آیا مک کامپیوتر ویندوزی بعدی شماست؟


وقتی در تعطیلات روز شکرگزاری بودم، هزاران مایل دورتر از خانه ام در سیلیکون ولی، فکر جالبی به ذهنم رسید. در حالی که من بیشتر کارهایم را روی مک بوک پرو مبتنی بر M1 2021 انجام می دهم، گاهی اوقات برای برنامه های خاصی که در macOS در دسترس نیستند، نیاز به دسترسی به رایانه شخصی ویندوزی دارم.

مشکل اخیر من این بود که Dell XPS 13 Plus من به کالیفرنیا بازگشته بود زیرا نمی‌خواستم در تعطیلات دو لپ‌تاپ را با خود همراه کنم. فکر می کنم من تنها کسی نیستم که با این چالش روبرو می شوم.

در حالی که macOS اپل در دهه گذشته از نظر پیچیدگی و توانایی رشد کرده است – به خصوص اگر آیفون یا آیپد دارید و از مزایای “اکوسیستم” لذت می برید – ممکن است بسیاری از کاربران نیاز به دسترسی به برنامه های فقط ویندوز داشته باشند. یا معمولاً ویژگی‌هایی که ممکن است در نسخه‌های macOS این برنامه‌ها در دسترس نباشند. دومی همان دسته‌ای است که من مرتباً در آن قرار می‌گیرم.

اکثر شرکت‌ها هم macOS و هم Windows را پذیرفته‌اند و به کاربران در سطح تجاری حق انتخاب می‌دهند، حتی اگر ویندوز سیستم‌عامل غالب در فضای شرکت است. به هر حال، رایانه های شخصی ویندوزی معمولاً بسیار مقرون به صرفه تر از همتایان مک خود هستند. رایانه‌های شخصی ویندوزی نیز از دیدگاه ناوگان سازمانی تا حدودی راحت‌تر مدیریت و ایمن می‌شوند، نکته‌ای که به شدت برای CIOها جذاب است.

برنامه های ویندوز می توانند با همتایان مک متفاوت باشند

اگرچه این تعداد زیاد نیست، اما برخی از برنامه‌های ویندوز نسخه‌های مشابه macOS را ندارند. بسیاری از این برنامه‌ها نسبتاً خاص هستند زیرا ابزارهای توسعه یا برنامه‌هایی هستند که به طور خاص برای ویندوز نوشته شده‌اند. به احتمال زیاد، این موضوعی است که بر اکثر کاربران اصلی تأثیر نمی گذارد.

برنامه‌های قدیمی مانند Pinnacle Systems’ Studio، یک برنامه ویرایش ویدیو که بیش از یک دهه است که وجود دارد، نسخه macOS مشابهی ندارند. همیشه تمرین خوبی است که مطمئن شوید از برنامه‌ای استفاده می‌کنید که هم در macOS و هم در ویندوز موجود است.

با این حال، حتی زمانی که به نظر می‌رسد برنامه‌ای هم برای macOS و هم برای ویندوز در دسترس است، ممکن است مشکلات ناامیدکننده ایجاد شود. به عنوان مثال، برخی تفاوت های ظریف در برنامه های مایکروسافت آفیس: عدم پشتیبانی از صندوق ورودی جهانی در نسخه ویندوز Outlook و عدم امکان قرار دادن یک پخش کننده یوتیوب جاسازی شده در نسخه های Windows Word و PowerPoint.

این پیوندها به توضیح برخی از تفاوت‌های ویژگی‌های خاص بین نسخه‌های مک و ویندوز برنامه‌های Office 365 کمک می‌کنند: Outlook | پاورپوینت.

صراحتاً، فهرست تفاوت‌ها در ویژگی‌ها زیاد نیست، اما این تفاوت‌ها می‌تواند آزاردهنده باشد، بنابراین دسترسی به نسخه ویندوز Outlook می‌تواند مفید باشد.

بر اساس صحبت‌های من با افراد داخلی مایکروسافت، هدف نهایی این شرکت این است که معادل‌سازی کامل ویژگی‌ها بین نسخه‌های macOS و Windows داشته باشد. با این حال، به نظر من، این ممکن است برای مدت طولانی اتفاق نیفتد.

همه اینها منجر به این ادعای من می شود که داشتن توانایی اجرای ویندوز در مک همیشه یک برنامه پشتیبان مناسب برای دسترسی به یک برنامه بومی ویندوز است.

بوت کمپ عالی، با محدودیت

اپل در سال 2006 زمانی که بوت کمپ را منتشر کرد متوجه این مشکل شد. در آن زمان، سهم بازار macOS بسیار کمتر از امروز بود و از دسترسی گسترده برنامه های ویندوز لذت نمی برد.

