پرتاب Chandrayaan-3 با موفقیت انجام شد، انتظار می رود فرودگر در 23 آگوست بر روی ماه فرود آید.

مرحله توسعه چاندرایان-3 در ژانویه 2020 با برنامه ریزی برای پرتاب در سال 2021 آغاز شد. با این حال، همه گیری کووید-19 باعث تاخیر پیش بینی نشده ای در پیشرفت این ماموریت شد.

نخست وزیر مودی با آرزوی بهترین ها برای ماموریت Chandrayaan-3 از مردم خواست تا درباره این ماموریت قمری و گام هایی که هند در فضا، علم و نوآوری برداشته است بیشتر بدانند. او افزود: “این باعث افتخار همه شما خواهد شد.”

Chandrayaan-3 قطعاً یک تغییر دهنده بازی برای هند خواهد بود و امیدوارم موفق باشد. هند الهام بخش تمام جهان خواهد شد. بیایید منتظر پرتاب باشیم و برای بهترین ها دعا کنیم.” نامبی نارایانان به ANI گفت.

نامبی نارایانان، دانشمند سابق ISRO، که در نوآوری بخش فضایی کشور نقش مهمی داشته است، روز پنجشنبه گفت که ماموریت Chandrayaan-3 موفقیت آمیز خواهد بود و یک رویداد تغییر دهنده بازی برای هند است.

نخست وزیر مودی پیشتر در توییتر خود نوشت: «این مأموریت چشمگیر امیدها و رویاهای ملت ما را به همراه خواهد داشت.

Chandrayaan-3 پس از مانورهای افزایش مدار در مسیر انتقال ماه قرار خواهد گرفت. با طی مسافتی بیش از 300000 کیلومتر، در هفته های آینده به ماه خواهد رسید. ابزارهای علمی روی سطح ماه را مطالعه کرده و دانش ما را افزایش خواهند داد.

Chandrayaan-3 به یک فرودگر، یک مریخ نورد و یک ماژول نیروی محرکه مجهز است. وزن آن حدود 3900 کیلوگرم است.

K Sivan، مدیر سابق ISRO، به ANI گفت که موفقیت در ماموریت Chandrayan-3 باعث تقویت روحیه برنامه‌هایی مانند Gaganyan، اولین ماموریت فضایی سرنشین دار هند می‌شود.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، پیش از پرتاب چاندرایان-3، سومین ماموریت ماه هند، گفت: 14 جولای 2023، همیشه با حروف طلایی در تاریخچه بخش فضایی هند حک خواهد شد.

نتایج علمی کلیدی Chandrayaan-2 شامل اولین نقشه جهانی سدیم قمری، افزایش دانش در مورد توزیع اندازه دهانه، تشخیص بدون ابهام یخ آب سطحی ماه با ابزار IIRS و موارد دیگر است. این ماموریت تقریباً در 50 نشریه منتشر شده است.

انتظار به پایان رسید زیرا وسیله نقلیه پرتاب سنگین GSLV Mark 3 (LVM 3) طبق زمان برنامه ریزی شده با موفقیت از مرکز فضایی Satish Dhawan در سریهاریکوتا آندرا پرادش بلند شد.
تخمین زده می شود که سفر از زمین تا ماه برای فضاپیما حدود یک ماه طول بکشد و فرود آن در 23 آگوست پیش بینی می شود. پس از فرود، یک روز قمری، که تقریباً 14 روز زمینی است، کار خواهد کرد. یک روز در ماه برابر با 14 روز در زمین است.

Chandrayaan-3، سومین ماموریت اکتشافی ماه هند، هند را به چهارمین کشوری پس از آمریکا، چین و روسیه تبدیل می کند که فضاپیمای خود را بر سطح ماه فرود می آورد و توانایی های این کشور برای فرود ایمن و نرم بر سطح ماه را به نمایش می گذارد.

ماه به‌عنوان مخزن گذشته زمین عمل می‌کند و یک مأموریت موفقیت‌آمیز هند در ماه به تقویت حیات روی زمین کمک می‌کند و در عین حال آن را قادر می‌سازد تا بقیه منظومه شمسی و فراتر از آن را کشف کند.

Chandrayaan-2 به همان اندازه راهگشا بود زیرا داده های مدارگرد مرتبط با آن وجود کروم، منگنز و سدیم را برای اولین بار از طریق سنجش از دور شناسایی کردند. PM Modi اظهار داشت که این همچنین بینش بیشتری در مورد تکامل ماگمایی ماه ارائه می دهد.

به لطف دانشمندان ما، هند تاریخ بسیار غنی در بخش فضایی دارد. Chandrayaan-1 به عنوان یک مسیر شکن در بین ماموریت های جهانی ماه در نظر گرفته می شود زیرا حضور مولکول های آب در ماه را تأیید کرد. این در بیش از 200 نشریه علمی در سراسر جهان به نمایش درآمد.

Chandrayaan-3 تلاش بعدی ISRO پس از آن است که ماموریت Chandrayaan-2 در طول فرود نرم خود بر سطح ماه در سال 2019 با چالش هایی روبرو شد و در نهایت تصور شد که اهداف اصلی ماموریت خود را شکست داده است.

تا قبل از چاندرایان-1، این قمر یک جرم آسمانی خشک، از نظر زمین‌شناسی غیرفعال و غیرقابل سکونت بود. اکنون به عنوان یک جسم پویا و فعال از نظر زمین شناسی با حضور آب و یخ زیرسطحی دیده می شود.

“من فرض می کنم، و امیدوارم که این یک ماموریت موفق باشد. زیرا مشکل در Chandrayaan-2 هر چه باشد، در واقع، ما همه چیز را اصلاح کردیم. نارایانان، دریافت کننده سومین نشان عالی غیرنظامی هند، «پادما بوشان»، به ANI گفت.


آیا Nothing Phone 2 به عنوان جانشین Phone 1 عمل خواهد کرد یا این دو در کنار هم وجود خواهند داشت؟ ما در مورد گوشی اخیراً راه اندازی شده این شرکت و موارد دیگر در مورد آخرین قسمت Orbital، پادکست Gadgets 360 صحبت می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع