اولین مجموعه از ماهواره‌های کوچک ناسا برای مأموریت Sunrise آماده برای شناسایی، ردیابی رویدادهای آب و هوای فضایی خطرناک

سیگنال‌هایی که از شش SmallSat از طریق شبکه فضایی عمیق ناسا دریافت می‌شوند، توسط دانشمندان برای ایجاد یک تلسکوپ رادیویی با دیافراگم بزرگ به اندازه فاصله بین SmallSat‌هایی که دورترین فاصله را از هم دارند (حدود 6 مایل (10 کیلومتر)) استفاده خواهند کرد. تکنیک تداخل سنجی

جاستین کاسپر، محقق اصلی SunRISE در دانشگاه میشیگان در آن آربور گفت: “این ذرات خورشیدی با انرژی بالا می توانند فضانوردان و فناوری محافظت نشده را به خطر بیندازند. با ردیابی انفجارهای رادیویی مرتبط با این رویدادها، می توانیم بهتر آماده و مطلع شویم.”

برخلاف بسیاری از تلسکوپ‌های رادیویی زمینی که از تداخل سنجی برای ترکیب قدرت مشاهده بسیاری از آنتن‌های منفرد نیز استفاده می‌کنند، SunRISE می‌تواند طول موج‌های بلندی را که توسط بخشی از اتمسفر بالای زمین مسدود می‌شود، ببیند.

هر ماهواره کوچک یا SmallSat مورد استفاده در پروژه SunRISE به عنوان یک فرد برای تشخیص انفجار امواج رادیویی از جو فوق گرم خورشید، معروف به تاج، عمل می کند. این ماهواره‌ها، مجهز به چهار بوم آنتن تلسکوپ که حدود 10 فوت (2.5 متر) گسترش می‌یابند تا “X” را تشکیل دهند، در فاصله 22000 مایلی (36000 کیلومتری) به دور زمین می‌چرخند، در حالی که با هم حرکت می‌کنند تا یک تلسکوپ رادیویی مجازی را ردیابی کنند.

این بدان معناست که می‌تواند محل انفجارهای رادیویی خورشیدی یا گسیل‌های ناگهانی امواج رادیویی از نوع رویداد، در بالاتر از تاج خورشید فوران کند. این داده ها توسط تیم SunRISE برای ایجاد نقشه های دقیق از موقعیت های خود به صورت سه بعدی استفاده خواهد شد.

جیم لوکس، مدیر پروژه SunRISE در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) در جنوب کالیفرنیا گفت: «دیدن وسایل نقلیه فضایی در کنار هم واقعا هیجان انگیز است.

رصد SunRISE توسط ناسا همراه با داده‌های دیگر مأموریت‌های فضایی و رصدخانه‌های زمینی استفاده خواهد شد.




منبع

Sunrise ناسا که پیش‌بینی می‌شود در سال 2024 پرتاب شود، یک تلسکوپ رادیویی در مداری خواهد بود که دانشمندان را قادر می‌سازد رویدادهای هوای فضایی انفجاری را درک کنند. این ماهواره از قدرت ترکیبی شش ماهواره به اندازه توستر برای رصد خورشید به گونه ای استفاده خواهد کرد که تاکنون از سطح زمین “غیرممکن” بوده است.

Sunrise ناسا – یا آزمایش فضایی تداخل سنج رادیویی خورشید – یک برنامه جاه طلبانه است که قصد دارد بزرگترین تلسکوپ رادیویی را برای شناسایی و ردیابی رویدادهای خطرناک آب و هوایی فضایی انفجاری به فضا پرتاب کند. به گفته آژانس فضایی ایالات متحده، تولید شش ماهواره اول در آزمایشگاه دینامیک فضایی دانشگاه ایالتی یوتا (SDL) به پایان رسیده است. SDL برای ساخت، آزمایش و راه اندازی هر شش ماهواره برای این مأموریت قرارداد بسته شده است.