نزدیک به دوجین برنامه دوستیابی توسط محققان Mozilla's Privacy Not Included سه شنبه به دلیل عدم رعایت استانداردهای حریم خصوصی و امنیتی، به اشتراک گذاری داده های مشتری با اشخاص ثالث، و مستثنی کردن حق کاربر برای پاک کردن داده های خود از برنامه، علامت گذاری شد.
به گفته موزیلا، فشارهای مالی دارندگان برنامهها را مجبور به تغییر رهبری، آزمایش با ویژگیهای جدید و مدلهای اشتراک، ادغام هوش مصنوعی، تنوع بخشیدن به جریانهای درآمد، بازیسازی برنامهها برای اعتیادآورتر کردن آنها و دریافت اطلاعات بیشتر از کاربران خود میکند. اغلب اوقات امنیت را کاهش می دهند.
محققان خاطرنشان کردند: 80 درصد از برنامه های دوستیابی داده های مشتریان خود را به اشتراک می گذارند یا می فروشند و حق حذف داده های خود را برای همه کاربران تضمین نمی کنند.
برنامههای دوستیابی برچسبگذاری شده با حریم خصوصی درج نشده است، هشدارهایی شامل Badoo، Black People Meet، BLK، Bumble، Christian Mingle، Coffee Meets Bagel، Elite Singles، Facebook Dating، Grindr، Her، Hinge، Jdate، Lovoo، Match، Muzz، OkCupid، OurTime، مقدار زیادی ماهی، اسکراف، تان تن، تیندر و زوسک.
برنامه های دوستیابی رد شده توسط ژنرال Z
Zoë محقق و نویسنده Privacy Not Included گفت: «مشکل این است که برنامههای دوستیابی میگویند که باید این اطلاعات شخصی را جمعآوری کنند تا به شما کمک کنند تا یک همسر ایدهآل پیدا کنید، اما آنها از این اطلاعات بسیار فراتر از محدوده چیزی که به شما کمک میکند شریک زندگی پیدا کنید، استفاده میکنند. مک دونالد.
او به TechNewsWorld گفت: “آنها این اطلاعات را به تبلیغ کنندگان به اشتراک می گذارند و می فروشند.” و نیمی از آنها حداقل استانداردهای امنیتی ما را برآورده نمی کنند. این بدان معناست که دادهها در معرض خطر نفوذ، نشت یا هک قرار دارند و تقریباً برای هرکسی در اختیار آنها قرار میگیرد.»
محققان موزیلا معتقدند اپلیکیشنهای دوستیابی به دلیل کاهش محبوبیت، با مشکل مالی مواجه هستند. با ازدواج هزارهها، ژنرال Z – جوانتر، فقیرتر، با فناوریتر و کمتر مستعد رابطه جنسی معمولی – از برنامهها دلسرد شده است، که به نتیجه نهایی سازندگان برنامهها لطمه زده است. طبق گزارش نیویورک تایمز، دو بازیکن بزرگ در این حوزه – Match Group و Bumble – از سال 2021 تاکنون 40 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داده اند.
برایان پرینس، بنیانگذار و مدیرعامل Top AI Tools، ابزار هوش مصنوعی، گفت: به عنوان اولین نسل از بومیان دیجیتال، ممکن است انتظار داشته باشید که Gen Z از برنامه های دوستیابی استقبال کند، اما به نظر می رسد اضطراب اجتماعی که این نسل تجربه کرده است مانع از برنامه های دوستیابی شود. ، منبع و پلت فرم آموزشی در بوکا راتون، فلوریدا.
پرینس به گزارشی از اپلیکیشن دوستیابی Hinge اشاره کرد که نشان می دهد ژنرال Z به دلیل ترس از رد شدن، از برنامه های دوستیابی و حتی به طور کلی قرار ملاقات اجتناب می کند. او به TechNewsWorld گفت: «آنلاین کردن خود در فضای مجازی برای نسلی که به سختی با ناراحتی راحت میشوند، ترسناک است.
او افزود: «به طور کلی، پیدا کردن شرکای بالقوه در برنامههای دوستیابی سختتر میشود، زیرا گربهماهیگیری و آزار و اذیت در حال گسترش است. «بهعلاوه، برنامهها تمایل دارند برخی از بهترین ویژگیها را در پشت دیوار پرداخت پنهان کنند و ایجاد اتصالات مناسب را سختتر میکنند».
ژنرال Z تحت تاثیر نگرانی های حفظ حریم خصوصی
اشلی جانسون، مدیر ارشد سیاست در بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری (ITIF)، یک سازمان تحقیقاتی و سیاست عمومی در واشنگتن دی سی، پیشنهاد کرد که این بیماری همه گیر ممکن است بر نگرش ژنرال Z نسبت به برنامه های دوستیابی نیز تأثیر گذاشته باشد.
او به TechNewsWorld گفت: “آنها در طول همه گیری کووید-19 و فاصله گذاری اجتماعی، بزرگسالان جوان بودند، بنابراین ممکن است اکنون به دنبال ارتباطات حضوری بیشتری برای جبران آن سال ها باشند.”
