انجمن صنعت کامپیوتر و ارتباطات، یک لابی بزرگ فناوری، گفت که این شکایت همچنین رقبای آفلاین را که شامل تبلیغات در روزنامهها، تلویزیون و رادیو میشوند، در نظر نگرفته است.
مرکز اصلی این پرونده، تسلط گوگل بر تجارت فناوری تبلیغات است، فناوری که شرکت ها برای نیازهای تبلیغات آنلاین خود به آن تکیه می کنند.
ایالات متحده خانه غول های فناوری جهانی گوگل، اپل، آمازون و متا است و تا حد زیادی برای محدود کردن قدرت آنها به دادگاه ها وابسته است.
وزارت دادگستری ایالات متحده روز سه شنبه از گوگل به دلیل تسلط بر بازار تبلیغات آنلاین شکایت کرد و نبرد قانونی جدیدی را علیه غول فناوری مستقر در کالیفرنیا آغاز کرد.
معاملات تبلیغاتی گوگل در سال 2021 بیش از 200 میلیارد دلار (تقریبا 1632830 کرور روپیه) فروش داشته است و با اختلاف زیادی بزرگترین پولساز شرکت مادر آلفابت است.
سخنگوی گوگل در ایمیلی گفت: «دعوای قضایی امروز از سوی وزارت دادگستری تلاش میکند تا برندگان و بازندهها را در بخش فناوری تبلیغاتی بسیار رقابتی انتخاب کند».
این پرونده فدرال به دنبال شکایت های ایالتی علیه گوگل است که ادعا می کند به طور غیرقانونی بر بازارهای جستجوی آنلاین، فناوری تبلیغات و برنامه های کاربردی در پلت فرم تلفن همراه اندروید تسلط دارد.
پرونده قبلی موتور جستجوی برتر جهانی گوگل را مورد هدف قرار داد و انتظار میرود اواخر امسال به محاکمه برسد.
اولین میچل، تحلیلگر Insider Intelligence گفت: «گوگل باید نگران باشد.
گوگل اضافه کرد که این دعوای حقوقی “در حال دو برابر کردن یک استدلال ناقص است که نوآوری را کند می کند، هزینه های تبلیغات را افزایش می دهد و رشد هزاران کسب و کار کوچک و ناشر را دشوارتر می کند.”
این شکایت افزود: «گوگل از ابزارهای ضدرقابتی، انحصاری و غیرقانونی برای از بین بردن یا کاهش شدید هرگونه تهدیدی که تسلط خود بر فناوریهای تبلیغات دیجیتال را تهدید میکند، استفاده کرده است».
بایدن در اوایل ماه جاری از قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات خواست تا سال ها بن بست سیاسی را بشکنند و قوانینی را تصویب کنند که قوانین سخت گیرانه تری را برای فناوری بزرگ وضع کند.