم به توسعه نرم افزارهای تخصصی تری برای کشورهایی باشد که آیفون در آن فروخته می شود.
این مفهوم یک تعهد نرم افزاری عظیم را نشان می دهد که ممکن است شرکت مجبور باشد خود را از نقطه نظر منابع برای آن آماده کند.
در طول رویداد راه اندازی، اپل اشاره کرد که ارتقاء نرم افزار اولیه برای Apple Intelligence از ماه آینده در ایالات متحده در دسترس خواهد بود. اواخر امسال، اپل در نظر دارد تا عرضه Apple Intelligence را به کشورهای انگلیسی زبان در اروپا، حاشیه اقیانوس آرام و آفریقای جنوبی گسترش دهد و اکثر کشورها را تا سال آینده بدون Apple Intelligence باقی بگذارد.
آینده آزمایش نشده هوش اپل
Apple Intelligence از طریق ویژگیهای خلاقانه مبتنی بر هوش مصنوعی، رابطهای شخصیسازیشده و افزایش حریم خصوصی، پیشرفتهای قابلتوجهی در تجربه کاربر ارائه میدهد، اما تاثیر آن بر افزایش فروش آیفون همچنان یک سوال ظریف است.
این نوآوری ها ممکن است دلیل قانع کننده ای برای ارتقاء برای علاقه مندان به فناوری و کاربرانی باشد که عمیقاً در اکوسیستم اپل سرمایه گذاری کرده اند. با این حال، برای مصرفکنندگانی که به قیمت حساستر هستند یا معمولیتر، ماهیت افزایشی این پیشرفتها – به ویژه در بازار اشباع شده گوشیهای هوشمند – ممکن است برای رشد گسترده فروش کافی نباشد.
در نهایت، توانایی اپل برای حفظ فروش قوی آیفون به جذابیت ویژگیهای پیشرفته هوش مصنوعی و عوامل گستردهتر بازار مانند استراتژی قیمتگذاری، شرایط اقتصادی و رقابت با رقبایی مانند سامسونگ و گوگل بستگی دارد.
هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا مصرف کنندگان طعمه Gen-AI را می پذیرند یا خیر، صحبت نمی کند – اگرچه پیام رسانی مشهور و قدرت برند اپل ممکن است به آن فرصت معقولی بدهد.