اپل اعلام کرد آماده می‌شود تا به فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث در آیفون و آی‌پد اجازه دهد تا از قوانین اتحادیه اروپا پیروی کنند.

اپل همچنین در تلاش است تا بیشتر رابط های برنامه نویسی برنامه های خصوصی یا API های خود را برای برنامه های شخص ثالث باز کند. اینها چارچوب‌های اساسی هستند که به برنامه‌ها و ویژگی‌ها اجازه می‌دهند با سخت‌افزار و عملکردهای سیستم اصلی اپل تعامل داشته باشند.

اپل در حال بحث برای باز کردن بیشتر شبکه Find My خود برای لوازم جانبی مانند Tile است که با AirTag رقابت می کند. شبکه Find My به AirTags اجازه می دهد تا با استفاده از دستگاه های Apple اطراف به عنوان سیگنال، موقعیت مکانی خود را در اختیار صاحبش قرار دهد. در حالی که اپل از سال 2021 این قابلیت را به اشخاص ثالث ارائه کرده است، Tile و دیگران گفته اند که این شرکت به لوازم جانبی خود مزیتی می دهد.

سخنگوی شرکت مستقر در کوپرتینو کالیفرنیا از اظهار نظر در مورد تغییرات آتی خودداری کرد.

این قوانین برای شرکت های فناوری با ارزش بازار حداقل 75 میلیارد یورو (80 میلیارد دلار) و حداقل 45 میلیون کاربر ماهانه در اتحادیه اروپا اعمال می شود.

بیشتر بخوانید: چرا اپل به شدت از قابلیت Tap-to-Pay خود محافظت می کند

این حرکت ها – معکوس کردن سیاست های طولانی مدت – پاسخی به قوانین اتحادیه اروپا است که با هدف هموار کردن زمینه بازی برای توسعه دهندگان شخص ثالث و بهبود زندگی دیجیتالی مصرف کنندگان انجام می شود. سال‌ها، تنظیم‌کننده‌ها و سازندگان نرم‌افزار شکایت داشتند که اپل و گوگل که دو فروشگاه بزرگ اپلیکیشن موبایل را اداره می‌کنند، قدرت زیادی به عنوان دروازه‌بان دارند.

به گفته مردم، برخی از مهندسانی که روی این طرح کار می‌کنند، آن را به‌عنوان منحرف کردن حواس از توسعه روزمره ویژگی‌های آینده می‌دانند. این شرکت در نظر دارد تغییرات را به عنوان بخشی از به‌روزرسانی iOS 17 سال آینده آماده کند که مطابق با الزامات باشد.

به عنوان بخشی از توافق با دولت ژاپن، این شرکت در حال حاضر به برخی از رسانه ها و برنامه های ابری اجازه می دهد تا کاربران را برای تکمیل تراکنش ها به وب هدایت کنند. اما قانون بازارهای دیجیتال احتمالاً از اپل و سایر غول‌های فناوری می‌خواهد که فراتر از این حرکت کنند.

با این حال، این شرکت تصمیمی در مورد نحوه باز کردن iMessage و برنامه Messages آن برای خدمات شخص ثالث – یکی دیگر از الزامات قانون بازارهای دیجیتال – نگرفته است. مهندسان بر این باورند که چنین تغییری می تواند به رمزگذاری سرتاسر و دیگر ویژگی های حریم خصوصی ارائه شده توسط iMessage آسیب برساند. این شرکت همچنین در حال حاضر یکپارچه سازی RCS، یا سرویس های ارتباطی غنی، پروتکل پیام رسانی که گوگل و سایرین اپل را تحت فشار قرار می دهند، در نظر ندارد.

