قانونگذار روسی خواستار ممنوعیت واتس اپ و طرفداران استفاده از نرم افزارهای داخلی شد

یک قانونگذار روسی روز چهارشنبه از نهادهای دولتی خواست استفاده از پیام رسان واتس اپ را متوقف کنند و وزارت صنعت به دنبال ترویج نرم افزارهای تولید داخل در حالی است که روسیه تلاش می کند خود را از فناوری غربی دور کند.

متا پلتفرم، مالک واتس اپ در ماه مارس به دلیل “فعالیت افراطی” در روسیه مجرم شناخته شد و بعداً به لیست “تروریست ها و افراط گرایان” آژانس نظارت مالی Rosfinmonitoring اضافه شد. وکیل متا در دادگاه گفته است که متا فعالیت های افراطی انجام نمی داد و مخالف روسوفوبیا بود.

روسیه به کمبودهای عمده در صنعت الکترونیک خود اعتراف کرده است. از آنجایی که تحریم‌های غرب و خروج شرکت‌های خارجی دسترسی این کشور به واردات و راه‌حل‌های فناوری را محدود می‌کند، مسکو به دنبال تقویت صنعت با معافیت‌های مالیاتی و وام‌های ترجیحی است.

خبرگزاری اینترفکس به نقل از شپاک گفت: «هیچ بازگشتی وجود نخواهد داشت.

روسیه در ماه مارس فیسبوک و اینستاگرام متا را مسدود کرد و به محدودیت‌های رسانه‌های روسی و برخی پست‌های مجاز توسط کاربران در اوکراین اعتراض کرد.

شپاک گفت: “این جایگاه باید توسط تولیدکنندگان ما پر شود.”

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

واسیلی شپاک، معاون وزیر صنعت و تجارت، گفت که جایگاه خالی تولیدکنندگان مخابرات خارجی باید توسط تولیدکنندگان داخلی پر شود.

فرقی نمی‌کند که آلترناتیو روسی باشد یا از دبی، نکته اصلی این است که متعلق به شرکتی نیست که آشکارا در جنگ اطلاعاتی علیه کشور ما شرکت می‌کند و در فهرست سازمان‌های تروریستی و افراطی قرار دارد.»

واتس‌اپ که به طور گسترده در بین روس‌ها استفاده می‌شود، همیشه در دسترس باقی مانده است، اما آنتون گورلکین، معاون کمیته سیاست اطلاعات پارلمان روسیه، روز چهارشنبه گفت که شخصاً این برنامه را حذف خواهد کرد و ممنوعیت گسترده‌تری را توصیه کرد.

© تامسون رویترز 2022


گورلکین در تلگرام، یک پیام رسان جایگزین که در روسیه بسیار محبوب است، نوشت: «فکر می‌کنم ضروری است که استفاده از واتس‌اپ برای مقاصد رسمی توسط کارمندان دولتی و شهرداری روسیه ممنوع شود.