کشف سیارک نشان می دهد که مواد تشکیل دهنده حیات روی زمین از فضا آمده است

اوبا گفت که نمونه از سایتی با غلظت کمتر از مواد سطحی گرفته شده است که در معرض تخریب ناشی از ذرات پرانرژی در فضا هستند. اوبا افزود که نمونه از سایت دیگر عمدتاً از مواد زیرسطحی گرفته شده است که از تخریب محافظت می شود.

سیارک ها اجرام سنگی اولیه ای هستند که در اوایل منظومه شمسی شکل گرفته اند. محققان پیشنهاد می‌کنند که ترکیبات آلی موجود در ریوگو ممکن است با کمک واکنش‌های شیمیایی ناشی از نور ستارگان در مواد یخی ساکن در فضای بین ستاره‌ای شکل گرفته باشند.

دو ترکیب آلی ضروری برای موجودات زنده در نمونه‌های بازیابی شده از سیارک ریوگو یافت شده‌اند که بر این تصور که برخی از مواد حیاتی برای ظهور حیات از روی سنگ‌ها از فضا میلیاردها سال پیش وارد زمین شده‌اند، حمایت می‌کند.

یوشینوری تاکانو، اختر شیمی‌دان آلی و یکی از نویسندگان این مطالعه، از آژانس علوم و فناوری زمین دریایی ژاپن (JAMSTEC) گفت که اکنون مشتاقانه منتظر نتایج تجزیه و تحلیل نمونه‌هایی است که در ماه سپتامبر از یک سیارک دیگر به زمین بازگردانده شده‌اند. آژانس فضایی ایالات متحده ناسا در طول ماموریت OSIRIS-REx خود نمونه هایی را در سال 2020 از سیارک Bennu جمع آوری کرد.

نیاسین در زیربنای متابولیسم مهم است و می تواند به تولید «انرژی» کمک کند که موجودات زنده را تقویت می کند.

اوبا گفت: «این مولکول‌ها در ریوگو در یک محیط بکر فرازمینی کشف شدند. این ماده مستقیماً از سیارک ریوگو نمونه برداری شد و به زمین و در نهایت بدون تماس با آلاینده های زمینی به آزمایشگاه ها بازگشت.

پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

دانشمندان روز سه‌شنبه گفتند که اوراسیل و نیاسین را در سنگ‌هایی که فضاپیمای Hayabusa2 آژانس فضایی ژاپن از دو مکان در ریوگو در سال 2019 به دست آوردند، شناسایی کردند. اوراسیل یکی از بلوک‌های سازنده شیمیایی RNA است، مولکولی که جهت ساخت و عملکرد موجودات زنده را حمل می‌کند. نیاسین که ویتامین B3 یا اسید نیکوتینیک نیز نامیده می شود، برای متابولیسم آنها حیاتی است.

محققان اوراسیل، نیاسین و برخی ترکیبات آلی دیگر را در نمونه‌های ریوگو با خیساندن مواد در آب داغ و سپس انجام آنالیزهایی به نام کروماتوگرافی مایع و طیف‌سنجی جرمی با وضوح بالا استخراج کردند.

اوبا گفت که اوراسیل و نیاسین در هر دو محل فرود در ریوگو یافت شدند که قطر آن حدود نیم مایل (900 متر) است و به عنوان یک سیارک نزدیک به زمین طبقه بندی می شود. غلظت ترکیبات در یکی از سایت ها بیشتر از دیگری بود.

دانشمندان قبلاً مولکول‌های آلی کلیدی را در شهاب‌سنگ‌های غنی از کربن کشف کرده بودند. اما این سوال وجود داشت که آیا این سنگ‌های فضایی پس از فرود در معرض محیط‌زیست زمین قرار گرفته‌اند یا خیر.

نمونه‌های ریوگو که شبیه قلوه سنگ‌های خاکستری تیره به نظر می‌رسیدند، 155 میلیون مایل (250 میلیون کیلومتر) به زمین منتقل شدند و در یک کپسول مهر و موم شده به سطح سیاره ما بازگشتند که در سال 2020 در منطقه دورافتاده استرالیا برای تجزیه و تحلیل در ژاپن فرود آمد.

دانشمندان مدت‌هاست در مورد شرایط لازم برای ایجاد حیات پس از تشکیل زمین در حدود 4.5 میلیارد سال پیش فکر کرده‌اند. یافته های جدید به خوبی با این فرضیه مطابقت دارد که اجرامی مانند دنباله دارها، سیارک ها و شهاب سنگ هایی که زمین اولیه را بمباران کرده اند، سیاره جوان را با ترکیباتی که به هموار کردن راه برای اولین میکروب ها کمک می کند، تطبیق می دهند.

RNA، مخفف اسید ریبونوکلئیک، بدون اوراسیل امکان پذیر نیست. RNA، یک مولکول موجود در تمام سلول های زنده، در کدگذاری، تنظیم و فعالیت ژن ها حیاتی است. RNA شباهت های ساختاری با DNA دارد، مولکولی که حامل طرح ژنتیکی یک موجود زنده است.

یافته‌های کلیدی ما این است که اوراسیل و نیاسین که هر دو دارای اهمیت بیولوژیکی هستند، در محیط‌های فرازمینی وجود دارند و ممکن است به عنوان جزئی از سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌ها در اختیار زمین اولیه قرار گرفته باشند. یاسوهیرو اوبا اختر شیمیدان از دانشگاه هوکایدو در ژاپن و نویسنده ارشد این تحقیق که در مجله Nature Communications منتشر شده است، گفت: تکامل روی زمین و احتمالاً برای ظهور اولین حیات.

© تامسون رویترز 2023


پس از مواجهه با بادهای مخالف در هند در سال گذشته، شیائومی قرار است در سال 2023 رقابت را به عهده بگیرد. برنامه های این شرکت برای سبد محصولات گسترده و تعهد آن به ساخت در هند در این کشور چیست؟ ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.