اپل اعلام کرد که نام نرم افزار هدست واقعیت ترکیبی را به xrOS تغییر می دهد، ممکن است در سال 2023 عرضه شود


اپل در حال افزایش کار بر روی یک هدست واقعیت ترکیبی است که اولین دسته محصول جدید بزرگ خود از زمان اپل واچ است، و نام نرم افزار همراه را در آخرین نشانه از نزدیک شدن به معرفی، تغییر داده است. به گفته افراد آگاه، این شرکت قصد دارد تا اوایل سال آینده این هدست را به همراه سیستم عامل و فروشگاه اپلیکیشن اختصاصی برای نرم افزارهای شخص ثالث معرفی کند. افرادی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که این شرکت اخیراً نام سیستم عامل را به “xrOS” از “realityOS” تغییر داده است.

نام نرم افزار جدید اشاره ای به قابلیت های واقعیت ترکیبی هدست است. “XR” مخفف واقعیت توسعه یافته است، اصطلاحی که هم واقعیت افزوده و هم واقعیت مجازی را در بر می گیرد. واقعیت افزوده گرافیک و اطلاعات مجازی را در دنیای واقعی پوشش می دهد، در حالی که واقعیت مجازی یک تجربه فراگیر برای بازی و تماشای ویدیو است.

فشار اپل به بازار، آن را برای رویارویی با Meta Platforms، صاحب فیس‌بوک و اینستاگرام، آماده می‌کند که تا حدی بر روی متاورس شرط می‌بندد تا وابستگی خود را به دستگاه‌های اپل کاهش دهد. این حرکت همچنین بخشی از جستجوی همیشگی برای “چیز بزرگ بعدی” اپل است. با اپل واچ که در سال 2015 عرضه شد، این شرکت کسب و کار پوشیدنی خود را به بخشی تبدیل کرد که اکنون بیش از 10 درصد از فروش آن را به دست می‌آورد – 41.2 میلیارد دلار (تقریباً 334510 کرور) در سال مالی گذشته.

نماینده اپل مستقر در کوپرتینو در کالیفرنیا از اظهار نظر در مورد برنامه های هدست خود خودداری کرد.

هدست جدید اپل در ارائه هر دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، روشی متفاوت از اکثر مدل‌های موجود شرکت‌هایی مانند متا و اچ‌تی‌سی دارد. اما متا یک هدست جدیدتر به نام Quest Pro دارد که این دو رویکرد را با هم ترکیب می کند.

بلومبرگ گزارش داده است که سیستم عامل واقعیت ترکیبی نسخه های جدیدی از برنامه های اصلی – مانند پیام ها و نقشه ها – را ارائه می دهد و با کیت توسعه نرم افزاری کار می کند که اشخاص ثالث می توانند از آن برای ایجاد برنامه ها و بازی های خود استفاده کنند. این هدست و سیستم عامل و برنامه های همراه آن در همان چیزی که شرکت گروه توسعه فناوری خود یا TDG نامیده می شود، یک واحد مخفی به رهبری مایک راکول، توسعه داده شده است. این سیستم عامل توسط جف استال، مدیر ارشد مهندسی و کهنه کار تقریبا 24 ساله اپل که کار بر روی نرم افزارهای بازی و گرافیک را رهبری کرده است، نظارت می شود.

لیست های شغلی اخیر نشان داد که اپل به دنبال ایجاد «دنیای واقعیت ترکیبی» مبتنی بر سه بعدی خود است. افرادی که از برنامه های این شرکت مطلع هستند، گفته اند که این دستگاه ابزارهای همکاری مجازی و نسخه واقعیت مجازی FaceTime را ارائه می دهد که رقیب سرویس هایی مانند Zoom و Meta’s Horizon Workrooms است. اپل اخیراً رئیس مهندسی برنامه‌های بهره‌وری iWork، برنامه Notes و Apple News را برای کار بر روی این هدست استخدام کرده است.

زمانی که اپل حدود هفت سال پیش شروع به توسعه سیستم عامل کرد، این شرکت در داخل آن را “realityOS” یا به اختصار “rOS” نامید. اپل اخیراً شروع به معرفی این نرم افزار به عنوان “xrOS” در داخل شرکت کرده است. نام جدید، بر خلاف نام عمومی‌تر «واقعیت»، می‌تواند به اپل کمک کند تا ادعای بازار نوپای واقعیت مختلط را داشته باشد.

