آمازون و پنج ناشر برنده رد دعوای حقوقی به ادعای توطئه برای اصلاح قیمت کتاب شدند: جزئیات

کتاب‌های تجاری توسط Bookends & Beginnings، یک کتاب‌فروش در ایوانستون، ایلینوی رهبری می‌شد.

مصرف کنندگان متهمان را به امضای توافقنامه هایی متهم کردند که به ناشران اجازه می دهد با قفل کردن 30 درصد کارمزد «نمایندگی» برای آمازون در هر فروش، قیمت کتاب های الکترونیکی را افزایش دهند و تضمین کنند که قیمت های آمازون کمتر نخواهد شد.

یک قاضی فدرال روز پنجشنبه دو شکایت ضد تراست را رد کرد که آمازون.کام و پنج ناشر بزرگ را متهم به توطئه غیرقانونی برای تنظیم قیمت کتاب‌های الکترونیکی و سنتی در ایالات متحده کرد که باعث شد مصرف‌کنندگان و کتابفروشی‌ها هزینه بیشتری بپردازند.

به گفته شاکیان، آمازون 90 درصد از خرده فروشی کتاب های الکترونیکی و 50 درصد از فروش کتاب های تجاری چاپی را در اختیار دارد، در حالی که ناشران 80 درصد از هر دو نوع کتاب را تشکیل می دهند.

قاضی ناحیه ایالات متحده، گرگوری وودز در منهتن، توصیه های یک قاضی را برای پایان دادن به هر دو پرونده علیه آمازون، گروه کتاب Hachette، ناشران هارپرکالینز، گروه انتشارات مک میلان، پنگوئن رندوم هاوس و سایمون و شوستر پذیرفت.

© تامسون رویترز 2022


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع وکلای شاکیان بلافاصله به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. آمازون هیچ اظهارنظری فوری نداشت.

اما در دو نظر مجموعاً 113 صفحه، قاضی دادگاه ایالات متحده، والری فیگوئردو، ماه گذشته توصیه کرد که هر دو دعوی را با استناد به فقدان شواهد مبنی بر تبانی، رد کرد.

او در مورد کتاب الکترونیکی این موضوع را «گویای» یافت که مصرف‌کنندگان «هیچ توضیح قابل قبولی برای اینکه چرا ناشران انگیزه شرکت در توطئه‌ای را داشتند که سلطه آمازون را به عنوان یک خرده‌فروش کتاب الکترونیکی تثبیت می‌کرد» ارائه نکردند.

وودز استدلال فیگردو را به طور کامل پذیرفت. شکایت ها بدون پیش داوری رد شد، به این معنی که شاکیان می توانند شکایات خود را اصلاح کنند.

این پرونده ها عبارتند از In re Amazon.com Inc E-Book Antitrust Litigation، دادگاه منطقه ای ایالات متحده، ناحیه جنوبی نیویورک، شماره 21-00351. و Bookends & Beginnings LLC v Amazon.com Inc و همکاران در همان دادگاه، شماره 21-02584.

در همین حال، خرده فروشان کتاب مدعی شدند که آمازون “تخفیف تبعیض آمیزی” برای جلدهای کاغذی، جلد شومیز و کتاب های تولید انبوه دریافت کرده است که آنها را مجبور به پرداخت قیمت عمده فروشی بالاتر به ناشران کرده و فروش کتاب را کاهش می دهد.