ماموریت ملی کوانتومی به ارزش روپیه. 6003 کرور تایید شده توسط کابینه اتحادیه: جزئیات

سینگ گفت که این امر به اولویت های کشور مانند هند دیجیتال، ساخت در هند، مهارت هند و استند آپ هند، هند استارت آپ، هند متکی به خود و اهداف توسعه پایدار (SDG) کمک زیادی خواهد کرد.

ماموریت ملی کوانتومی توسط یک مدیر ماموریت با یک دبیرخانه اختصاصی هدایت خواهد شد.

سینگ گفت که چهار هاب موضوعی (T-Hubs) در موسسات تحقیق و توسعه آکادمیک و ملی در حوزه‌های – محاسبات کوانتومی، ارتباطات کوانتومی، سنجش کوانتومی و مترولوژی، و مواد و دستگاه‌های کوانتومی راه‌اندازی خواهد شد.

ماموریت ملی کوانتومی (NQM) که در جلسه کابینه اتحادیه به ریاست نخست وزیر نارندرا مودی تصویب شد، رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری کوانتومی را تسریع خواهد کرد و اکوسیستم را در کشور پرورش خواهد داد.

هند پس از ایالات متحده، اتریش، فنلاند، فرانسه، کانادا و چین، هفتمین کشوری خواهد بود که ماموریت کوانتومی اختصاصی خواهد داشت.

سینگ گفت، همچنین از طراحی و سنتز مواد کوانتومی مانند ابررساناها، ساختارهای نیمه هادی جدید و مواد توپولوژیکی برای ساخت دستگاه های کوانتومی پشتیبانی می کند. او گفت که منابع/ آشکارسازهای تک فوتون، منابع فوتون درهم تنیده نیز برای ارتباطات کوانتومی، سنجش و کاربردهای اندازه‌شناسی توسعه خواهند یافت.

وزیر گفت: «هاب‌ها بر تولید دانش جدید از طریق تحقیقات پایه و کاربردی و همچنین ترویج تحقیق و توسعه در زمینه‌هایی که به آنها تکلیف شده است، تمرکز خواهند کرد».

سینگ گفت این مأموریت به توسعه مغناطیس‌سنج‌هایی با حساسیت بالا در سیستم‌های اتمی و ساعت‌های اتمی برای زمان‌بندی دقیق، ارتباطات و ناوبری کمک خواهد کرد.

او گفت: «ماموریت جدید توسعه رایانه‌های کوانتومی در مقیاس متوسط ​​با 50 تا 1000 کیوبیت فیزیکی را در هشت سال در پلت‌فرم‌های مختلف مانند فناوری ابررسانا و فوتونیک هدف قرار می‌دهد.

سینگ گفت که این ماموریت می تواند اکوسیستم توسعه فناوری در کشور را به سطح رقابتی جهانی برساند.

دولت روز چهارشنبه مأموریت ملی کوانتومی را برای پرورش و توسعه تحقیقات علمی و صنعتی و توسعه فناوری کوانتومی تصویب کرد. این ماموریت شامل هزینه ای بالغ بر 6003.65 کرور از سال 2023-24 تا 2030-31 است.

این ماموریت برای بخش های ارتباطی، بهداشتی، مالی و انرژی و همچنین طراحی دارو و کاربردهای فضایی بسیار مفید خواهد بود.

وی گفت: شورای تحقیقات فناوری ماموریت به ریاست مشاور علمی اصلی و مکانیزم مشاوره علمی هیئت حاکمه خواهد بود.

جیتندرا سینگ، وزیر علوم و فناوری، به خبرنگاران گفت: «NQM به هند یک جهش کوانتومی در این عرصه خواهد داد.

سینگ گفت که سازمان هایی مانند مؤسسه تحقیقاتی رامان، مرکز جواهر لعل نهرو برای تحقیقات علمی پیشرفته (هر دو در بنگالورو) و مرکز ملی علوم پایه SN Bose، کلکته، در حال پیگیری تحقیقات در زمینه کوانتومی هستند. وی گفت: همچنین 20 موسسه دیگر نیز در این بخش به تحقیق و توسعه مشغول هستند.

سینگ گفت: “آنها همچنین در مرحله تحقیق و توسعه هستند. هیچ یک از آنها هیچ برنامه کاربردی از آن (فناوری کوانتومی) را شروع نکرده اند. ما همچنین در یک سطح خواهیم بود.”

انوراگ تاکور، وزیر I&B، گفت که هیئت حاکمه این ماموریت توسط یک دانشمند یا کارآفرین مشهور از بخش فناوری، صنعت یا تحقیقات ریاست خواهد شد.


شرکت‌های گوشی‌های هوشمند بسیاری از دستگاه‌های قانع‌کننده را در سه ماهه اول سال 2023 روانه بازار کرده‌اند. برخی از بهترین تلفن‌های عرضه شده در سال 2023 که امروز می‌توانید بخرید کدامند؟ ما در این مورد در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

وی گفت: ارتباطات کوانتومی ایمن مبتنی بر ماهواره بین ایستگاه های زمینی در برد 2000 کیلومتر در هند، ارتباطات کوانتومی ایمن مسافت طولانی با سایر کشورها، توزیع کلید کوانتومی بین شهری بیش از 2000 کیلومتر و همچنین شبکه کوانتومی چند گرهی با حافظه های کوانتومی نیز از جمله این موارد هستند. از دستاوردهای ماموریت