Boot Camp قابلیت ایجاد یک بوت دوگانه را فراهم می کند، جایی که می توانید به راحتی از Windows یا macOS استفاده کنید، البته نه در همان زمان.

برای برخی از کاربران، این یک راه حل جذاب است. اما چند چالش مهم با این رویکرد وجود دارد.

اولاً، نمی‌توانید بین ویندوز و macOS رفت و آمد کنید تا محتوا را در زمان واقعی به اشتراک بگذارید. مهمتر از آن، Boot Camp فقط با مک های مبتنی بر اینتل کار می کند. این سناریو جذابیت کمتری دارد زیرا اپل به صراحت پیام داده است که آینده دسکتاپ و لپ‌تاپ آن از سیلیکون اپل استفاده خواهد کرد و از تراشه M1 شروع می‌شود.

بنابراین، اگر به تازگی یک مک با پردازنده M1 یا M2 خریداری کرده اید، گزینه Boot Camp در دسترس شما نیست.

موازی بهترین های هر دو جهان را ارائه می دهد

در چندین سال گذشته، من از Parallels استفاده کرده‌ام، یک ابزار نرم‌افزاری محبوب که به شما امکان می‌دهد با ایجاد چیزی که به عنوان ماشین مجازی شناخته می‌شود، از ویندوز در مک استفاده کنید. از لحاظ فنی، Mac منابع رایانه را با ماشین(های) مجازی Parallels به اشتراک می گذارد و به Mac اجازه می دهد تا به عنوان یک دستگاه مستقل کار کند.

این رویکرد چند مزیت دارد. در همان ابتدا، Parallels به شما امکان می دهد چندین سیستم عامل را اجرا کنید، نه فقط ویندوز. شما همچنین می توانید از تکرارهای مختلف لینوکس استفاده کنید، اگرچه این ممکن است “درس های پیشرفته رقص” برای اکثر کاربران جریان اصلی باشد که به سادگی نیاز به دسترسی گاه به گاه به ویندوز دارند.

مزیت دیگری که به نظر من لذت بخش است این است که Parallel نیاز به بوت شدن در ویندوز یا macOS را حذف می کند. Parallels یک ویژگی فوق‌العاده به نام «حالت هماهنگی» دارد که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های ویندوز را در محیط macOS اجرا کنید.

با این حال، به دلایل قابلیت استفاده، ممکن است بخواهید ویندوز را در یک پنجره جداگانه اجرا کنید (بدون جناس). همچنین می توانید به راحتی مطالبی مانند فایل ها، تصاویر، فیلم ها و غیره را بین هر دو سیستم عامل کپی، برش و جایگذاری کنید.

مشابه هایی که ویندوز 11 را روی رایانه مک اجرا می کنند

نوت بوک مک با استفاده از Parallels برای اجرای سیستم عامل ویندوز 11 در یک پنجره اختصاصی در macOS. (اعتبار تصویر: Parallels International)


Parallels تنها ابزار نرم افزاری موجود در بازار نیست که می تواند این ترفند را انجام دهد. VMware یک ابزار قابل مقایسه به نام Fusion ارائه می دهد. اما مزیت Parallels نسبت به Fusion این است که بر روی هر دو دستگاه مک مبتنی بر اینتل و Apple M کار می کند.

افکار تحلیلگر

من معتقدم توانایی اجرای ویندوز در مک یکی از ناشناخته ترین داستان ها در فضای رایانه شخصی است و شایسته توجه بیشتر است.

همانطور که قبلاً نوشتم، این ویژگی راحتی در دسته بندی “چگونه بدون این قابلیت زندگی کردم؟” من این هذل را در نظر نمی گیرم، زیرا بسیاری از مصرف کنندگان نمی توانند یک مک و یک رایانه شخصی ویندوزی بخرند. اغلب، این یک موقعیت یا/یا است که توسط ملاحظات مقرون به صرفه دیکته می شود.

در حالی که من هر روز از Parallels استفاده نمی‌کنم، راحتی دسترسی به برنامه‌های ویندوز بدون نیاز به رایانه شخصی مجزا برای من تغییر دهنده بازی بوده است.

چیزی که برای من تعجب آور است این است که ویندوز به راحتی روی مک اجرا می شود. در حالی که نصب‌کننده‌های اصلی رایانه‌های شخصی (عمدتاً HP، Dell و Lenovo) پیشرفت‌های زیادی در بهبود تجربه کاربری کلی با به‌روزرسانی‌های درایور و سیستم‌افزار داشته‌اند، من در هنگام به‌روزرسانی ویندوز با چالش‌های ارتقای خود مواجه شده‌ام.

