متخصص می گوید هوش مصنوعی می تواند CX، QA را بدون کاهش مشاغل بهبود بخشد

هوش مصنوعی ممکن است چیز بزرگ بعدی برای صنعت باشد، اما کاربران همچنان از کاستی های آن در تجارت و تست دیجیتال می ترسند.

در حالی که تجربه مشتری (CX) و ارزیابی کیفیت کاملاً متفاوت است، خطرات مرتبط ممکن است فراتر از رضایت به تنهایی گسترش یابد. اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد که سیستم‌های CX مبتنی بر هوش مصنوعی نتایج پایین‌تری را تولید می‌کنند و مشاغل عامل انسانی را تهدید می‌کنند.

ابزارهای تست دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی نگرانی های مشابهی را در مورد دقت و جایگزینی بالقوه آزمایش کننده های نرم افزار انسانی ایجاد می کنند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2027، 80 درصد شرکت‌ها ابزارهای آزمایشی تقویت‌شده با هوش مصنوعی را در فرآیندهای مهندسی نرم‌افزار خود یکپارچه خواهند کرد. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که بازار تست نرم‌افزار با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 5 درصد از سال 2023 تا 2027 رشد کند.

این رشد این نگرانی را ایجاد کرده است که هوش مصنوعی جایگزین تست‌کننده‌های نرم‌افزار شود، زیرا شکست‌های احتمالی تست خطراتی را برای زنجیره تامین نرم‌افزار کسب‌وکار به همراه دارد.

Tal Barmeir، یکی از بنیانگذاران شرکت تست نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی BlinqIO، معتقد است که این اتفاق نخواهد افتاد. در عوض، او می‌بیند که هوش مصنوعی نقش آزمایش‌کننده‌های انسانی را به «آزمایش‌کنندگان با کمک هوش مصنوعی» تغییر می‌دهد، جایی که هوش مصنوعی بهره‌وری و کارایی آنها را افزایش می‌دهد. Barmeir استدلال می کند که ترس از جایگزینی تسترهای هوش مصنوعی، پتانسیل مشترک آن برای تقویت، به جای جایگزینی، قابلیت های آنها را نادیده می گیرد.

“در حالی که ادغام هوش مصنوعی در تست نرم افزار در حال افزایش است، من فکر می کنم بعید است که جایگزین آزمایش کننده های انسانی به طور کامل شود. او به TechNewsWorld گفت: ابزارهای تقویت‌شده با هوش مصنوعی در انجام وظایف تکراری و پرمصرف داده، که می‌تواند آزمایش‌کنندگان انسانی را آزاد کند تا روی سناریوهای آزمایشی پیچیده‌تری که نیاز به مهارت‌های تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری دارند، تمرکز کنند.

پرداختن به ترس هوش مصنوعی از طریق استراتژی های چند کاناله

ارتقای مهارت کارگران انسانی برای انجام بهتر وظایف خود در مراکز تماس، مکالمات فروش و مراکز تست می تواند ثمرات مشابهی داشته باشد. در آن نقطه، Barmeir پیشنهاد کرد که ارتقای مهارت آزمایش‌کنندگان سنتی برای استفاده از ابزارهای کمک‌هوش مصنوعی می‌تواند به طور قابل‌توجهی بهره‌وری و کارایی را افزایش دهد.

با یکپارچه‌سازی ابزارهای هوش مصنوعی، آزمایش‌کنندگان می‌توانند جنبه‌های عادی فرآیند آزمایش را خودکار کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا آزمایش‌های بیشتری را در زمان کمتر و با دقت بیشتر انجام دهند. این تغییر نه تنها چرخه توسعه را تسریع می‌کند، بلکه به آزمایش‌کنندگان اجازه می‌دهد تا روی حوزه‌هایی که نیاز به بینش عمیق‌تری دارند، مانند تجربه کاربر و امنیت، تمرکز کنند.

Barmeir یک مورد قوی برای اینکه چگونه استفاده از هوش مصنوعی در تست نرم افزار می تواند نتایج کسب و کار را بهبود بخشد ارائه می دهد.

انسان‌ها در تست نرم‌افزار ضروری خواهند ماند، زیرا زمینه را درک می‌کنند، رفتارهای ظریف کاربر را تفسیر می‌کنند و تصمیمات اخلاقی می‌گیرند. هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی الگوها ماهر است، اما نمی‌تواند زمینه را درک کند یا تصمیم‌های مبتنی بر ارزش اتخاذ کند، حوزه‌هایی که قضاوت انسان در آنها بسیار مهم است.

علاوه بر این، پیشرفت هایی مانند ضبط کننده تست هوش مصنوعی با خودکار کردن ضبط و بازتولید سناریوهای آزمایشی، قابلیت های تست هوش مصنوعی را افزایش می دهد. با این حال، حتی با وجود چنین ابزارهایی که کارایی و دامنه آزمایش را افزایش می دهند، نظارت انسانی همچنان ضروری است.

او افزود: «انسان‌ها نقشی حیاتی در نظارت و تفسیر نتایج بازی می‌کنند، اطمینان حاصل می‌کنند که تست‌ها با استانداردهای اخلاقی و اهداف تجاری مطابقت دارند و درک زمینه‌ای را ارائه می‌کنند که هوش مصنوعی در حال حاضر به تنهایی نمی‌تواند به آن دست یابد.»