تقریباً همزمان با تغییر نام، یک شرکت مخفی به نام Deep Dive LLC ثبت نام تجاری “xrOS” را در چندین کشور در سطح بین المللی ارائه کرد و در تلاش است تا نام خود را در ایالات متحده حفظ کند. اگر اپل واقعاً پشت این پرونده ها است، این نشان می دهد که در حال بررسی استفاده از “xrOS” به عنوان نام محصول عمومی خود نیز هست.

دیپ دیو، که توسط یک شرکت پوسته دیگر در سال 2017 به ثبت رسید، برای اولین بار در ماه مارس در سوئیس برای این نام اقدام کرد. اخیراً ثبت نام خود را به بریتانیا، اسرائیل، مالزی، مکزیک، اوکراین، فیلیپین، استرالیا، ژاپن، کانادا و اتحادیه اروپا گسترش داده است. در ماه سپتامبر، یک شرکت حقوقی به نمایندگی از Deep Dive با درخواست علامت تجاری ایالات متحده در ماه مارس برای نام xrOS توسط یک شرکت چینی غیرمرتبط مخالفت کرد.

این شرکت پوسته ادعای علامت تجاری را برای طبقه‌بندی‌هایی که شامل «نمایشگرهای روی سر» و دستگاه‌هایی است که «تجربه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده» را ارائه می‌دهند، مطرح کرده است. همان طبقه بندی ها برای علامت تجاری اصلی نام “realityOS” در سال گذشته استفاده شد.

علامت تجاری یک نام از طریق یک شرکت پوسته در چندین کشور خارجی از استراتژی معمول اپل برای ایجاد یک برند پیروی می کند، اگرچه تصمیم برای شروع در سوئیس تا حدودی غیرقابل توصیف است. اپل معمولاً برای علائم تجاری در کشورهایی مانند جامائیکا، لیختن اشتاین یا ترینیداد و توباگو پرونده می کند، که به راحتی به عموم اجازه نمی دهد تا ثبت نام را مطالعه کنند.

به عنوان مثال، اپل اخیراً نام تجاری آیفون 14 پرو را «جزیره پویا» در جامائیکا ثبت کرده است. اما برنامه‌های کاربردی آن برای «Reality One» و «Reality Pro» – نام‌های احتمالی برای خود هدست – نیز به‌صورت آنلاین در دسترس هستند، مانند پرونده «realityOS». به گفته افراد مطلع در هر دو مورد، اپل پشت پرونده ها بود.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل در نهایت با “realityOS” یا نام دیگری به عنوان برند مورد علاقه خود به سمت جلو حرکت نکند.

اپل اولین شرکتی نیست که از نام xrOS استفاده می کند. در یک تصادف ناخوشایند، متا تیمی متشکل از 300 مهندس داشت که یک سیستم عامل با واقعیت ترکیبی را با همین نام توسعه می دادند. اما به نظر نمی رسد که این شرکت پشت آخرین پرونده های ثبت علامت تجاری باشد.

مدیر اجرایی اپل، تیم کوک، طی چند سال گذشته علاقه خود را به واقعیت افزوده تبلیغ کرده است و این شرکت یک پلتفرم مرتبط به نام ARKit ساخته است که به آیفون ها و آیپدها اجازه می دهد برنامه های واقعیت افزوده را اجرا کنند.

انتظار می‌رود اولین دستگاه آن در این فضا بسیار گران‌تر از رقبای اصلی فعلی باشد و شامل صفحه‌نمایش‌های با وضوح فوق‌العاده برای VR و چندین دوربین خارجی برای کنترل عناصر AR باشد. همچنین دارای قابلیت ردیابی دستی خواهد بود و پردازنده‌ای مبتنی بر تراشه M2 را اجرا می‌کند – قطعه‌ای که در جدیدترین مک‌های این شرکت وجود دارد.

به نشانه پیشرفت توسعه، اپل در اوایل سال جاری پیش نمایش دستگاه را به هیئت مدیره خود ارائه کرد.

© 2022 بلومبرگ LP


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع