ورشکستگی FTX هدایای بشردوستانه موسس سام بنکمن-فرید را به خطر می اندازد

بانکمن-فرید، 30 ساله، شناخته شده ترین طرفدار جنبش اجتماعی «نوع دوستی مؤثر» است که به اولویت دادن به کمک های مالی به پروژه هایی معتقد است که بیشترین تأثیر را بر بیشترین تعداد مردم خواهد داشت. داستین موسکوویتز، یکی از بنیانگذاران فیس بوک و مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران فعلی آسانا، و همسرش کاری تونا، نیز از حامیان مالی و حامیان اصلی این جنبش هستند، که همچنین تاکید می کند که زندگی همه مردم باید به طور یکسان وزن شود، صرف نظر از اینکه کجا. آنها اکنون زندگی می کنند یا اگر در آینده در نسل های زمین زندگی خواهند کرد.

Bankman-Fried یک زیرساخت بشردوستانه را از طریق صرافی خود، FTX راه‌اندازی کرد که قول داده بود 1 درصد از هزینه مبادلات رمزنگاری خود را به خیریه‌ها اهدا کند. همچنین کمک های مالی کاربران از طریق پلتفرم خود را تا سقف 10000 دلار (تقریباً 8 میلیون روپیه) در روز مطابقت داد. در مجموع، این شرکت گفت که بیش از 24 میلیون دلار (تقریباً 190 کرور روپیه) از طریق هزینه های کاربر، کمک های مالی و برنامه تطبیق آن قبل از تعلیق خدمات خود اهدا شده است.

این سازمان غیرانتفاعی در بیانیه ای اعلام کرد: صرف نظر از اینکه با باقی مانده کمک مالی چه اتفاقی می افتد، ما عمیقاً به این کار مهم و تیمی که برای پیگیری آن گرد هم آورده ایم متعهد هستیم. ما از منابع دیگر برای اطمینان از ادامه کار استفاده خواهیم کرد.»

FTX، صندوق تامینی Alameda Research، و ده‌ها شرکت وابسته دیگر به دنبال حمایت از ورشکستگی در دلاور روز جمعه پس از اینکه صرافی ارز دیجیتال معادل یک بانک را تجربه کرد، بودند. مشتریان پس از نگرانی در مورد اینکه آیا FTX سرمایه کافی دارد یا خیر، سعی کردند میلیاردها دلار را از صرافی حذف کنند.

کتاب مک‌آسکیل، «آنچه که ما در آینده مدیون هستیم»، موجی از پوشش رسانه‌ای جنبش «نوع دوستی مؤثر» را در تابستان امسال برانگیخت.

با این حال، برخی اکنون ذهنیت «نوع دوستی مؤثر» بانکمن-فرید را برای مشکلات FTX مقصر می دانند.

در مصاحبه ای با آسوشیتدپرس در ماه می، نیک بکستد، مدیر عامل بنیاد FTX تا زمانی که روز پنجشنبه استعفا داد، گفت که حدود پنج نفر در این بنیاد کار می کنند و آنها هنوز در حال بررسی چگونگی پروژه های بشردوستانه مختلف هستند که توسط Bankman-Fried آغاز شده است. ساختار خواهد شد.

فروپاشی سریع صرافی ارزهای دیجیتال FTX به ورشکستگی هفته گذشته، به دلیل کمک‌های مالی و تأثیر موسس FTX، سام بانکمن-فرید در جنبش «نوع دوستی مؤثر»، دنیای بشردوستی را نیز تکان داد.

این تیم در یک پست مشترک در انجمن نوع دوستی موثر نوشت: «ما از این که بگوییم که به نظر می رسد کمک های مالی متعهد زیادی وجود دارد که صندوق آینده نتواند به آنها احترام بگذارد، ناراحت هستیم. “ما بسیار متاسفیم که به این نتیجه رسیده است.”

ProPublica یک سوم کمک مالی را در ماه فوریه دریافت کرد و انتظار داشت سالانه یک سوم آن را تا سال 2024 دریافت کند. این سازمان غیرانتفاعی گفت که ساخت آینده قوی تر در حال ارزیابی امور مالی خود است و با سایر سرمایه گذاران در مورد گرفتن برخی از سبد کمک های خود صحبت می کند.

موسکوویتز که The Giving Pledge را نیز امضا کرده است، در توییتر خود نوشت: «(«نوع دوستی مؤثر») رفتار غیراخلاقی سام را تشویق کرد، یا توجیه مناسبی برای چنین اقداماتی ارائه داد. “هر دو بد است.”

بنیاد FTX – و سایر مؤسسات غیرانتفاعی مرتبط که عمدتاً توسط Bankman-Fried و سایر مدیران ارشد FTX تأمین مالی می شوند – می گوید که 190 میلیون دلار (تقریباً 1540 کرور) به اهداف متعدد اهدا کرده است. در اوایل سال جاری، صندوق آینده این بنیاد اعلام کرد که قصد دارد 100 میلیون دلار اضافی (تقریبا 810 کرور روپیه) اهدا کند، با این امید که در سال 2022 تا سقف 1 میلیارد دلار (تقریباً 8120 کرور روپیه) کمک مالی کند. در حال حاضر اتفاق نمی افتد

مک اسکیل، که مشاور بدون حقوق صندوق آینده FTX نیز بود، در یک تاپیک در توییتر نوشت: “سم و FTX حسن نیت زیادی داشتند.” «و بخشی از این حسن نیت نتیجه همراهی با ایده هایی بود که من حرفه خود را صرف ترویج آن کرده ام. اگر آن حسن نیت باعث تقلب شد، من شرمنده هستم.»

بکستد اذعان کرد که جامعه می‌تواند «عجیب و شدید» باشد، اما همچنین تأکید آن بر کمی‌سازی تأثیر کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که کمک‌های مالی را به کجا هدایت کنید. Beckstead بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

پنج‌شنبه شب، تیم رهبری FTX Future Fund استعفا داد و به دریافت‌کنندگان کمک هشدار داد که بعید است وجوه وعده داده شده را پرداخت کنند.

و کمک‌های مالی به بسیاری از سازمان‌های غیرانتفاعی، حتی آن‌هایی که قبلاً از گروه‌های مرتبط با Bankman-Fried پول دریافت کرده‌اند، اکنون در تردید است.

ProPublica، سازمان غیرانتفاعی روزنامه نگاری تحقیقی، گفت که توسط Building a Stronger Future، بنیادی که توسط Bankman-Fried تأمین مالی می شود، به آن گفته شده است که دو سوم باقیمانده از کمک مالی 5 میلیون دلاری (تقریباً 40 کرور روپیه) برای گزارش آمادگی برای بیماری همه گیر و Biothreats اکنون در حالت تعلیق است.

بانکمن-فرید در یک ویدیوی یوتیوب به نام «سخاوتمندترین میلیاردر» که در ژانویه سال گذشته منتشر شد، به مصاحبه‌کننده‌ای گفت: «من می‌خواستم ثروتمند شوم، نه به این دلیل که پول را دوست دارم، بلکه به این دلیل که می‌خواستم آن پول را به خیریه بدهم».

او قبلاً گفت: “هزینه به ازای هر زندگی ذخیره شده یا هزینه هر سال زندگی تعدیل شده با کیفیت از این نوع فعالیت چقدر است؟”


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

درخواست‌ها برای اظهار نظر به بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان کمک مالی فهرست‌شده در وب‌سایت صندوق آینده FTX، از جمله سایر حامیان «نوع دوستی مؤثر» مانند صندوق آینده بلندمدت و مرکز نوع‌دوستی مؤثر و Longview ارسال شد.

بانکمن-فرید از شرکت استعفا داد. طبق گفته فوربس و بلومبرگ که به دقت ارزش خالص ثروتمندترین افراد جهان را دنبال می کنند، دارایی خالص او که در اوایل سال جاری 24 میلیارد دلار (تقریبا 194970 کرور) تخمین زده شد، تقریباً از بین رفته است.

او گفت: “این کمی بند کفش است.”

ویلیام مک اسکیل، استاد فلسفه در دانشگاه آکسفورد و یکی از بنیانگذاران جنبش «نوع دوستی مؤثر»، بانکمن-فرید را به اتهام سوء استفاده از سرمایه مشتری محکوم کرد.

توانایی او در تبلیغ خود و FTX به صرافی وجهه بالاتری نسبت به شرکت های بزرگتر داد. FTX سال گذشته حق نامگذاری میدان خانگی میامی هیت را خریداری کرد، اگرچه شهرستان میامی داد روز جمعه تصمیم گرفت رابطه خود را با این شرکت خاتمه دهد و نام عرصه را تغییر دهد. در جریان سوپر باول امسال، یک تبلیغ پرحاشیه خرید.

این جامعه از کار فیلسوفان آکسفورد، از جمله مک اسکیل، شکل گرفت، و بحث در مورد شایستگی رویکردها و پیشنهادها در انجمن ها منعکس کننده تفکر بلندمرتبه منشأ آن است.

برخی از طرفداران «نوع دوستی مؤثر» این ایده را مطرح می‌کنند که کسب درآمد زیاد اخلاقی است تا زمانی که هدف شما در نهایت دادن آن باشد – که گاهی اوقات به «درآمد برای دادن» خلاصه می‌شود. Bankman-Fried به این اعتقاد داشت و در ماه ژوئن The Giving Pledge را به عنوان وعده ای مبنی بر اینکه بخش اعظمی از دارایی خود را خواهد بخشید، امضا کرد.