موارد استفاده مجزا، نقش های مشترک انسانی

آیا همین منطق در مورد جایگزینی کارکنان انسانی با هوش مصنوعی در موارد استفاده دیگر نیز صدق می کند؟ به گفته بارمیر، تأثیر هوش مصنوعی بر اشتغال در بخش‌های مختلف متفاوت است. در برخی زمینه‌ها، مانند تولید یا ورود داده‌ها، هوش مصنوعی ممکن است جایگزین کارهای تکراری شود که به طور سنتی توسط انسان انجام می‌شود.

با این حال، در زمینه‌هایی که نیاز به مهارت‌های بین فردی، تفکر خلاق یا تصمیم‌گیری پیچیده دارند، هوش مصنوعی بیشتر به جای جایگزینی توانایی‌های انسان را افزایش می‌دهد. کلید این است که از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری استفاده کنیم که مهارت‌های انسانی را تکمیل و تقویت می‌کند.»

بارمیر پیشنهاد کرد که شرکت‌ها باید با مفروضات بعضاً نادرست خود سازگار شوند تا استفاده رو به رشد ضد هوش مصنوعی را در موقعیت‌های تجربه مشتری تغییر دهند. آنها می توانند این کار را با تمرکز بر شفافیت، شخصی سازی و کنترل برای کاهش نگرانی های فزاینده در مورد هوش مصنوعی در تعامل با مشتری انجام دهند.

او گفت: “این شامل ارتباط واضح نحوه استفاده از هوش مصنوعی، اطمینان از اینکه تعاملات به اندازه تعاملات انسانی و همدلانه است، و به کاربران این امکان را می دهد که بین خدمات انسانی و کمک هوش مصنوعی یکی را انتخاب کنند.”

وضعیت تست نرم افزار

به گفته Barmeir، صنعت تست نرم افزار تحت یک تحول قابل توجهی است که توسط ادغام فناوری های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هدایت می شود. دو چیز در بازی است.

یکی تمرکز قوی بر روی خودکارسازی روش‌های تست معمول برای بهبود کارایی است. مورد دیگر حفظ یک چارچوب قوی برای تست امنیت و عملکرد است.

او اظهار داشت: “این تغییر به سمت اتوماسیون به طور قابل توجهی زمان عرضه (TTM) را برای انتشار نرم افزارهای جدید کوتاه می کند، که یک مزیت حیاتی در چشم انداز دیجیتال پر سرعت امروز است.”

با فعال کردن چرخه‌های استقرار سریع‌تر، کسب‌وکارها می‌توانند سریع‌تر به تقاضاهای بازار پاسخ دهند و بازخورد را به طور مؤثرتری تکرار کنند. این رویکرد روند توسعه را بهبود می بخشد و به شرکت ها کمک می کند در اقتصاد دیجیتال رقابتی باقی بمانند.

مزایا، معایب و آینده آزمایش‌کنندگان با کمک هوش مصنوعی

اتوماسیون فرآیند تست را بسیار تسریع می کند و خطای انسانی را کاهش می دهد. این به آزمایش‌کنندگان اجازه می‌دهد تا روی جنبه‌های پیچیده‌تر نرم‌افزار تمرکز کنند و کارایی و دقت تست را افزایش دهند.

هوش مصنوعی در آزمایش دستی با مدیریت موثرتر حجم کاری یا پیچیدگی، بهبود می‌یابد. با افزایش پیچیدگی نرم افزار و نیازهای تجاری، این قابلیت گسترش تلاش های آزمایشی را آسان تر می کند.

معایب شامل پتانسیل مشکلات نادیده گرفته شده و نیاز به به روز رسانی مداوم برای هماهنگی با تغییرات نرم افزاری جدید است. بارمیر هشدار داد که این امر می تواند مستلزم سرمایه گذاری مداوم در زمان و منابع باشد.

آینده آزمایش‌کنندگان با کمک هوش مصنوعی، با فرصت‌هایی برای دموکراتیک کردن این حوزه و قابل دسترس کردن آن در سطح ابتدایی امیدوارکننده به نظر می‌رسد. ابزارهای هوش مصنوعی موانع ورود را کاهش می دهند و به کسانی که تخصص فنی کمتری دارند می توانند در فرآیندهای آزمایش شرکت کنند.

او گفت: «این دموکراتیزه‌سازی به این معنی است که افراد بیشتری می‌توانند در آزمایش نرم‌افزار مشارکت داشته باشند و در آن شرکت کنند، مجموعه استعدادها را گسترش داده و نوآوری را تقویت کنند.»

تغییر شکل صنعت QA

بارمیر اصرار داشت که هوش مصنوعی با خودکار کردن کارهای معمول و معرفی ابزارهای پیچیده مانند ضبط کننده تست هوش مصنوعی و نمایشنامه نویس، صنعت QA را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. این ابزارها با هم کار می کنند تا فرآیند تست را تسریع کنند و در عین حال از استانداردهای بالای کیفیت و قابلیت اطمینان در محصولات نرم افزاری اطمینان حاصل کنند.

ضبط کننده تست هوش مصنوعی یک نیاز تست را انجام می دهد و به طور موثر یک مجموعه آزمایشی کامل در Playwright ایجاد می کند. ویژگی کد این پلتفرم فرآیند اتوماسیون را با امکان ایجاد اسکریپت های آزمایشی از طریق تعاملات ضبط شده با یک وب سایت ساده تر می کند و نیاز به کدنویسی دستی را از بین می برد.

منبع