ناسا از اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب رونمایی کرد

پیش از مراسم افتتاحیه، 300 دانشمند، مهندس تلسکوپ، سیاستمداران و مقامات ارشد ناسا و شرکای بین‌المللی آن را در سالنی مملو از جمعیت و پر جنب و جوش پذیرایی کردند.

مقامات ناسا روز سه‌شنبه گرد هم آمدند تا از اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگترین و قدرتمندترین رصدخانه مداری پرتاب شده، رونمایی کنند. اولین دسته از تصاویر تمام رنگی و با وضوح بالا، که چند هفته طول کشید تا از داده‌های تلسکوپ خام ارائه شوند، توسط ناسا انتخاب شدند تا تصاویر اولیه قانع‌کننده‌ای از حوزه‌های اصلی تحقیقات وب و پیش‌نمایش مأموریت‌های علمی پیش رو ارائه کنند. ناسا اولین تصویر را روز دوشنبه به اشتراک گذاشته بود و روز سه شنبه، از چهار تصویر دیگر رونمایی کرد.

وی افزود: “با دید قدرتمند، مادون قرمز و وضوح فضایی بسیار بالا، وب جزئیاتی را نشان می دهد که تا به حال در این گروه کهکشانی دیده نشده است. خوشه های درخشان از میلیون ها ستاره جوان و مناطق انفجار ستاره های تولد ستاره های تازه تصویر را زیبا می کند. دم های فراگیر گاز، غبار و ستارگان به دلیل فعل و انفعالات گرانشی از چندین کهکشان بیرون کشیده می‌شوند. از همه مهم‌تر، وب امواج ضربه‌ای عظیم را زمانی که یکی از کهکشان‌ها، NGC 7318B، از میان خوشه می‌کوبد، می‌گیرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، روز دوشنبه با جلسه توجیهی خود در کاخ سفید، اولین عکس را منتشر کرد – تصویری از یک خوشه کهکشانی به نام SMACS 0723 که جزئی‌ترین نگاهی از جهان اولیه ثبت‌شده تا به امروز را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه وب اکنون کاملاً تنظیم شده و کاملاً متمرکز شده است، اخترشناسان فهرستی از پروژه های علمی انتخاب شده را آغاز خواهند کرد که تکامل کهکشان ها، چرخه زندگی ستارگان، جو سیارات فراخورشیدی دوردست و قمرهای منظومه شمسی بیرونی ما را بررسی می کنند.

Webb که برای مشاهده سوژه های خود عمدتاً در طیف مادون قرمز ساخته شده است، حدود 100 برابر حساس تر از تلسکوپ فضایی 30 ساله قبلی خود، تلسکوپ فضایی هابل است که عمدتاً در طول موج های نوری و فرابنفش کار می کند.

سطح جمع‌آوری نور بسیار بزرگ‌تر آینه اولیه وب – آرایه‌ای متشکل از 18 بخش شش ضلعی از فلز بریلیوم با روکش طلا – آن را قادر می‌سازد تا اجرام را در فواصل دورتر مشاهده کند، بنابراین در زمان دورتر از هابل یا هر تلسکوپ دیگری.

ناسا در توضیح تصویر سحابی حلقه جنوبی که در بالا دیده می شود، گفت: “برخی ستاره ها بهترین ها را برای آخر حفظ می کنند. ستاره کم نور در مرکز این صحنه هزاران سال است که حلقه هایی از گاز و غبار به بیرون می فرستد. در تمام جهات، و تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای اولین بار نشان داد که این ستاره در غبار پوشانده شده است.دو دوربین روی وب آخرین تصویر از این سحابی سیاره ای را به نام NGC 3132 و به طور غیررسمی به عنوان سحابی حلقه جنوبی ثبت کردند. تقریباً 2500 سال نوری از ما فاصله دارد.”

