ناسا تصویری را منتشر کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌ساز به زمین را ثبت کرد.

تلسکوپ وب که در سال 2021 به فضا پرتاب شد و از سال گذشته شروع به جمع آوری داده ها کرد، ضمن گرفتن عکس های خیره کننده از کیهان، درک جهان اولیه را تغییر داد.

Rho Ophiuchi تنها حدود یک میلیون سال سن دارد، یک چشم بر هم زدن در زمان کیهانی.

ناسا روز چهارشنبه تصویری را منتشر کرد که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب از مجموعه ابر Rho Ophiuchi، نزدیک ترین منطقه ستاره ساز به زمین، به دست آمده است، زیرا آژانس فضایی ایالات متحده یک سال از پرده برداری از اولین نتایج علمی این تلسکوپ را جشن گرفت.

© تامسون رویترز 2023

پونتوپیدان گفت: “شما یک سحابی تقریبا امپرسیونیستی را می بینید که توسط سه ستاره جوان درخشان در بالای آن تاج گذاری شده است. ما از اندازه و جزئیات جت ها و جریان های خروجی شگفت زده شدیم.”

“بعضی می گویند بخش های کمی از اخترفیزیک وجود دارد که وب به هر طریقی آن ها را لمس نکرده باشد. نتایج برجسته شامل کشف کهکشان ها و سیاهچاله های جدید در کیهان اولیه و نماهای جدید از اتمسفر فراسیاره ای است. تصاویر Rho Ophiuchi نشان می دهد. پونتوپیدان می گوید که چگونه وب دریچه جدیدی به شکل گیری ستاره ها و سیارات به ما می دهد.


تصویر Rho Ophiuchi نمونه‌ای از آن بود که یک سحابی را نشان می‌داد – ابری عظیم از گاز و غبار بین‌ستاره‌ای که به‌عنوان مهدکودکی برای ستارگان جدید عمل می‌کند – واقع در کهکشان راه شیری ما تقریباً 390 سال نوری از زمین. یک سال نوری مسافتی است که نور در یک سال طی می کند، 5.9 تریلیون مایل (9.5 تریلیون کیلومتر).

“همانطور که ستارگان و منظومه های سیاره ای جمع می شوند، پیله غبار آلودی را که از آن در فوران های شدید تشکیل شده اند، از هم جدا می کنند، همانطور که در جت های قرمز رنگی که از میان ابرها به عنوان یک قایق در آب شخم می زنند، دیده می شود. گرد و غبار، بنابراین اساساً برای تلسکوپ هایی که در نور مرئی کار می کنند، مانند تلسکوپ هابل، نامرئی است. با این حال، وب از میان غبار نگاه می کند تا ستارگان جوان درون خود را آشکار کند، و اولین مراحل زندگی هر ستاره را نشان می دهد.

ستاره شناس و پروژه سابق وب گفت: “در اینجا، ما می بینیم که چگونه خورشیدهای جدید در حال شکل گیری هستند، همراه با قرص های تشکیل دهنده سیاره که به صورت شبح های کوچک تاریک ظاهر می شوند. این ها بسیار شبیه به چیزی است که ما فکر می کنیم منظومه شمسی بیش از 4.5 میلیارد سال پیش به نظر می رسید.” دانشمند Klaus Pontoppidan، که اکنون یک دانشمند محقق در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا است.

وب از زمانی که عملیاتی شد، وجود قدیمی‌ترین کهکشان‌ها و سیاه‌چاله‌ها را آشکار کرده است. این کهکشان‌های بزرگ و بالغ اما به‌طور قابل ملاحظه‌ای فشرده مملو از ستارگانی را مشاهده کرده است که در چند صد میلیون سال پس از رویداد مهبانگ شکل گرفته‌اند که آغاز جهان را در حدود 13.8 میلیارد سال پیش رقم زد – خیلی زودتر از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند.

این تصویر که در ماه مارس و آوریل سال جاری به دست آمد، نشان می‌دهد که چگونه فواره‌های موادی که از ستارگان جوان ساطع می‌شوند، در حالی که هیدروژن مولکولی را روشن می‌کنند، بر گاز و غبار اطراف اثر می‌گذارند. در بخشی از تصویر، ستاره ای در داخل غاری درخشان دیده می شود که بادهای ستاره ای آن در فضا حک شده است.

این رصدخانه در مدار به گونه ای طراحی شده بود که بسیار حساس تر از تلسکوپ فضایی هابل قبلی خود باشد. وب به جهان عمدتاً در مادون قرمز نگاه می کند، در حالی که هابل آن را عمدتاً در طول موج های نوری و فرابنفش بررسی کرده است. وب قادر است به فواصل دورتر و در نتیجه دورتر از زمان هابل نگاه کند.

(این داستان توسط کارکنان NDTV ویرایش نشده است و به طور خودکار از یک فید سندیکایی تولید شده است.)

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای گفت: «تنها در یک سال، تلسکوپ فضایی جیمز وب دیدگاه بشر را از کیهان تغییر داد، به ابرهای غباری نگاه کرد و برای اولین بار نور را از گوشه‌های دور جهان دید.» هر تصویر جدید یک کشف جدید است که دانشمندان در سراسر جهان را قادر می‌سازد تا به سؤالاتی بپرسند و به آن‌ها پاسخ دهند که هرگز نمی‌توانستند رویایش را ببینند.»