اصول طراحی داخلی مطب چشم پزشکی

در مراحل ابتدایی طراحی، گزینه های پیچیده تری نسبت به طرح نهایی ارائه گردید اما در مراحل بعدی طی تبادل نظر با کارفرما، طرح به سمت ساده تر شدن پیش رفت. این روند پس از تبادل نظر با کارفرما طی چند مرحله به نتیجه رسید. نورپردازی مصنوعی و توجه به استفاده از نور روز طی تبادل نظر با طراح تأسیسات الکتریکی و همچنین با در نظر گرفتن جنبه های معمارانه به طراحی داخلی مطب پزشک اجرا رسیده است. همان طور که میدونید یکی از خدمات اساسی مجموعه معماری داخلی بوم ،طراحی مطب دندانپزشکی است که این طراحی را ما از سال ۸۸ شروع کردیم.

در تهیه مدارک و نقشه های اجرایی سعی شده است کلیه اطلاعات لازم از جمله جزئیات اجرایی ارائه گردد و نظارت کافی بر روند انجام کار صورت پذیرد. خانم یا آقا است؟ برای مثال کار دندانپزشکی در زمینه ی اطفال انجام میدهند یا بیشتر کارهای جنرال یا ایمپلنت یا ارتو انجام میدهند؟ طراحی داخلی ابزاری قدرتمند برای ایجاد فضایی با روحیۀ مناسب است. بنابراین لازم است تا تمامی ابزارهای کار یک دندانپزشک به صورت منظم درون کشوهای کم ارتفاع قرار بگیرند. 8- اختلاف نظراتي براي در نظر گرفتن پنجره در اتاق معاينه وجود دارد، در هر صورت نيازي به وجود نور طبيعي در اتاقهاي معاينه نيست(خصوصاً در درماتولوژي)، ولي در صورتي كه خود پزشكان تمايل به در نظر گرفتن پنجره در اتاق معاينه داشته باشد بايد اين كار انجام شود، پنجرهها بايد در ارتفاع قرار گيرد تا آسايش بيمار به مخاطره نيفتد. برای باز سازی کردن هر قسمتی از یک بنا یا ساختمان صد در صد باید با یک طراح و مشاور صحبت کرد، قبل از اقدام به باز سازی حتما باید آن قسمت هایی از ساختمان را که می خواهیم باز سازی شود و این که از چه سبکی و چه متریال هایی برای باز سازی آن استفاده شود، مشخص و تعیین کنیم.

طبیعتاً این نوع طراحی برای مطب هایی که برای یک پزشک با یک تخصص هستند، میتواند مناسب باشد. طبیعتاً در مطب ها ما همیشه یک فضایی برای استراحت پزشک نیاز داریم که پشت میزی بشیند مابین مریض ها مطالعه کند ویا چیزی میل کنند. در مطب اطفال باید طراحی باید به گونهای باشد که کودکان و خردسالان در آن محیط احساس آرامش و امنیت کنند. با توجه به نوسان های قیمت در چندسال اخیر، قیمت و بودجه ی ثابتی را نمی توان برای طراحی و دکوراسیون مطب و کلینیک عنوان کرد. در واقع از اهداف اصلی طراحی دکوراسیون داخلی مراکز درمانی مثل مطب پزشکان عمومی و یا دندان پزشکی و مواردی به این مانند برای این است تا فضای مطب به طور بهینه استفاده شود و میزان عملکردها را بالا برد برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب باید به اصول و نکاتی توجه کرد و این نکات را رعایت کرد که مهم ترین نکته ایی که باید رعایت شود در طراحی دکوراسیون داخلی مطب پزشکی این است که زیبایی بصری کاملا رعایت شود. خوب است بدانید که یک نورپردازی مطلوب تأثیر زیادی در شرایط روحی و روانی برخی بیماران خواهد گذاشت. زیرا در این شرایط هم هزینه های لوازم افزایش پیدا می کند و هم هزینه های دستمزد طراح.

پس بهتر است در زمان طراحی دکور مطب دندانپزشکی تأثیرات نورپردازی را مورد توجه خود قرار دهید. در این خصوص استفاده از کرکره های قابل تنظیم بعنوان ساده ترین راهکار انتخاب شده است. به همین منظور، تکامل در طراحی داخلی هم از اهمیت زیادی برخوردار است. با توجه به سابقهای که مجموعه معماری داخلی بوم دارد، از سال ۸۸ بالغ بر ۲۰۰ پروژه در زمینههای مختلف پزشکی و مطبهای دندانپزشکی و کلینیک های دندانپزشکی طراحی کرده است. آنچه در بخش اجرا پروژه را از سایر نمونه های مشابه متمایز می سازد، توجه ویژه به جزئیات و نیازهای فنی است. تمامی آیتم های مورد نیاز در ساخت یک میز کانتر ایده آلقابل تغییر است. مقوله هماهنگی بین بخش ها (coordination) از طریق تطابق اطلاعات وضع موجود با طراحی تأسیسات الکتریکی و مکانیکی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این دیدگاه ها توجه و اهمیت به تخصص دندانپزشک است. در نورپردازی نیز باید توجه کرد که نور محیط تمرکز پزشک را از بین نبرد و باعث خستگی چشمان او نشود. بطور کلی در طراحی داخلی مطب با توجه به اینکه مراجعین در سنین مختلف اغلب دچار استرس و درد هستند، استفاده از رنگ های ملایم می­تواند به آرامش درونی آنها کمک بسزایی کند، در مورد طراحی دکوراسیون اتاق درمان و پذیرش تفاوت نوع رنگ گرم و سرد لازم نیست بلکه می­توان در طراحی اتاق انتظار از یک رنگ با درجه تیرگی و روشنایی مختلف استفاده کرد.

در بیاری از پروژه ها چالش چیدمان یونیت برای ما مطرح میشود. برای این منظور بر اساس اصول روان شناسی باید در انتخاب رنگ ها و اجزای فضاهای مختلف درمانگاه یا بیمارستان و به ویژه دکوراسیون داخلی آنها ظرافت و دقت بسیاری به خرج داد. هر دوی این افراد، به دلیل ماهیت بیمارستان ، تحت فشار زیاد روانی هستند. طراحان آرین پاراکس توصبه می کنند در طراحی دکور درمانگاه ، نورپردازی حتی توانایی آن را دارد که بر روحیات بیماران اثر بگذارد، بهطوری که نور خیلی زیاد و متمایل به طیف آبی استرس را افزایش میدهد، در حالی که نور کم و متمایل به طیف زرد باعث خستگی میشود؛ از این رو در طراحی داخلی درمانگاه یا بیمارستان باید بهشدت نور در کنار رنگ انتخابی توجه داشت. ودندانپزشکان محترم تقاضا دارند یونیت ها به صورت یک فضای مشترک در کنار هم و به صورت موازی طراحی شود، که ما اصطلاحا به این نوع طراحی،طراحی اپن آفیس یا یک فضای باز رو اطلاق میکنیم که یونیت ها به شکل موازی و رعایت فاصله هر یونیت دندانپزشکی با یکدیگر طراحی شود.

طراحی داخلی برای مطب دندانپزشکی دکتر خدادوستان پروژه ای است با هدف تغییر کاربری و بازسازی که در مراحل طراحی و اجرای آن توجه به نیازهای عملکردی و تأمین حس آرامش بعنوان رویکرد اصلی مطرح است. از نکات لازم برای طراحی محوطه فضای درمانی در نظرگیری محل مشخص و قابل دسترس برای عبور و مرور آمبولانس و دید مناسب از جهات مختلف می باشد از نظر ورودی ها هر درمانگاه می بایست درب ورودی اصلی مستقل از سایر طبقات و واحد های دیگر نیز داشته باشد. اینکه بیماران احساس کنند که پزشک آن ها از هیچ نکته ای برای به وجود آوردن آرامش برایشان دریغ نکرده است، بسیار اهمیت دارد و قطعا طراحی دکوراسیون مناسب باعث خواهد شد تا چنین احساسی برای شخص مراجعه کننده به وجود بیاید. ولی در کنار یکدیگر هستند و هیچ کدام از این یونیت ها فضای خصوصی و پرایوسی جداگانهای برایشان طراحی نمی شود. امروزه استفاده از سکوریت های طرح دار مثلاً به شکل یک آسمان آبی میتواند باعث آرامش یافتن بیمار در زمان معاینه و درمان شود.

