گوگل به دلیل قانون پرداخت ناشران به دسترسی به اخبار در کانادا پایان می دهد

رودریگز در بیانیه‌ای در روز پنجشنبه گفت: «فناوری‌های بزرگ ترجیح می‌دهند برای جلوگیری از دسترسی کانادایی‌ها به اخبار با کیفیت خوب و محلی به جای پرداخت سهم منصفانه خود به سازمان‌های خبری، برای تغییر پلتفرم‌های خود پول خرج کنند.»

این نشان می‌دهد که آنها چقدر عمیقاً بی‌مسئولیت و دور از دسترس هستند، به‌ویژه وقتی که میلیاردها دلار از کاربران کانادایی سود می‌برند.»

پابلو رودریگز، وزیر میراث، که سال گذشته این لایحه را ارائه کرد، گفته است که پلتفرم‌ها هیچ تعهدی بر اساس این قانون ندارند و دولت آماده است تا با آنها در مورد روند نظارتی و اجرایی مشورت کند.

سازمان نظارت بر بودجه مستقل در کانادا در سال گذشته تخمین زد که کسب و کارهای خبری می توانند سالانه حدود 330 میلیون دلار کانادا (تقریبا 20436 کرور) از معاملاتی که طبق این قانون تعیین شده است، دریافت کنند.

© تامسون رویترز 2023


Google I/O 2023 شاهد بودیم که غول جستجو به طور مکرر به ما گفت که به هوش مصنوعی اهمیت می دهد، در کنار عرضه اولین تلفن تاشو و تبلت با برند پیکسل. امسال، این شرکت قصد دارد اپلیکیشن ها، خدمات و سیستم عامل اندروید خود را با فناوری هوش مصنوعی سوپرشارژ کند. ما در مورد این و موارد بیشتر در Orbital، پادکست Gadgets 360 بحث می کنیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

قانون، پلتفرم‌های آنلاین را مجبور می‌کند با ناشران اخبار مذاکره کنند و هزینه محتوای آنها را بپردازند. قانون مشابهی که در سال 2021 در استرالیا تصویب شد، تهدیدهایی از سوی گوگل و فیس بوک برای محدود کردن خدمات خود را برانگیخت. هر دو پس از اصلاح قانون، با شرکت های رسانه ای استرالیایی معامله کردند.

گوگل همچنین به برنامه News Showcase خود در کانادا پایان خواهد داد که بر اساس آن این شرکت با 150 نشریه خبری در سراسر کشور قرارداد دارد. رویترز برای تولید پنل های News Showcase از جمله در کانادا با گوگل قرارداد دارد.

این غول موتور جستجو پیشنهاد کرده بود که نمایش محتوای خبری، به جای پیوند، مبنایی برای پرداخت باشد و تنها مشاغلی که اخبار را بر اساس استانداردهای روزنامه نگاری تولید می کنند، واجد شرایط هستند.

گوگل روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد اخبار کانادا را در پلتفرم خود در کانادا مسدود کند و با پیوستن به فیس بوک در تشدید کمپین علیه قانون جدیدی که پرداخت به ناشران اخبار محلی را الزامی می کند، بپیوندد.

هنگامی که قوانین برای اجرا نهایی شوند، رسانه‌های خبری تحت تأثیر تصمیم Google بر اساس تعریف دولت از «کسب‌وکارهای خبری واجد شرایط» خواهند بود.

متا پلتفرم، مالک فیس بوک، هفته گذشته پس از تصویب لایحه C-18 یا قانون اخبار آنلاین، اعلامیه مشابهی را اعلام کرد.

دولت فدرال کانادا از پیشنهادات برای ایجاد تغییرات عقب نشینی کرده است و نخست وزیر جاستین ترودو در ماه ژوئن این شرکت ها را به استفاده از “تاکتیک های قلدری” متهم کرد.

گوگل استدلال کرده است که قانون کانادا گسترده‌تر از قوانین استرالیا و اروپا است و می‌گوید این قانون برای لینک‌های خبری که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند قیمتی تعیین می‌کند و می‌تواند برای رسانه‌هایی که اخبار تولید نمی‌کنند اعمال شود.

صنعت رسانه‌ای کانادا خواستار مقررات سخت‌تر غول‌های اینترنتی شده است تا به کسب‌وکارهای خبری اجازه دهد زیان‌های مالی متحمل شده در سال‌هایی که فیس‌بوک و گوگل سهم بیشتری از بازار تبلیغات آنلاین را به دست آوردند، جبران کنند.

کنت واکر، رئیس امور جهانی گوگل، در یک پست وبلاگی گفت که این قانون همچنان غیرقابل اجرا است و این شرکت معتقد نیست روند نظارتی بتواند “مشکلات ساختاری با قانون” را حل کند.

واکر گفت: «اکنون به دولت اطلاع داده‌ایم که وقتی قانون اجرایی شود، متأسفانه باید پیوندهای اخبار کانادا را از محصولات جستجو، اخبار و کشف خود در کانادا حذف کنیم.

فیس‌بوک و گوگل گفتند که این پیشنهادها برای کسب‌وکارهایشان ناپایدار است و برای ماه‌ها نشانه‌ای از پایان یافتن اخبار در کانادا بود، مگر اینکه این قانون اصلاح شود.

گوگل که متعلق به الفبا است، پیوندهای مربوط به اخبار کانادا را از نتایج جستجو و سایر محصولات در کانادا پس از حدود شش ماه اجرایی شدن این قانون حذف خواهد کرد.