اسپیس ایکس 32 ماهواره را در سال 2022 برای ماموریت Starlink پرتاب کرد و رکورد پرتاب سالانه را شکست

تبریک به تیم SpaceX بابت رکورد پرتاب! ماسک، مدیر اجرایی اسپیس ایکس، پس از این ماموریت که 46 ماهواره استارلینک را در مدار پایین زمین مستقر کرد، توییت کرد.

سی و دومین پرتاب اسپیس ایکس در سال 2022 با استفاده از موشک فالکون 9 با اسب کار خود در حالی انجام می شود که این شرکت برای ساخت مجموعه ای از ماهواره های باند پهن به نام Starlink، یک سرویس عمدتا مبتنی بر مصرف کننده با صدها هزار کاربر اینترنت، رقابت می کند.

این شرکت که توسط ماسک در سال 2002 برای عادی‌سازی سفرهای بین سیاره‌ای تأسیس شد، در ماه‌های اخیر تمرکز خود را از ساخت موشک‌های فالکون 9 به مدیریت ناوگانی از موشک‌هایی که قبلاً ساخته‌اند، تغییر داده است و سرمایه‌گذاری هنگفتی در زیرساخت‌ها برای بازسازی تقویت‌کننده‌ها در زمان‌بندی سریع انجام داده است.

وان وب که در حال تکمیل یک صورت فلکی اینترنتی با ماهواره های کمتر است، ماهواره های خود را بر روی موشک سایوز روسیه پرتاب کرده است. این شرکت در سال جاری پس از لغو قرارداد سایوز خود به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، قصد دارد از فالکون 9 استفاده کند.

اسپیس ایکس ایلان ماسک روز جمعه رکورد خود را در تعداد موشک های پرتاب شده در یک سال تقویمی شکست و در میان یک کمپین طوفانی برای پرتاب ماهواره های اینترنتی خود به مدار، از 31 ماموریت سال گذشته بالاتر بود.

این شرکت همان استراتژی را برای ناوگان Crew Dragons های قابل استفاده مجدد خود اعمال کرده است – فضاپیمای قطره ای شکل که بر فراز فالکون 9 پرتاب می شود و انسان ها را به مدار و ایستگاه فضایی بین المللی می برد.

SpaceX ماهواره‌های Starlink را سریع‌تر از رقبای خود در مسابقه اینترنت ماهواره‌ای مانند اپراتور ماهواره‌ای OneWeb به فضا پرتاب کرده است که بخشی از آن به دلیل قابلیت استفاده مجدد سریع فالکون 9 و استفاده از راکت‌های داخلی است.

ماموریت روز جمعه اسپیس ایکس را برای رسیدن به هدف خود یعنی 52 ماموریت مداری تا پایان سال، سرعت می‌بخشد و سرعت پرتاب سالانه خود را با فالکون 9 قابل استفاده مجدد که اسپیس ایکس می‌گوید می‌تواند تا 15 بار مجدداً پرواز کند، تقریباً دو برابر می‌کند.

این ماموریت از پایگاه پرتاب این شرکت در کالیفرنیا در پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ آغاز شد. اسپیس ایکس تاکنون نزدیک به 3000 ماهواره Starlink را به فضا پرتاب کرده است.

اکثر این مأموریت‌ها، مأموریت‌های Starlink داخلی بوده و قرار است باشند.

© تامسون رویترز 2022




منبع