همچنین برقراری ارتباط با افراد دیگر از طریق سرویسهای آنلاین غیر از برنامههای دوستیابی، مانند رسانههای اجتماعی، بسیار سادهتر از گذشته است، بنابراین Gen Z ممکن است در صورت استفاده بیشتر از خدمات آنلاین، نیاز کمتری به سرویسهای آنلاین داشته باشد که به طور خاص برای قرار ملاقات در نظر گرفته شده است. خدمات همه منظوره برای انواع تعاملات، از جمله تعاملات عاشقانه، “او گفت.
آلیسیا دی ویتوریو، کارشناس حریم خصوصی داده ها و مدافع در DataGrail، یک شرکت حفظ حریم خصوصی داده ها در سانفرانسیسکو، اضافه کرد که تحقیقات شرکت او نشان می دهد که در حالی که ژنرال Z بخش بزرگی از زندگی خود را به صورت آنلاین زندگی می کند، آنها نسبت به نگرانی های حفظ حریم خصوصی حساس تر هستند.
او به TechNewsWorld گفت: «نسلهای جوانتر نسبت به حریم خصوصی آنلاین خود آگاهتر هستند و بیشتر احساس میکنند غرق میشوند. «نزدیک به 50 درصد از نسل Z در مقایسه با تنها یک سوم از پررونقها، تحت تأثیر حریم خصوصی احساس میکنند.»
او ادامه داد: «و با واژگونی Roe v. Wade، نسلهای جوان نسبت به نحوه استفاده از دادههایشان کاملاً ترسیدهاند.»
جمع آوری بیش از حد داده های جغرافیایی
محققان موزیلا همچنین دریافتند که اکثر برنامههای مورد مطالعه موقعیت جغرافیایی کاربران را بهطور پیشفرض جمعآوری میکنند، مگر اینکه آنها انصراف دهند. برنامههای دیگر مانند Hinge، Tinder، OKCupid، Match، Plenty of Fish، BLK، و BlackPeopleMeet قاطعانه بر دسترسی به دادههای موقعیت جغرافیایی دقیق کاربران اصرار دارند و همچنان میتوانند این دادهها را جمعآوری کنند، چه کسی از برنامه استفاده میکند یا نه.
مکدونالد موزیلا گفت: «بسیاری از این برنامهها میخواهند به موقعیت مکانی شما 24/7 دسترسی داشته باشند، چه برنامه نیاز به این دسترسی داشته باشد یا نه. “این یک مسئولیت است زیرا این اطلاعات واقعاً حساس است و هر زمانی که از طریق اینترنت منتقل شود، این اطلاعات را در معرض خطر قرار می دهد.”
دادههای موقعیت جغرافیایی به اشتراک گذاشته شده یا دزدیده شده میتواند بهویژه پس از Roe v. Wade برای زنان مضر باشد.
او توضیح داد: «بخشی از دلایلی که کالیفرنیا با Sephora در سال 2022 ساکن شد، این بود که آنها موقعیت جغرافیایی زنان را به اشتراک میگذاشتند، و نگرانیهایی وجود داشت که اطلاعات ممکن است به دست افرادی برسد که مراقب زنانی هستند که به دنبال سقط جنین هستند.
“در پرونده Sephora، که شرکت با 1.2 میلیون دلار تسویه حساب کرد، ایالت ادعا کرد که سفورا با فروش اطلاعات شخصی مشتریان بدون افشای صحیح این روش یا کسب رضایت صریح، قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا را نقض کرده است.”
ویژگی ضروری یا خطر ایمنی؟
ایرا وینکلر، CISO از CYE، یک شرکت بهینهسازی امنیت سایبری در تلآویو، اسرائیل، اظهار داشت: صادقانه بگویم، این اطلاعات را میتوان از طریق برنامههای بیشماری دیگر یافت، بنابراین تهدیدی که در اینجا مطرح میشود مربوط به نحوه سوء استفاده از دادهها است.
او به TechNewsWorld گفت: «برخی از برنامههای دوستیابی به کاربران امکان میدهند دقیقاً بدانند که کاربران دیگر در مجاورت خود کجا هستند. این به طرفهای مخرب اجازه میدهد تا کاربر با اطلاعات اولیه را پیدا کنند و سپس به سرعت در سایتهای دیگر جستجو کنند تا اطلاعاتی بسیار بیشتر از حد ممکن جمعآوری کنند و سایر کاربران را دستکاری و سوء استفاده کنند.»
جانسون از ITIF اذعان کرد: «داستانهای ترسناکی در مورد سوء استفاده کاربران از دادههای موقعیت جغرافیایی آنها وجود دارد. با این حال، داده های موقعیت جغرافیایی برای برنامه های دوستیابی مهم است. اگر کاربران بخواهند افراد دیگری را که از نظر جغرافیایی نزدیک به خود هستند پیدا کنند – اگر علاقه ای به روابط از راه دور ندارند و می خواهند با شخصی در نزدیکی خود ملاقات کنند – یک برنامه دوستیابی به داده های موقعیت جغرافیایی آنها نیاز دارد تا آنها را با افراد مناسب مطابقت دهد.
وی افزود: «اما باید تدابیری برای محافظت از آن داده ها در برابر استفاده غیرمجاز وجود داشته باشد.»