اسپیس ایکس ایلان ماسک در حال مذاکره با ESA برای اجازه استفاده موقت از پرتابگرهای خود است.

اسپیس ایکس به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

اشباخر گفت: “ما به دنبال این سازگاری فنی هستیم، اما هنوز برای یک پیشنهاد تجاری درخواست نکرده ایم. ما فقط می خواهیم مطمئن شویم که این یک گزینه برای تصمیم گیری در مورد درخواست یک پیشنهاد تجاری محکم است.”

رقیب خصوصی آمریکایی آریاناسپیس اروپا به عنوان یک رقیب کلیدی برای رفع شکاف موقت در کنار ژاپن و هند ظاهر شده است، اما تصمیمات نهایی به جدول زمانی هنوز حل نشده برای موشک آریان 6 اروپایی بستگی دارد.

او در مصاحبه ای افزود: “ژاپن منتظر پرواز افتتاحیه موشک نسل بعدی خود است. گزینه دیگر می تواند هند باشد.”

روز دوشنبه، نورث روپ گرومن سه مأموریت فالکون 9 را برای انتقال محموله های ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی در حالی که نسخه جدیدی از موشک آنتارس خود را طراحی می کند، رزرو کرد که موتورهای ساخت روسیه توسط مسکو در واکنش به تحریم ها خارج شد.

اشباخر گفت که مذاکرات در مرحله اکتشافی باقی مانده و هرگونه راه حل پشتیبان موقتی خواهد بود.

او گفت: “البته ما باید مطمئن شویم که آنها مناسب هستند. این مانند پریدن در اتوبوس نیست.” به عنوان مثال، رابط بین ماهواره و پرتابگر باید مناسب باشد و محموله نباید توسط انواع ناآشنا ارتعاش پرتاب به خطر بیفتد.

او گفت: «اما بله، احتمال نیاز به راه اندازی نسخه پشتیبان زیاد است. نظم بزرگی مطمئناً تعداد انگشت شماری از پرتاب‌ها است که ما به راه‌حل‌های موقتی برای آن نیاز داریم.»

جوزف اشباچر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا، به رویترز گفت: “من می‌توانم بگویم دو گزینه و نیمی وجود دارد که ما در حال گفتگو هستیم. یکی اسپیس ایکس است که واضح است. دیگری احتمالا ژاپن است.”

شرکت اینترنتی ماهواره‌ای OneWeb، رقیب سرمایه‌گذاری اینترنتی ماهواره‌ای استارلینک SpaceX، حداقل یک پرتاب Falcon 9 را در ماه مارس رزرو کرد. همچنین یک پرتاب هندی را رزرو کرده است.

اشباخر گفت که برنامه دقیق تر آریان 6 در ماه اکتبر واضح تر خواهد بود. تنها در این صورت است که ESA یک طرح پشتیبان را نهایی می کند تا در نوامبر به وزرای 22 کشور آژانس ارائه شود.

اشباخر به رویترز گفت: «واقعیت این است که از نظر عملیاتی، کار روی ایستگاه فضایی تقریباً اسمی در حال انجام است. ما به هم وابسته هستیم، چه بخواهیم چه نخواهیم، ​​اما انتخاب کمی داریم.»

اشباخر گفت که مناقشه اوکراین نشان داده است که راهبرد یک دهه همکاری اروپا با روسیه در تامین گاز و سایر زمینه ها از جمله فضا دیگر کارساز نیست.

با این حال، او چشم انداز اجرای تعهد روسیه برای خروج از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) را نادیده گرفت.

اروپا تاکنون برای محموله های کوچک به وگا ایتالیایی، برای محموله های متوسط ​​به سایوز روسیه و برای ماموریت های سنگین به آریان 5 وابسته بوده است. نسل بعدی Vega C ماه گذشته رونمایی شد و Ariane 6 جدید تا سال آینده به تعویق افتاد.

پیامدهای سیاسی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین در حال حاضر یک موهبت برای فالکون 9 اسپیس ایکس بوده است، که باعث شده دیگر مشتریان قطع رابطه با بخش فضایی مسکو که به طور فزاینده ای منزوی شده اند، جلب شود.

یوری بوریسوف، رئیس جدید فضایی روسیه ماه گذشته در دیداری تلویزیونی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که روسیه «پس از سال 2024» از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج خواهد شد.

آژانس فضایی اروپا (ESA) مذاکرات فنی اولیه را با اسپیس ایکس ایلان ماسک آغاز کرده است که می تواند منجر به استفاده موقت از پرتابگرهای آن پس از درگیری اوکراین شود که دسترسی غرب به موشک های سایوز روسیه را مسدود کرد.

© تامسون رویترز 2022




منبع

من می‌توانم بگویم که SpaceX از آن‌ها عملیاتی‌تر است و مطمئناً یکی از پرتاب‌های پشتیبان مورد نظر ما است.»

این یک زنگ خطر بود، اینکه ما بیش از حد به روسیه وابسته بوده‌ایم. و این زنگ بیدارباش، باید امیدوار باشیم که تصمیم‌گیرندگان به اندازه من متوجه آن شوند، که واقعاً باید توانایی‌های اروپایی خود را تقویت کنیم. و استقلال.”

زنگ بیداری

اما بوریسوف بعداً تصریح کرد که برنامه‌های روسیه تغییر نکرده است و مقامات غربی گفتند آژانس فضایی روسیه هیچ طرح خروج جدیدی را ابلاغ نکرده است.