پردازنده‌های AMD سری Ryzen 7040U برای لپ‌تاپ‌های بسیار باریک رونمایی شدند: معماری Zen 4، گرافیک RDNA 3، هوش مصنوعی Ryzen

به دنبال اعلامیه‌های پردازنده‌های سری Ryzen 7000 برای رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌های رایج، AMD اکنون آماده است تا نسخه‌های بهینه‌شده انرژی بیشتری را با هدف لپ‌تاپ‌های فوق باریک برتر عرضه کند. سری Ryzen 7040U با نام رمز «Phoenix» از چهار مدل CPU در زمان عرضه تشکیل شده است که بر اساس معماری نسل فعلی «Zen 4» با قابلیت‌های گرافیکی RDNA3 است. لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این تراشه‌های جدید توسط تولیدکنندگان بزرگ در هفته‌های آینده معرفی خواهند شد، هرچند هنوز خبری در مورد در دسترس بودن آن وجود ندارد.

در حالی که بسیاری از خانواده لپ‌تاپ‌های Ryzen 7000 برای اولین بار در CES 2023 معرفی شدند، جزئیات خاصی از سری جدید 7040U به تازگی منتشر شده است. طبق طرح شماره‌گذاری جدید AMD، رقم اول نشان‌دهنده زمان راه‌اندازی، رقم دوم نشان‌دهنده قدرت نسبی هر CPU در یک سری، و رقم سوم به شما می‌گوید که کدام نسل معماری Zen استفاده شده است. پسوند U نشان دهنده هدف پوشش حرارتی 15-30 وات است. بنابراین، این سری از Ryzen 3 7440U، Ryzen 5 7540U، Ryzen 5 7640U و Ryzen 7 7840U تشکیل شده است.

AMD مدعی رهبری در تولید محتوا و حجم کاری حرفه‌ای است نه تنها در برابر پردازنده‌های سری P Intel/s نسل سیزدهم، بلکه اپل با نسل فعلی M2 خود. قدرت GPU به لطف معماری گرافیکی RDNA 3 که از شتاب ردیابی پرتو پشتیبانی می کند، یک نقطه فروش عمده خواهد بود. همچنین گفته می‌شود که عمر باتری لپ‌تاپ‌ها به لطف مدیریت هوشمند انرژی بسیار بهبود یافته است، اگرچه AMD هنوز هیچ عدد مورد انتظار زمان اجرا را منتشر نکرده است. عملکرد دنیای واقعی البته به پیاده سازی سازندگان لپ تاپ و نحوه اولویت بندی وزن و اتلاف گرما بستگی دارد.



منبع

Ryzen 7 7840U رده بالای دارای هشت هسته CPU با چند رشته، برای 16 رشته است. دارای حداکثر سرعت 5.1 گیگاهرتز، 12 واحد پردازش گرافیکی و حافظه نهان L2 16 مگابایتی است. هر دو مدل Ryzen 5 دارای 6 هسته و 12 رشته با 16 مگابایت حافظه کش L2 و هشت یا چهار CU GPU هستند. Ryzen 3 7440U یک قطعه چهار هسته ای و هشت رشته ای با چهار CU و تنها 8 مگابایت حافظه نهان L2 است.

دو قسمت بالاتر، اولین پردازنده‌های AMD هستند که از سخت‌افزار Ryzen AI برای شتاب هوش مصنوعی بهره می‌برند. این یک FPGA روی بسته اختصاصی است که توسط Xilinx توسعه یافته است که AMD آن را در سال 2022 خریداری کرد. این شرکت قول “تجربه های جدید جادویی” و “ویژگی های پیشرفته” مانند بسته Microsoft Studio Effects در ویندوز 11 را می دهد که می تواند تماس های ویدیویی را بر اساس ذهن شما بازفراب کند. قرار دهید، نویز پس‌زمینه را فیلتر کنید، چشم‌هایتان را طوری اصلاح کنید که انگار مستقیماً به دوربین نگاه می‌کنید و پس‌زمینه‌تان را محو کنید.