به گفته افرادی که با این تلاش‌ها آشنا هستند، کارمندان مهندسی نرم‌افزار و خدمات در تلاش هستند تا عناصر کلیدی پلتفرم‌های اپل را باز کنند. به عنوان بخشی از تغییرات، مشتریان در نهایت می‌توانند نرم‌افزار شخص ثالث را بدون استفاده از اپ استور شرکت، روی آیفون‌ها و آی‌پدهای خود دانلود کنند و از محدودیت‌های اپل و کمیسیون تا 30 درصدی که برای پرداخت‌ها اعمال می‌کند، چشم پوشی کنند.

به گفته این افراد، اگر قوانین مشابهی در کشورهای دیگر تصویب شود، پروژه اپل می‌تواند زمینه را برای مناطق دیگر فراهم کند، به گفته مردمی که خواستند نامشان فاش نشود زیرا کار خصوصی است. اما تغییرات این شرکت در ابتدا برای اعمال شدن در اروپا طراحی شده است.

این اولین باری نیست که اپل مجبور به ایجاد تغییرات اساسی برای رعایت قوانین محلی می شود. این شرکت همچنین در حال برنامه ریزی برای استفاده از کانکتور USB-C در آیفون های بعدی در سال 2023 به جای Lightning است، همچنین برای رعایت مقررات اتحادیه اروپا. در چین، این شرکت مصالحه های متعددی انجام داده است. این شامل استفاده از یک ارائه دهنده محلی برای میزبانی داده های iCloud و تغییر تنظیمات AirDrop به گونه ای است که اشتراک گذاری اطلاعات را برای معترضان دشوارتر می کند.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

قانون اصلی جدید اروپا که قانون بازارهای دیجیتال نامیده می شود، در ماه های آینده اجرایی می شود، اما شرکت ها تا سال 2024 ملزم به پیروی از همه قوانین نیستند. مقامات دولتی در ایالات متحده و سایر کشورها برای تصویب قوانین مشابه فشار آورده اند، اما بهشت ​​را به خود اختصاص داده اند. هنوز به اتحادیه اروپا نرسیده ایم.

اپل در حال آماده شدن برای اجازه دادن به فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین در آیفون و آیپدهای خود است که بخشی از یک بازنگری گسترده با هدف پیروی از الزامات سختگیرانه اتحادیه اروپا در سال 2024 است.

اپل همچنین در تلاش است تا ویژگی‌های دیگر را برای برنامه‌های شخص ثالث، از جمله فناوری‌های بیشتر دوربین و تراشه‌های ارتباطی میدان نزدیک خود – حداقل به صورت محدود، باز کند. در حال حاضر، تنها برنامه کیف پول این شرکت و سرویس Apple Pay می توانند از تراشه NFC برای فعال کردن عملکرد کیف پول موبایل استفاده کنند. اپل با فشار مواجه شده است تا به برنامه های مالی شخص ثالث اجازه دهد همین قابلیت را داشته باشند.

شرکت اپیک گیمز، سازنده بازی پرطرفدار Fortnite، با اپل بر سر هزینه‌های اپ استور وارد یک نبرد قانونی شد. پس از اینکه اپیک به دنبال کنار گذاشتن کمیسیون با فورتنایت بود، اپل این بازی را از فروشگاه خود حذف کرد. در دعوای بعدی، Epic اپل را به استفاده از روش‌های انحصاری متهم کرد، اما دادگاه ایالات متحده دریافت که سازنده آیفون قوانین ضد انحصار فدرال را نقض نکرده است.

اپل تصمیم نهایی در مورد پیروی از بخشی از قانون بازارهای دیجیتال که به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا سیستم های پرداخت شخص ثالث را در برنامه های خود نصب کنند، نگرفته است. این به کاربران اجازه می‌دهد برای مثال برای اشتراک در یک برنامه سفر ثبت‌نام کنند یا محتوای درون‌برنامه‌ای را از یک سازنده بازی خریداری کنند – بدون دخالت اپل.