از آنجایی که Parallels به‌عنوان یک ماشین مجازی روی رایانه شخصی شما اجرا می‌شود، به نظر می‌رسد که ویندوز بدون مشکلاتی که گهگاه به‌روزرسانی‌های درایور ایجاد می‌کند، راحت‌تر کار می‌کند.

برخی استثناها

با این وجود، اجرای ویندوز در مک با استفاده از Parallels برای همه مناسب نیست. اگر یک گیمر هاردکور هستید، این رویکرد آن را کاهش نمی‌دهد، زیرا اکثر بازی‌های PC محبوب به گرافیک مجزا و پردازنده‌های چند هسته‌ای از اینتل یا AMD نیاز دارند که رویکرد ماشین مجازی به سادگی برای رفع آنها بهینه نشده است.

همچنین Parallels را به کاربران ویندوز که حرفه ای محتوای ویدیویی هستند توصیه نمی کنم، زیرا برنامه های ویندوزی که تحت Parallels اجرا می شوند احتمالاً از نقطه نظر عملکرد ناامید خواهند شد.

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که اگر یک مک مبتنی بر سیلیکون اپل دارید، فقط نسخه مبتنی بر Arm ویندوز را اجرا می کند که محدودیت هایی دارد. درایورهای سخت‌افزار، بازی‌ها و برنامه‌ها فقط در صورتی کار می‌کنند که برای نسخه Arm ویندوز طراحی شده باشند. از نقطه نظر عملی، برنامه های 64 بیتی (x64) کار نمی کنند. شما باید محتاط باشید و بررسی کنید که آیا یک برنامه خاص ویندوز به پشتیبانی 64 بیتی نیاز دارد یا خیر.

با این وجود، تعداد قابل توجهی از کاربران اصلی با الزامات اولیه برنامه کاربردی بهره وری ویندوز وجود دارد که می توانند به راحتی با قابلیتی که Parallels برای کاربران مک فراهم می کند، راضی باشند.

جالب توجه است، در حالی که رشد کلی رایانه های شخصی در دو سه ماهه گذشته به دنبال افزایش بازار مرتبط با بیماری همه گیر در سال های 2020، 2021 و اوایل سال 2022 راکد بوده است، اپل به رشد سهم خود ادامه داده است، علیرغم قیمت های قابل توجه بالاتر برای رایانه های خود در مقایسه با رایانه های شخصی با پیکربندی مشابه.

مزیت اکوسیستم اپل

ادغام شدید بین iPhone، iPad و Mac همچنان در بین بسیاری از کاربران طنین انداز شده است. یکی از نمونه‌های عالی این قدرت اکوسیستم، پشتیبانی انحصاری از پیام‌های متنی/اس ام اس در مک است که در پلتفرم‌های ویندوز در دسترس نیست.

اگر کاربر گوشی هوشمند اندرویدی هستید، مزیت اکوسیستم اپل از بین می رود زیرا برنامه های متعدد به شما اجازه می دهند به پیام های متنی/اس ام اس اندروید در مک خود دسترسی داشته باشید.

کاربران مک وقتی راحتی استفاده از صفحه کلید روی رایانه برای ارسال iMessage یا SMS را در نظر می گیرند، منظور من را می دانند. به نظر من، اپل بعید است که هرگز «کلیدهای پادشاهی» را برای آن ویژگی خاص از دست بدهد.

مزایای بهره وری موازی

با کنار گذاشتن عنصر اکوسیستم، تعداد بیشتری از کاربران مک باید در صورت نیاز به دسترسی معمولی به ویندوز، از Parallels استفاده کنند تا بهره وری کلی خود را افزایش دهند.

با قیمت 99 دلار برای نسخه استاندارد Parallels، این یک راه ارزان برای جلوگیری از خرید رایانه شخصی ویندوزی اختصاصی است – و این سناریو ممکن است در نهایت همان چیزی باشد که دیکنز را از تولیدکنندگان بزرگ رایانه می ترساند.

آیا استفاده از Parallels نیاز به خرید یک لپ تاپ ویندوز مستقل را برطرف می کند؟ پاسخ به دلیل اخطارهایی که در بالا توضیح دادم واضح نیست. اگر یک کاربر “قدرت” ویندوز هستید، ممکن است به عملکرد بسیار بیشتری نسبت به تجربه مجازی ویندوز نیاز داشته باشید.

با این حال، واقعیت این است که تعداد کمی از کاربران مک با دسترسی گاه به گاه به ویندوز برای برنامه های کاربردی بهره وری وجود دارند که می توانند از تجربه سیستم عامل مجازی برای جلوگیری از دردسر و هزینه داشتن یک رایانه شخصی ویندوز جداگانه بهره مند شوند.



منبع