یکی از نویسندگان گزارش، کارولین رید از Formula Money در بیانیه ای اشاره کرد که “یک دقیقه از فیلم تاریخی پنج برند مختلف سیگار از جمله مارلبرو PMI را نشان می دهد.”
فرمول 1: برای زنده ماندن در نتفلیکس به دلیل تبلیغات تنباکو مورد انتقاد قرار گرفت
بر اساس این گزارش، نیمی از تمام قسمتهای آن فصل حاوی نام تجاری مرتبط با دخانیات در اولین دقیقه بود، با عنوان: «اعتیاد به رانندگی: F1، نتفلیکس و تبلیغات شرکت سیگار».
گزارش روز چهارشنبه نشان داد که PMI و BAT حدود 40 میلیون دلار برای تبلیغات F1 در سال 2022 هزینه کردند.
در این گزارش آمده است که برند تجاری حامی فراری، فیلیپ موریس اینترنشنال (PMI) و اسپانسر مکلارن بریتیش امریکن توباکو (BAT) “به شدت در این سری به چشم میخورد و خطوط داستانی گستردهتری را دنبال میکند.”
یک معاهده جهانی خواستار حذف همه تبلیغات برای تنباکو شده است، که سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که مصرف آن سالانه بیش از هشت میلیون نفر را می کشد.
تبلیغات از طریق فیلم های تاریخی
هنگامی که با AFP تماس گرفت، FIA گفت که “به شدت با تبلیغات تنباکو مخالف است و به توصیه های سال 2003 خود ادامه می دهد”.
با این حال، در این بیانیه آمده است: “ما در موقعیتی نیستیم که در ترتیبات تجاری خصوصی بین تیم ها و حامیان مالی آنها، یا توافق نامه های پخش مداخله کنیم.”
ناظران صنعت روز چهارشنبه گفتند، نمایش محبوب فرمول یک نتفلیکس در حال ارائه یک ابزار بازاریابی سریع و موثر برای غولهای دخانیات است تا از ممنوعیتهای قبلی تبلیغات محصولات خود جلوگیری کنند.
گزارش روز چهارشنبه نشان داد که بینندگان Drive to Survive جوانتر از مخاطبان معمولی F1 هستند و همچنین نشان میدهد که به افزایش چشمگیر بینندگان مسابقات F1 فراتر از سریال Netflix کمک کرده است.
پشت صحنه سریال استریم فرمول یک Drive to Survive در نتفلیکس که به تازگی فصل پنجم آن را منتشر کرده است بسیار محبوب بوده است.
مخاطبان جوان تر
خورخه آلدی از STOP به خبرگزاری فرانسه گفت: «نتفلیکس موظف است محتوایی را که تبلیغ کننده برندهای شرکت سیگار باشد، حتی اگر غیرمستقیم باشد، ارائه نکند».
PMI، یکی از قدیمیترین و طولانیترین حامیان مالی F1، در همین حال سال گذشته هزینههای خود را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
در یک گزارش جدید، ناظر صنعت F1 Formula Money و ناظر صنعت تنباکو STOP اعلام کرد که فقط در فصل چهارم Drive to Survive، «مجموعاً 1.1 میلیارد دقیقه فیلم پخش شده در سراسر جهان حاوی محتوای مرتبط با دخانیات است».
نتفلیکس بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.
این نشان میدهد که برندسازی این محصولات در ۱۳ مسابقه از ۲۲ مسابقه، از جمله در جایزه بزرگ مکزیکوسیتی، علیرغم محدودیتهای تبلیغاتی شدید مکزیک، ظاهر شد.
در همین حال، فرمول یک اصرار داشت که “همه تبلیغات مطابق با قوانین قابل اجرا است.”
شرکتهای دخانیات از آن زمان تبلیغات مارکهای سیگار سنتی خود را با F1 متوقف کردند، اما در برخی موارد به عرضه محصولات جایگزین جدیدتر مانند سیگارهای الکترونیکی ادامه دادند.
آلدی گفت: «آنها در این منطقه خاکستری در اطراف بازاریابی تنباکو زندگی می کنند و چه چیزی نیست.
این گزارش نشان میدهد در حالی که این شرکت شریک فراری باقی مانده بود، لوگوها و طرحهای آن دیگر بر روی خودروهای تیم ظاهر نمیشدند.
وی افزود: «تحقیقات نشان میدهد که PMI و BAT از طریق نمایش به مخاطبان جدیدی دست مییابند، از جمله افرادی که در غیر این صورت مسابقات F1 را تماشا نمیکنند».
و فدراسیون بینالمللی خودرو (FIA)، نهاد حاکم فرمول یک، برای دو دهه توصیه میکند که از حمایت شرکتهای دخانیات در این ورزش جلوگیری شود.
اما فعالان کمپین هشدار میدهند که این نمایشگاه علاوه بر افزایش محبوبیت ورزش موتوری، برندسازی شرکتهای تولید سیگار که از تیمهای F1 حمایت میکنند، از جمله در کشورهایی که تبلیغات دخانیات ممنوع است، به خانهها در سراسر جهان ارائه میکند.
در همین حال، گزارش روز چهارشنبه ادعا کرد که غول تنباکو، که از سال 1971 که برای اولین بار وارد این ورزش شد، نزدیک به 2.4 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده است، از طریق فیلمهای تاریخی، به کسب مزیت برندسازی از سریال نتفلیکس ادامه داد.
هنگامی که با خبرگزاری فرانسه تماس گرفت، معاون رئیس ارتباطات بینالملل این شرکت، توماسو دی جیووانی، اصرار داشت که شراکت بین نتفلیکس و F1 “هیچ ربطی به ما ندارد” و اصرار داشت که از سال 2007 برندسازی محصولات خودروها و لباسهای رانندگان را متوقف کرده است.
در این گزارش آمده است که محصولات سیگار الکترونیکی Vuse و کیسه نیکوتین Velo شرکت BAT «برجستهترین برندهای تولیدکننده مک لارن در طول فصل بودند».
این افزایش بینندگان به این معنی است که افراد بیشتری برندهای حامی F1 را روی خودروها و لباسها میبینند.