تلسکوپ فضایی جیمز وب مهدکودک های ستاره ای در حال ظهور و ستاره های منفرد را در سحابی کارینا نشان می دهد.
اعتبار عکس: NASA، ESA، CSA، و STScI

جیمز نلسون، مدیر ناسا، از روی صحنه گفت: «نمی‌دانستم که امروز به یک گردهمایی بزرگ می‌آیم.

نگاه ریاست جمهوری

مجموعه تصاویر مقدماتی تا روز جمعه یک راز کاملا محافظت شده بود، تا زمانی که آژانس فضایی فهرستی از پنج سوژه آسمانی را که برای آشکارسازی بزرگ خود در روز سه‌شنبه در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند انتخاب شده بود، منتشر کرد.

تلسکوپ جیمز وب تصویر ستاره تشکیل منطقه کارینا نیرکام ناسا ناسا

هر پنج هدف مقدماتی وب قبلاً برای دانشمندان شناخته شده بود، اما مقامات ناسا قول می‌دهند که تصاویر وب سوژه‌های آن را به معنای واقعی کلمه در یک نور کاملاً جدید به تصویر می‌کشد.



منبع تلسکوپ جیمز وب کهکشان های استفان پنج نفری میدان نیرکام میری ناسا ناسا

Webb با مشارکت ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا، در روز کریسمس سال 2021 پرتاب شد و یک ماه بعد در مدار خورشیدی نزدیک به 1 میلیون مایل از زمین به مقصد رسید.

وی افزود: “دو ستاره که در یک مدار محکم قفل شده اند، منظره محلی را شکل می دهند. تصاویر مادون قرمز وب جزئیات جدیدی را در این سیستم پیچیده نشان می دهد. ستارگان – و لایه های نوری آنها – در تصویر مادون قرمز نزدیک وب برجسته هستند. دوربین (NIRCam) در سمت چپ، در حالی که تصویر ابزار مادون قرمز میانی وب (MIRI) در سمت راست برای اولین بار نشان می دهد که ستاره دوم توسط گرد و غبار احاطه شده است.

هنگامی که تلسکوپ به آنجا رسید، یک فرآیند چند ماهه برای باز کردن تمام اجزای آن، از جمله یک سپر خورشیدی به اندازه یک زمین تنیس، و تراز کردن آینه‌ها و کالیبره کردن ابزارش انجام شد.

در میان چهار «هدف دیگر» وب که روز سه‌شنبه عکس‌های نزدیک خود را دریافت کردند، دو ابر عظیم گاز و غبار هستند که توسط انفجارهای ستاره‌ای به فضا منفجر شده‌اند تا انکوباتورهایی برای ستارگان جدید تشکیل دهند – سحابی کارینا و سحابی حلقه جنوبی که هر کدام هزاران سال نوری از آن فاصله دارند. زمین.

WASP-96 b همانطور که توسط تلسکوپ جیمز وب دیده می شود
اعتبار عکس: ناسا، ESA، CSA و STScI

ناسا در توضیح تصویر سوم، که در بالا دیده می‌شود، گفت: «این منظره از «کوه‌ها» و «دره‌ها» پر از ستاره‌های درخشان در واقع لبه منطقه ستاره‌زایی جوان و جوانی به نام NGC 3324 در سحابی کارینا است. نور مادون قرمز توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید ناسا، این تصویر برای اولین بار مناطق نامرئی تولد ستاره ها را نشان می دهد.

ناسا همچنین اولین تحلیل طیف‌نگاری وب را از یک سیاره فراخورشیدی – تقریباً نیمی از جرم مشتری که بیش از 1100 سال نوری از ما فاصله دارد – ارائه خواهد کرد که نشانه‌های مولکولی نور فیلتر شده را که از جو آن عبور می‌کند را آشکار می‌کند.

