فروش تبلیغات گوگل به طور چشمگیری ضعیف می شود، تبلیغ کنندگان برای رکود احتمالی آماده می شوند

این اولین باری است که درآمد سه ماهه آلفابت کمتر از 10 درصد از دوره آوریل تا ژوئن 2020 افزایش یافته است. در آن زمان، تبلیغ‌کنندگانی که بیشتر درآمد آن را تولید می‌کنند، به دلیل عدم اطمینان اقتصادی کنترل خود را به دست گرفتند. در ماه های اولیه همه گیری

دیوید هگر، تحلیلگر ادوارد جونز، گفت: “هزینه تبلیغات آنلاین آشکارا بیش از آنچه فکر می کردیم کند می شود.”

روث پورات، مدیر ارشد مالی آلفابت، در طول کنفرانس تلفنی پیش‌بینی کرد که این شرکت در سه ماه پایانی سال جاری کمتر از 6380 کارگر را استخدام خواهد کرد، رویکردی سنجیده‌تر که پیچای گفت تا سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

فیس بوک، اسنپ و انواع دیگر سرویس های اینترنتی به امکان ردیابی مکان و فعالیت های آنلاین کاربران برای هدف قرار دادن تبلیغات متکی هستند. اپل 18 ماه پیش شروع به مسدود کردن این ردیابی در آیفون‌ها کرد، مگر اینکه کاربران با نظارت موافقت کنند. موتور جستجوی گوگل همچنان قادر به جمع آوری اطلاعات شخصی است که تبلیغ کنندگان از طریق موتور جستجوی خود ارزشمند هستند و تاثیر کنترل های سخت تر حریم خصوصی اپل را بر درآمد خود به حداقل می رساند.

این اظهارات محتاطانه پس از آن بیان شد که پیچای ماه گذشته به کارمندان آلفابت گفت که در یکی از سخت‌ترین شرایط اقتصاد کلان دهه گذشته کمی مسئولیت‌پذیرتر باشند و از آن‌ها خواست که «تفریح ​​را با پول یکی نگیرند».

اگرچه اقتصاد در حال فشرده شدن است، اما گوگل در مقایسه با سایر شرکت های اینترنتی که ثروت آنها به تبلیغات دیجیتال گره خورده است، بسیار بهتر عمل می کند. فیس بوک در اوایل سال جاری شاهد کاهش درآمد سه ماهه خود نسبت به سال قبل بود. یکی دیگر از شرکت های شبکه اجتماعی، اسنپ، به قدری ضربه خورده است که قیمت سهام آن در سال جاری تاکنون بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

کاهش درآمد نیز باعث کاهش سود آلفابت شد. شرکت Mountain View، کالیفرنیا، 13.9 میلیارد دلار (تقریبا 1.14 میلیون روپیه)، 1.06 دلار (تقریبا 90 روپیه) به ازای هر سهم درآمد کسب کرد که 27 درصد کاهش نسبت به زمان مشابه در سال گذشته دارد. هم درآمد و هم سود هر سهم کمتر از پیش بینی های تحلیلگران مورد بررسی FactSet بود.

ساندار پیچای، مدیرعامل آلفابت، شرایط را «نامطمئن» توصیف کرد و در طی یک کنفرانس تلفنی به تحلیلگران گفت: «این لحظه‌ای است که شما برای بهینه‌سازی شرکت وقت می‌گذارید تا مطمئن شوید که برای دهه آینده رشد آینده آماده شده‌ایم».

اما اقتصاد در ماه‌های اخیر دچار رکود شده است زیرا بانک‌های مرکزی به‌طور پیوسته نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند تا با بالاترین نرخ‌های تورم در بیش از ۴۰ سال گذشته مبارزه کنند، استراتژی که تهدیدی برای فرو بردن اقتصاد در رکود است. همانطور که هست، بسیاری از خانوارها قبلاً بودجه خود را کاهش داده اند و برخی از اقلام اختیاری را کاهش داده اند – روندی که تبلیغ کنندگان را بر آن داشته تا کمتر برای بازاریابی محصولات و خدمات خود هزینه کنند.

ماشین پول‌سازی گوگل که توسط موتور جستجوی غالب آن به حرکت در می‌آید، با کاهش محدودیت‌های همه‌گیر در سال گذشته و محرک‌های دولتی اقتصاد را تقویت کرد و به افزایش ۴۱ درصدی درآمد آلفابت در سال گذشته کمک کرد که قیمت سهام آن را به اوج‌های جدید رساند.

رشد درآمد تابستانی در شرکت مادر گوگل به پایین‌ترین سرعت خود از زمان شیوع بیماری همه‌گیر بیش از دو سال پیش کاهش یافت و تبلیغ‌کنندگان هزینه‌ها را کاهش دادند و برای یک رکود بالقوه آماده شدند.

پس از انتشار اعداد، سهام آلفابت در معاملات تمدید شده نزدیک به 7 درصد کاهش یافت. قیمت سهام در سال جاری بیش از 30 درصد کاهش یافته است و حدود 600 میلیارد دلار (تقریبا 50 لک کرور) از ثروت سهامداران را از بین برده است.

فروش تبلیغات گوگل حتی به طرز چشمگیری نسبت به درآمد کلی آلفابت تضعیف شد. درآمد تبلیغاتی در مجموع به 54.5 میلیارد دلار (تقریبا 4.47 میلیون روپیه) رسید که تنها 2.5 درصد نسبت به زمان مشابه در سال گذشته افزایش داشت. در نشانه دیگری از زمان های چالش برانگیزتر، فروش تبلیغات سه ماهه یوتیوب نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش یافته است، اولین باری است که درآمد سایت ویدیویی پس از شروع افشای نتایج گوگل در سال 2019 کاهش یافته است.

آلفابت قول داده است که استخدام خود را کاهش دهد، اما در طول ماه های تابستان خویشتن داری نشان نداد. پس از افزودن 17500 کارمند به لیست حقوق و دستمزد خود در نیمه اول سال، نیروی کار این شرکت در سه ماهه گذشته 11765 نفر دیگر افزایش یافت. آلفابت سپتامبر را با نزدیک به 187000 کارمند به پایان رساند.

شرکت مادر فیس بوک، Meta Platforms، قرار است نتایج سه ماهه آخر خود را بعد از ظهر چهارشنبه گزارش دهد.

ایولین میچل، تحلیلگر Insider Intelligence هشدار داد: «این سه ماهه ناامیدکننده برای گوگل نشان دهنده زمان های سختی است که در پیش است.

آلفابت که علاوه بر گوگل دارای مجموعه ای از شرکت های فناوری کوچکتر است، روز سه شنبه درآمدی معادل 69.1 میلیارد دلار (تقریبا 5.6 ​​لک کرور) برای سه ماهه جولای تا سپتامبر ثبت کرد که 6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع