فروش دستگاه های تلفن همراه 11 درصد کاهش یافت که منجر به کاهش در بخش های تجاری شامل الکترونیک هوشمند و خدمات اینترنتی شد. این شرکت مستقر در پکن فروش 70.5 میلیارد یوان (تقریبا 80900 کرور) را به ثبت رساند که کمی بالاتر از برآوردها بود. اما زیان خالص غیرمنتظره 1.5 میلیارد یوان (تقریباً 1711 کرور روپیه) برای سه ماهه منتهی به سپتامبر به ثبت رساند که نشان دهنده کاهش تقریباً 3 میلیارد یوان (تقریباً 3422 کرور روپیه) در مواردی مانند زیان سرمایه گذاری است. درآمد خالص تعدیل شده که موارد استثنایی را حذف می کند، از برآوردهای تحلیلگران فراتر رفت.
تحلیلگران Jefferies از جمله ادیسون لی و نیک چنگ در یادداشت 9 نوامبر گفتند که تا حدی به این دلیل است که تلفنهای فروخته شده در سالهای اخیر به خوبی ساخته شدهاند و نیاز چندانی به خرید گوشیهای جدید برای مصرفکنندگان باقی نمیگذارد. آنها گفتند و مدل های جدید نوآوری های کمی را اضافه می کنند.
با این حال، این پروژه سالها طول میکشد تا به نتیجه برسد و این شرکت را متکی به بازیابی هزینههای مصرفکننده در لوازم الکترونیکی برای احیای ثروت برجسته خود میکند. انتظار نمیرود فروش گوشیهای اندرویدی، جایی که شیائومی در بازارهای بینالمللی با سامسونگ مبارزه میکند، بهزودی بهبود نمییابد، به خصوص نه در چین.
حتی رهبران جهانی نیز در امان نمانده اند. Samsung Electronics، بزرگترین سازنده گوشیها، نمایشگرها و حافظهها در جهان، کاهش فروش گوشی در چین را بهعنوان مشکلی بر تجارت قطعات آن خواند. شرکت اپل انتظار دارد امسال حداقل 3 میلیون گوشی آیفون 14 کمتر از آنچه در ابتدا پیش بینی شده بود تولید کند، افرادی که با برنامه های این شرکت آشنا هستند، عمدتاً به دلیل تقاضای پایین تر برای نسخه های ارزان تر این مدل است.
تحلیلگران نوشتند: «ضعف ساختاری بدتر از حد انتظار است. چالشها «با یک اقتصاد ضعیف ترکیب شدهاند».
آنچه که اطلاعات بلومبرگ می گوید رکود فروش گوشی های هوشمند در چین می تواند تا سال 2023 ادامه یابد، حتی اگر کاهش فروش در ماه سپتامبر کاهش یابد. افزایش عرضه آیفون 14 می تواند یک بار باشد و به نظر می رسد ضعف اندروید در ماه های آینده بسیار زیاد باشد. استیون تسنگ و شان چن، تحلیلگران BI، افت مداوم در محموله رایانه های شخصی شرکتی نشان می دهد که چشم انداز کسب و کار پس از قرنطینه همچنان محتاطانه است.
سیاست کووید صفر چین باعث ایجاد هرج و مرج در سراسر صنعت فناوری و زنجیره تامین این کشور شده و فعالیت اقتصادی را کاهش داده است. همزمان با واکنش خریداران به تورم بالا و کند شدن رشد اقتصادی، تقاضای لوازم الکترونیکی در حال کاهش است. مدیران در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفتند که فروش جهانی گوشی های هوشمند به دلیل کاهش تقاضا به کمترین میزان خود در سال های اخیر رسیده است، اما شیائومی توانست سهم بازار اروپا را به دست آورد.
جفریز در این ماه پیشبینی کرد که فروش جهانی گوشیهای هوشمند در سال آینده پس از کاهش 12.2 درصدی در سال 2022، 2.9 درصد کاهش خواهد یافت. جفریز پیش بینی می کند که فروش واحدهای شیائومی در سال جاری و سال آینده قبل از بهبود اندکی در سال 2024 کاهش می یابد.
شیائومی اولین کاهش فروش خود را در سه ماهه اول و به دنبال آن کاهش 20 درصدی فروش در سه ماهه ژوئن گزارش داد.
لی جون، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی، خودروهای الکتریکی شیائومی را به بهترین ستاره برای رشد آینده تبدیل کرده است و متعهد به سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری (تقریباً 81780 کرور روپیه) و ایجاد یک شرکت جداگانه برای این سرمایه گذاری شده است. وانگ بدون ذکر جزئیات گفت که شیائومی در این زمینه پیشرفت کرده است.
درآمد سه ماهه شیائومی تقریباً 10 درصد کاهش یافت زیرا با رکود بازار جهانی گوشیهای هوشمند و تقاضای ضعیف مصرفکنندگان در داخل مبارزه میکرد.
رئیس جمهور وانگ شیانگ گفت: “چالش در چین کووید است، وضعیت همه گیر هنوز ناپایدار است.” او افزود: “هنوز جا برای رشد در بازارهای خارج از کشور وجود دارد.”
© 2022 بلومبرگ LP
سهام شیائومی در سال گذشته نیمی از ارزش خود را از دست داده و این غول الکترونیکی را با ارزش بازاری حدود 31 میلیارد دلار رها کرده است. با این حال، به لطف ردپای بین المللی و توزیع گسترده تر، نسبت به برخی از رقبای داخلی خود در تولید تلفن، مانند Oppo و Vivo، عملکرد بهتری داشته است.