تغییرات در حال انجام در اپل توسط آندریاس وندکر، معاون قدیمی مهندسی نرم افزار که به کریگ فدریگی، مدیر ارشد نرم افزاری شرکت گزارش می دهد، رهبری می شود. جف رابین – مدیر مهندسی ارشد اپل برای خدماتش، که به رئیس خدمات Eddy Cue گزارش می دهد – نیز در این کار مشارکت دارد.

اتحادیه اروپا که شامل فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در مجموع 27 کشور است، تهدید کرده است که در صورت نقض مکرر قانون، 20 درصد از درآمد جهانی سالانه یک شرکت را جریمه خواهد کرد. اپل در سال مالی 2022 نزدیک به 400 میلیارد دلار درآمد جهانی به دست آورد که چنین جریمه ای را در محدوده 80 میلیارد دلار قرار می دهد.

این قانون از شرکت‌های فناوری می‌خواهد که اجازه نصب برنامه‌های شخص ثالث را بدهند و به کاربران اجازه دهند تنظیمات پیش‌فرض را راحت‌تر تغییر دهند. قوانین ایجاب می کنند که سرویس های پیام رسانی با هم کار کنند و توسعه دهندگان خارجی به ویژگی های اصلی برنامه ها و سرویس ها دسترسی برابر داشته باشند.

اپل در سال مالی 2022 حدود 95 میلیارد دلار درآمد از اروپا، که شامل اتحادیه اروپا و بریتانیا می‌شود، به دست آورد. این پایه درآمدی احتمالاً با ایجاد تغییراتی که باعث کاهش درآمد اپ استور می‌شود، ضربه خواهد خورد.

برای کمک به محافظت در برابر برنامه‌های ناامن، اپل در حال بحث در مورد این ایده است که برخی الزامات امنیتی را حتی اگر نرم‌افزار در خارج از فروشگاه آن توزیع شده باشد، الزامی کند. چنین برنامه هایی همچنین ممکن است نیاز به تأیید اپل داشته باشند – فرآیندی که می تواند هزینه ای داشته باشد. در اپ استور، اپل 15 تا 30 درصد از درآمد خود را کاهش می دهد.

با این حال، به طور کلی، اپل باید بتواند تأثیر مالی را جذب کند. به گفته تحلیلگران بلومبرگ، آنوراگ رانا و اندرو ژیرارد، اپ استور 6 درصد از کل درآمد را تشکیل می دهد و سهم اروپا در آن احتمالا کمتر از 2 درصد است.

اپل در حال استفاده از منابع قابل توجهی برای تلاش در سراسر شرکت است. این یک ابتکار محبوب در اپل نبوده است، با توجه به این که این شرکت سال‌ها صرف انتقاد از نیاز به «بارگذاری جانبی» – فرآیند نصب نرم‌افزار بدون استفاده از اپ استور رسمی – کرده است. اپل در لابی کردن علیه قوانین جدید اروپایی استدلال کرده است که بارگذاری جانبی می‌تواند برنامه‌های ناامن را روی دستگاه‌های مصرف‌کننده قرار دهد و حریم خصوصی را تضعیف کند.

با این حال، این اخبار سهام شرکت هایی را که خدمات دوستیابی و سایر برنامه ها را ارائه می دهند تقویت کرد. Match Group Inc تا 10 درصد جهش کرد و Bumble Inc تا 8.6 درصد افزایش یافت – نشانه ای است که سرمایه گذاران فکر می کنند شرکت ها می توانند از کمیسیون اپل فاصله بگیرند. Spotify Technology SA، سرویس پخش صدا، تا 9.7 درصد افزایش یافت. در همین حال، سهام اپل تغییر چندانی نداشت.

در حال حاضر، مرورگرهای وب شخص ثالث، از جمله مرورگرهایی مانند کروم از شرکت آلفابت گوگل، باید از WebKit، موتور مرور سافاری اپل استفاده کنند. بر اساس طرحی برای رعایت قانون جدید، اپل در حال بررسی حذف این دستور است.