سبز هم مانند آبی یکی از رنگ های آرمش بخش است که منجر به ایجاد تعادل و هماهنگی در بدن می شود و مشکلات قلبی و خونی را کاهش می دهد. یکی دیگر از عوامل مهم برای که باعث راحتی بیشتر مراجعه کننده یا بیمار می شود، طراحی دیوار مطب سالن انتظار مطب می باشد؛ بهترین راه این است که بیشترین بخش را به این قسمت از کلینیک خود اختصاص دهید و با قرار دادن صندلی و مبل های راحتی و دکوراسیون جذاب، از خستگی مراجعه کنندگان خود داری کنید. اگر فکر میکنید که استعداد خوبی در نگهداری و پرورش گل وگیاه ندارید، حتما از گیاه های سخت جان مانند کاکتوس استفاده کنید. بیشترین فضا در یک مطب رادیولوژی برای نگهداری تجهیزات و لوازم استفاده میشود. ما در این گونه پلان ها با حداقل دیواره و یا حدف دیوراه ها مواجه می شویم، در این صورت برای جدا ساختن فضا ها از یکدیگر طراحان معمولا از اشیا و مبلمان استفاده می کنند. مساحت این کلینیک زنان و زایمان 13600 متر مربع است که دارای پلان مثلثی شکل می باشد. قدم اول برای شروع طراحی یک مطب دندانپزشکی،شناخت نیازهای دندانپزشکی است. شاید در نظر داشته باشید برای مطب خود که برای درمان کودکان است یک محیط شاداب و رنگارنگ مناسب برای حال کوکان داشته باشید تا کوکان با نشاط و علاقه بنشینند و شما آنان را معاینه کنید.ما اینکار را برای شما آسان می کنیم.

کافرمای ما با دو یونیت در مطب موافق بودند که یک یونیت اصلی که رو به نور باشد برای کار های اجرایی زیبایی وانتخاب رنگ دندان جانمایی شود که این یونین لوکیشن بهتری داشت. با توجه به حداقل متراژی که داشتیم و با توجه به اینکه مطب استیجاری بود، با حداقل تغییرات در ساختار اصلی واحد دخل و تصرف نکرده باشیم، بتوانیم این فضاها به پزشک خودمان ارایه دهیم. لذا توجه به مبحث رنگ ها چه در معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و چه در دیگر مباحث انسانی قابل اهمیت می باشد. سبک هایی که در دکوراسیون داخلی فضاهای درمانی و مطب های پزشکی به کار می روند بسیار متنوع هستند. رعایت استانداردهای طراحی و ساخت، پیشبینی فضای کافی برای جانمایی تجهیزات و فضای کار اطراف آنها در انواع مطب ها و یا استفاده از متریال مناسب مثلا نصب دیوارپوشهای بهداشتی و سرامیک در مطبهای دندانپزشکی و یا استفاده از پارتیشنها و دربهای ضد اشعه ایکس در کلینیکهای رادیولوژی نمونههایی از این الزامات فنی است. همچنین هماهنگی بین بخشها به نحومطلوب انجام شده است. بخشها در طراحی دکوراسیون می شود، انتخاب رنگ های مناسب استفاده کنید یا نکنید. کارشناسان طراحی توصیه می کنند که در بازسازی مطب پزشکی سعی کنید تا با یک طراح داخلی مشورت کنید.

فراموش نکنید که مبلمان لابی در کنار پخش موسیقی و پخش فیلمهای تلویزیونی میتواند شرایط مناسبتری را برای بیماران فراهم آورد. حتماً در زمان طراحی دکوراسیون داخلی دندانپزشکی نظم کشوها و تعداد بالای آنها را فراموش نکنید؛ چون از آنجایی که وسایل دندانپزشکی در ابعاد کوچکی هستند. همیشه برای طراحی دکور دندانپزشکی ایجاد حس طراوت در محیط را فراموش نکنید. اما در کناراین 2 یونیت دندانپزشک نیاز به یک اتاق مشاوره دارد، که بتواند خدمات دندانپزشکی خود را برای بیمار توضیح دهد و جزئیات درمان را تعریف کند و طرح درمانی که دندانپزشک برای بیمار خودش در نظر میگیرد، کامل شرح دههد.

آنها همچنین دید کاملی از داخل دارند و از بیرون جذاب به نظر میرسند. البته اگر جای مناسبی برای قرار دادن گل های طبیعی درون مطب را ندارید بهتر است از پوسترهای جذاب استفاده کنید. اگر کلینیک شما کوچک است یا مناطقی وجود دارد که می توانید خدمات متعددی در آنها ارائه دهید ، می توانید چراغ هایی را نصب کنید که در آن بسته به نیاز در یک زمان خاص روشنایی تنظیم شود. این نوع دستمزد گرفتن خیلی مشخص است. بدیهی است به دلیل کاربری متفاوت مطب های پزشکی، سبک طراحی به کار گرفته شده با همدیگر فرق می کند و آن طراح است که با در نظر گرفتن استانداردهای فیزیکی و روانی بهترین طرح را ارایه می دهد. در روند طراحی و اجرا، تلاش شده است که با رعایت اصول و ضوابط، راه حل هایی اقتصادی برای پاسخگویی به نیازهای پروژه مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال، فضایی دلپذیر ایجاد شود. در تمامی مراحل کار سعی شده است حفظ خلوص و سادگی در طراحی مورد توجه قرار گیرد.