رانجیت سینگ، یکی از وکلای دادگاه عالی گفت که اصلاح قوانین هند را واقعاً قهرمان جهانی در تنظیم تبلیغات تنباکو از طریق رسانه سرگرمی خواهد کرد.
عوارض و مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات به خوبی ثابت شده است. دولت COTPA را برای جلوگیری از مصرف دخانیات با حذف همه تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم تنباکو تصویب کرد.
منبع تصریح کرد: همچنین، یک سلب مسئولیت صوتی و تصویری حداقل 20 ثانیه در مورد اثرات سوء مصرف دخانیات باید در ابتدا و اواسط برنامه نمایش داده شود.
یک منبع رسمی به PTI گفت، بر اساس پیش نویس اخطار، ناشران محتوای انتخاب شده آنلاین که محصولات دخانی یا استفاده از آنها را نمایش می دهند، ملزم به نمایش لکه های بهداشتی ضد دخانیات در هر یک از حداقل 30 ثانیه در ابتدا و اواسط برنامه خواهند بود. آنها همچنین باید هنگام نمایش محصولات تنباکو یا استفاده از آنها در طول برنامه، یک هشدار بهداشتی ضد تنباکو را به عنوان یک پیام ثابت برجسته در پایین صفحه نمایش دهند.
یک مقام مسئول گفت: پلتفرمهای OTT به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارند، نقش مهمی در ترویج مصرف دخانیات در بین کودکان و جوانان کشور ما دارند.
با توجه به اصلاحات پیشنهادی در قوانین، نمایش محصولات تنباکو یا استفاده از آنها در محتوای انتخاب شده آنلاین به نمایش مارک های سیگار یا سایر محصولات دخانی تعمیم نخواهد یافت.
در صورت عدم رعایت مفاد ناشران، یک کمیته بینوزارتی متشکل از نمایندگان وزارتخانههای بهداشت، اطلاعات و صدا و سیما و الکترونیک و فناوری اطلاعات به آنها اخطاریه میدهد و فرصت معقولی برای توضیح این قصور و ایجاد اصلاحات مناسب در محتوا خواهد داد. منبع دیگری گفت.
«طبق اطلاعیه دافت، «محتوای مدیریتشده آنلاین» به معنای هر کاتالوگ مدیریتشده محتوای سمعی و بصری، به غیر از اخبار و امور جاری است که متعلق به، دارای مجوز یا قرارداد انتقال توسط ناشر محتوای تحت نظارت آنلاین و ساخته شده است. در صورت تقاضا از طریق اینترنت یا شبکه های کامپیوتری در دسترس است.این منبع افزود: “این شامل فیلم، برنامه های سمعی و بصری، مستند، برنامه های تلویزیونی، سریال ها، سریال ها، پادکست ها و سایر محتواها می شود.”
متیو گفت: “نوجوانانی که لباس مدرسه در حال سیگار کشیدن بودند، اغلب نمایش داده می شد. همچنین صحنه هایی وجود داشت که قوانین کنترل دخانیات و هدف آنها مورد تمسخر قرار می گرفت. پیش نویس اخطار، پس از انتشار، به تبلیغ وقیحانه تنباکو در پلتفرم های OTT پایان می دهد.”
منابع رسمی روز پنجشنبه گفتند که پلتفرمهای OTT ممکن است به زودی موظف شوند هشدارها و سلب مسئولیتهای ضد دخانیات را همانطور که در فیلمهای نمایش داده شده در سینماها و برنامههای تلویزیونی دیده میشود با وزارت بهداشت که احتمالا قوانین مربوطه را اصلاح میکند، نمایش دهند. این وزارتخانه فعالانه در حال بررسی اصلاح قوانین سیگار و سایر فرآورده های دخانی (ممنوعیت تبلیغات و مقررات تجارت و بازرگانی، تولید، عرضه و توزیع) در سال 2004 است و احتمالاً به زودی اطلاعیه ای در این زمینه صادر خواهد شد.
سینگ گفت: «صنعت دخانیات قصد دارد جوانان را به دخانیات گره بزند… ممنوعیت تبلیغات تنباکو تحت COTPA منجر به موجی از حوادث تبلیغ دخانیات از طریق رسانه های سرگرمی شد. بینوی ماتیو، مدیر برنامه در انجمن سلامت داوطلبانه هند، گفت که خدمات استریم به ویژه در طول همه گیری کووید و در بین نوجوانان محبوبیت زیادی به دست آورده است.
پیام هشدار بهداشتی ضد دخانیات باید به صورت «دخانیات باعث سرطان میشود» یا «دخانیات میکشد» خوانده شود. علاوه بر این، پیامهای هشدار بهداشتی ضد دخانیات، نقاط سلامت و سلب مسئولیتهای سمعی و بصری باید به همان زبانی باشند که در محتوای انتخاب شده آنلاین.” به گفته مقامات، استفاده از محصولات تنباکو و استعمال دخانیات بهطور گسترده در سریالهای وب و فیلمهای پخششده در پلتفرمهای OTT و بدون هیچ گونه سلب مسئولیتی نشان داده میشود که نقض آشکار قانون سیگار و سایر محصولات دخانی در سال 2003 است.
هند با اجرای مقررات OTT به یک رهبر جهانی در مقررات تنباکو تبدیل خواهد شد. او گفت که هند می تواند نمونه ای برای جهان باشد.