انتظار می‌رود تلسکوپ جیمز وب انقلابی در نجوم ایجاد کند و به دانشمندان اجازه دهد دورتر از گذشته و با وضوح بیشتری به کیهان، تا طلوع جهان شناخته شده نگاه کنند. لیست کامل تصاویر منتشر شده در اینجا قابل مشاهده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب جزئیاتی از گروه کهکشانی “کوئینتت استفان” که تا به حال دیده نشده بود را فاش کرد.
اعتبار عکس: NASA، ESA، CSA، و STScI

در مورد چهارمین و آخرین تصویر (که در بالا مشاهده می‌کنید)، ناسا گفت: «کوئینتت استفان، گروهی بصری از پنج کهکشان، بیشتر به دلیل حضور برجسته در فیلم کلاسیک تعطیلات، «این یک زندگی شگفت‌انگیز» شناخته می‌شود. امروز تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پنج نفره استفان را در نوری جدید نشان می دهد. این موزاییک عظیم بزرگترین تصویر وب تا به امروز است که حدود یک پنجم قطر ماه را پوشش می دهد. حاوی بیش از 150 میلیون پیکسل است و از تقریباً 1000 فایل تصویری جداگانه ساخته شده است. اطلاعات وب بینش های جدیدی را در مورد اینکه چگونه فعل و انفعالات کهکشانی ممکن است باعث تکامل کهکشان ها در جهان اولیه شده باشد، ارائه می دهد.

در 21 ژوئن، تصویرگر مادون قرمز نزدیک وب و طیف‌نگار بدون شکاف (NIRISS) نور سیستم WASP-96 را به مدت 6.4 ساعت در حین حرکت سیاره در عرض ستاره اندازه‌گیری کرد. و طیف انتقالی که تغییر روشنایی طول موج های منفرد نور مادون قرمز را بین 0.6 تا 2.8 میکرون نشان می دهد… طیف WASP-96 b که توسط NIRISS گرفته شده است، نه تنها دقیق ترین طیف انتقال نزدیک به فروسرخ از جو سیاره فراخورشیدی است که به تصویر کشیده شده است. تاریخ، اما همچنین طیف گسترده ای از طول موج ها، از جمله نور قرمز مرئی و بخشی از طیفی که قبلاً از تلسکوپ های دیگر قابل دسترسی نبوده است را نیز پوشش می دهد.

اولین مجموعه شامل خوشه کهکشانی دیگری به نام پنج نفره استفان است که برای اولین بار در سال 1877 کشف شد و شامل چندین کهکشان است که توسط ناسا به عنوان “قفل شده در یک رقص کیهانی از برخوردهای نزدیک مکرر” توصیف شده است.

این تصویر افزود: “تصویر به ظاهر سه بعدی وب که صخره های کیهانی نامیده می شود، مانند کوه های سنگی در یک غروب مهتابی به نظر می رسد. در واقع، این حفره غول پیکر و گازی در NGC 3324 و بلندترین “قلل” در این تصویر است. ارتفاع آنها حدود 7 سال نوری است. ناحیه غاردار توسط تابش شدید فرابنفش و بادهای ستاره ای ناشی از ستارگان بسیار پرجرم، داغ و جوان واقع در مرکز حباب، بالای ناحیه نشان داده شده در این تصویر، از سحابی حک شده است.

جیمز وب سیاره فراخورشیدی زنبور ناسا ناسا

در توضیح تصویر دوم (که در بالا مشاهده می‌کنید)، ترکیب جوی سیاره فراخورشیدی WASP-96 b، ناسا در انتشار خود گفت: «تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا نشانه‌های مشخصی از آب را به همراه شواهدی از ابر و مه در جو ثبت کرده است. احاطه یک سیاره غول پیکر گازی داغ و پف کرده که به دور ستاره ای دوردست شبیه به خورشید می چرخد… این رصد که حضور مولکول های گاز خاص را بر اساس کاهش های کوچک در روشنایی رنگ های دقیق نور نشان می دهد، دقیق ترین در نوع خود است. تاریخ، نشان دهنده توانایی بی سابقه وب در تجزیه و تحلیل اتمسفر صدها سال نوری از ما است.”