هند اعلام کرد که در مناقشه با ژاپن و اتحادیه اروپا، علیه حکم هیئت WTO علیه عوارض واردات ICT برنامه ریزی می کند.

سال گذشته، هند علیه حکم هیئت حل و فصل اختلافات تجاری سازمان تجارت جهانی (WTO) استیناف کرده بود که بر اساس آن اقدامات حمایتی داخلی این کشور از شکر و نیشکر با هنجارهای تجارت جهانی ناسازگار است.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

بعدها چین تایپه و ژاپن نیز به این مناقشه پیوستند.

آنها گفتند که درخواست تجدید نظر توسط هند در مرجع استیناف WTO، که مرجع نهایی چنین اختلافات تجاری است، ثبت خواهد شد.

اتحادیه اروپا ادعا کرده بود که به نظر می رسد این اقدامات با برخی مفاد سازمان تجارت جهانی مغایرت داشته باشد.

اتحادیه اروپا در 2 آوریل 2019، وضع عوارض وارداتی توسط هند بر روی طیف گسترده ای از محصولات ICT، به عنوان مثال، تلفن های همراه و قطعات، ایستگاه های پایه، مدارهای مجتمع و ابزارهای نوری را به چالش کشیده بود.

منابع وزارت بازرگانی افزودند: «ما علیه این تصمیم اعتراض خواهیم کرد و هیچ تأثیر نامطلوبی بر صنعت ما نخواهد داشت».

به گفته کارشناسان تجارت، اگر مرجع استیناف نیز حکمی را علیه اقدامات حمایتی هند صادر کند، دهلی نو باید به آن پایبند باشد و تغییرات مناسبی را در نحوه ارائه این اقدامات اعمال کند.

هیئت مناقشه سازمان تجارت جهانی مستقر در ژنو روز دوشنبه اعلام کرد که عوارض وارداتی که هند بر برخی محصولات اطلاعاتی و فناوری وضع کرده است، هنجارهای تجارت جهانی را نقض می کند.

منابع وزارت بازرگانی گفتند، هند علیه حکم هیئت حل و فصل اختلافات تجاری سازمان تجارت جهانی (WTO) استیناف خواهد کرد.

این حکم در پی اختلافی بود که اتحادیه اروپا، ژاپن و تایوان علیه این وظایف در سازمان تجارت جهانی مطرح کردند.

مشاوره دوجانبه اولین گام برای حل اختلاف است. در صورتی که دو طرف نتوانند موضوع را از طریق مشورت حل و فصل کنند، هر یک از آنها می توانند برای تشکیل هیئت حل اختلاف اقدام کنند. حکم یا گزارش هیأت می تواند در مرجع استیناف سازمان تجارت جهانی مورد اعتراض قرار گیرد.

جالب اینجاست که نهاد استیناف سازمان تجارت جهانی به دلیل اختلافات بین کشورهای عضو برای انتصاب اعضا در این نهاد فعالیت نمی کند. چندین اختلاف در حال حاضر با مرجع استیناف در حال بررسی است. ایالات متحده از انتصاب اعضا جلوگیری کرده است.

طبق قوانین سازمان تجارت جهانی، یک عضو یا اعضای سازمان تجارت جهانی در صورتی که احساس کنند یک اقدام تجاری خاص برخلاف هنجارهای سازمان تجارت جهانی است، می توانند در این نهاد چندجانبه مستقر در ژنو پرونده تشکیل دهند.

حتی اگر این نهاد، که داور نهایی چنین اختلافات تجاری است، از هم اکنون شروع به کار کند، رسیدگی به درخواست تجدیدنظر هند بیش از یک سال طول می کشد.

آنها گفتند که این حکم هیچ گونه تأثیر منفی بر صنعت داخلی نخواهد داشت.