هوش مصنوعی مولد، باتری‌های انعطاف‌پذیر، متاورس برای سلامت روان، اطلاعات بیشتر در فهرست فناوری‌های نوظهور WEF در سال 2023

همچنین، در پاسخ به بحران رو به رشد سلامت روان، توسعه دهندگان محصول شروع به ساخت فضاهای مجازی مشترک برای بهبود سلامت روان کرده اند.

در مورد هوش مصنوعی مولد، گفت که این نوع جدید هوش مصنوعی است که قادر به تولید محتوای جدید و اصلی با یادگیری از مجموعه داده های بزرگ است که در پایان سال 2022 با انتشار عمومی ChatGPT به گفتگوی عمومی تبدیل شد.

WEF با فهرست ده فناوری برتر این چنینی، گفت که این فهرست همچنین شامل حسگرهای گیاهی پوشیدنی، متاورس برای سلامت روان، omics فضایی، الکترونیک عصبی انعطاف‌پذیر، محاسبات پایدار و مراقبت‌های بهداشتی با تسهیل هوش مصنوعی است.

در مورد فاژهای طراح، این گزارش گفته است که “فاژها” ویروس هایی هستند که به طور انتخابی انواع خاصی از باکتری ها را آلوده می کنند.

به گفته WEF، هوش مصنوعی مولد که به سرعت در حال تکامل است، چندین صنعت را با کاربردهایی در آموزش، پژوهش و فراتر از آن مختل می کند.

این نسل جدید فناوری باتری – که انتظار می رود تا سال 2027 به ارزش بازار 240 میلیون دلار (تقریباً 1967 کرور) برسد – در پوشیدنی های پزشکی، حسگرهای زیست پزشکی، نمایشگرهای انعطاف پذیر و ساعت های هوشمند کاربرد دارد.

اکنون ما نسل جدیدی از حسگرهای گیاهی داریم – دستگاه‌های کوچک و غیرتهاجمی که می‌توانند توسط گیاهان جداگانه برای نظارت مداوم بر دما، رطوبت، رطوبت و سطوح مواد مغذی «پوشیده» شوند. در این گزارش آمده است: بهبود سلامت گیاه و افزایش عملکرد.

در مورد سوخت پایدار هوانوردی، این گزارش می‌گوید با 2 تا 3 درصد انتشار سالانه CO2 جهانی ناشی از هوانوردی، و هیچ نشانه‌ای از پروازهای الکتریکی در مسافت طولانی، این سوخت از بیولوژیک (مانند زیست توده) و غیر بیولوژیکی (مانند CO2) تولید می‌شود. منابع می توانند پاسخی برای کربن زدایی صنعت هوانوردی در کوتاه مدت تا میان مدت باشند.

«بازی‌های ویدیویی در حال حاضر برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می‌شوند و مدیتیشن مبتنی بر واقعیت مجازی در حال افزایش است. ترکیب با گجت‌های پوشیدنی نسل بعدی که به کاربر امکان می‌دهد لمس کند و یا به حالت عاطفی کاربر پاسخ دهد، متاورس آینده می‌تواند به بلوغ برسد. WEF گفت: برای بهبود سلامت روان.

فن‌آوری‌هایی که برای فهرست سالانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نویدبخش مزایای عمده برای جوامع و اقتصاد بودند، همچنین فناوری‌هایی که برای سرمایه‌گذاران و پژوهشگران مخل، جذاب هستند و انتظار می‌رود در عرض پنج سال به مقیاس قابل‌توجهی دست یابند.

WEF در مورد ده مورد برتر منتخب صحبت کرد و گفت که باتری های سفت و سخت استاندارد ممکن است به زودی به گذشته تبدیل شوند زیرا باتری های نازک و انعطاف پذیر – ساخته شده از مواد سبک وزن که می توانند پیچ ​​خورده، خم شوند و کشیده شوند – به بازار می رسند.

از اولین نسخه در سال 2011، این گزارش فناوری‌های کمتر شناخته شده‌ای را شناسایی کرده است که تأثیرات جهانی داشتند. اینها شامل واکسن‌های ژنومی است که در گزارش سال ۲۰۱۶ نشان داده شد و بعداً به فناوری زیربنای اکثر واکسن‌های کووید-۱۹ تبدیل شد، و طراحی مولکولی مبتنی بر هوش مصنوعی که در فهرست ۲۰۱۸، دو سال قبل از ورود اولین داروهای کشف‌شده توسط هوش مصنوعی به آزمایش‌های بالینی معرفی شد.

دانشمندان با تجهیز به ابزارهای مهندسی ژنتیک پیشرفته‌تر، اکنون می‌توانند فاژها را برای آلوده کردن باکتری‌های انتخابی خود مجدداً برنامه‌ریزی کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند یک نوع باکتری را در جامعه پیچیده‌ای از انواع باکتری‌های هم‌وجود مانند در میکروبیوم‌های گیاهی، حیوانی و انسانی مورد هدف قرار دهند.

از سوی دیگر، “اومیکس فضایی” به دانشمندان این امکان را می دهد تا با ترکیب تکنیک های تصویربرداری پیشرفته با ویژگی توالی یابی DNA، فرآیندهای بیولوژیکی را در سطح مولکولی داخل سلول ها “دید” کنند.

اگرچه بسیاری از کاربردهای کوتاه مدت در تحقیقات قرار خواهند گرفت، اما نشانه هایی وجود دارد که این فاژهای “طراح” در نهایت می توانند برای درمان بیماری های مرتبط با میکروبیوم یا از بین بردن باکتری های خطرناک در زنجیره تامین مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

«گزارش ده فن‌آوری برتر 2023» WEF ارزیابی می‌کند که هر فناوری چگونه بر مردم، سیاره زمین، رفاه، صنعت و برابری تأثیر می‌گذارد و با همکاری Frontiers، ناشر مجلات علمی با بازبینی، دسترسی آزاد، تولید شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که هواپیماهای بدون سرنشین و ماهواره‌ها در نظارت بر مزارع در مقیاس بزرگ که به طور سنتی بر آزمایش دستی خاک و مشاهدات بصری تکیه می‌کردند، تغییر دهنده بازی بوده‌اند.

در این گزارش آمده است: با آشکار ساختن ساختارها و رویدادهای بیولوژیکی که قبلاً قابل مشاهده نبودند، این فناوری جدید قدرتمند آماده است تا درک ما از زیست شناسی را سرعت بخشد و به محققان کمک کند تا درمان های جدیدی برای بیماری های پیچیده ایجاد کنند.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

WEF روز دوشنبه اعلام کرد نوع جدیدی از هوش مصنوعی که قادر به تولید محتوای جدید و اصلی، فاژهای طراح، باتری‌های انعطاف‌پذیر و سوخت پایدار هوانوردی است، از جمله فناوری‌هایی هستند که در 3 تا 5 سال آینده بیشترین تأثیر مثبت را بر جهان خواهند داشت.