مایکروسافت 60 میلیون یورو توسط سازمان دیده بان حریم خصوصی فرانسه به دلیل کوکی های تبلیغاتی در وب سایت بینگ جریمه شد.

در اوایل ماه جاری، سازمان دیده بان داده اروپا تصمیمات الزام آور در مورد برخورد با داده های شخصی توسط متا، مالک فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ را اعمال کرد.

مایکروسافت در بیانیه‌ای گفت که «حتی قبل از شروع این تحقیقات، تغییرات کلیدی را در شیوه‌های کوکی‌های ما ایجاد کرده است».

رگولاتور فرانسوی گفت که پس از بررسی‌ها دریافته است که “هنگامی که کاربران از این سایت بازدید می‌کنند، کوکی‌ها بدون رضایت آنها در ترمینال آنها سپرده می‌شود، در حالی که از این کوکی‌ها، از جمله برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود.”

از زمانی که اتحادیه اروپا در سال 2018 قانون مربوط به داده های شخصی را تصویب کرد، شرکت های اینترنتی با قوانین سخت گیرانه تری مواجه شدند که آنها را ملزم می کند قبل از نصب کوکی ها از کاربران رضایت بگیرند.

آخرین مورد به دنبال شکایت های گروه کمپین حریم خصوصی Noyb مبنی بر اینکه سه برنامه متا از قوانین سختگیرانه اروپا در مورد حفاظت از داده ها پیروی نمی کنند، رخ می دهد.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

به شرکت سه ماه فرصت داده شده تا این مشکل را اصلاح کند و جریمه احتمالی 60,000 یورو (تقریباً 52 میلیون روپیه) در روز عقب افتاده است.

این سازمان می‌گوید: «ما همچنان با احترام نگران موضع CNIL در مورد تقلب تبلیغاتی هستیم» و افزود که معتقد است «موضع ناظر فرانسوی به افراد و مشاغل فرانسوی آسیب می‌رساند».

آنها برای پلتفرم‌های فناوری به‌عنوان راه‌هایی برای شخصی‌سازی تبلیغات بسیار ارزشمند هستند – منبع اصلی درآمد برای افرادی مانند فیس‌بوک و گوگل.

کنترل کوکی

در بزرگترین جریمه اعمال شده در سال 2022، کمیسیون ملی فناوری و آزادی ها (CNIL) اعلام کرد که موتور جستجوی مایکروسافت بینگ سیستمی را راه اندازی نکرده است که به کاربران اجازه دهد به سادگی از کوکی ها خودداری کنند.

CNIL گفت که این جریمه تا حدی به دلیل سودی است که شرکت از سود تبلیغاتی به‌طور غیرمستقیم از داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق کوکی‌ها – فایل‌های داده‌ای کوچک که مرور آنلاین را دنبال می‌کنند، به دست آورده است.

همچنین “مشاهده کرد که هیچ دکمه ای وجود ندارد که اجازه دهد از سپرده گذاری کوکی ها به راحتی پذیرش آن امتناع شود.”

گوگل و فیس بوک به دلیل نقض مشابه در مورد استفاده از کوکی ها به ترتیب توسط رگولاتور فرانسوی با جریمه های 150 میلیون یورویی (تقریبا 1300 کرور) و 60 میلیون یورو (تقریباً 530 کرور) تحریم شدند.

و غول های فناوری همچنان با تعداد زیادی از موارد در سراسر اروپا روبرو هستند.

کوکی ها بر روی رایانه کاربر هنگام بازدید از یک وب سایت نصب می شوند و به مرورگرهای وب اجازه می دهند اطلاعات مربوط به جلسه خود را ذخیره کنند.

این دو شرکت همچنین در مورد شیوه ارسال اطلاعات شخصی ساکنان اتحادیه اروپا به سرورهای ایالات متحده با موشکافی روبرو هستند.

ناظر حفاظت از داده های اروپا در بیانیه ای گفت که این احکام مربوط به استفاده متا از داده ها برای تبلیغات هدفمند است، اما جزئیاتی از حکم یا جریمه های توصیه شده آن ارائه نکرد.

این جریمه برای مایکروسافت ایرلند، جایی که این شرکت پایگاه اروپایی خود را دارد، صادر شد.

بینگ دکمه‌ای را برای کاربر پیشنهاد کرد تا فوراً همه کوکی‌ها را بپذیرد، اما برای رد کردن آنها دو کلیک لازم بود.

اما طرفداران حریم خصوصی مدتهاست که عقب نشینی کرده اند.

سال گذشته، CNIL اعلام کرد که یک سال بررسی هایی را علیه سایت هایی انجام خواهد داد که از قوانین استفاده از کوکی های وب پیروی نمی کنند.

سازمان دیده بان حریم خصوصی فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد که غول فناوری آمریکایی مایکروسافت را به دلیل تحریف کوکی های تبلیغاتی برای کاربران 60 میلیون یورو (64 میلیون دلار، تقریباً 530 کرور) جریمه کرده است.