اپل اولین کاهش درآمد سه ماهه خود را از سال 2016 به دلیل فروش ضعیف آیفون در فصل تعطیلات اعلام کرد

این امر باعث کاهش 8 درصدی فروش آیفون نسبت به سال قبل به 65.8 میلیارد دلار (تقریباً 5,40,709 کرور) در سه ماهه اخیر شد.

با توجه به اینکه گوگل در روز پنجشنبه کاهش سه ماهه فروش تبلیغات دیجیتال خود را در کنار عملکرد ناامیدکننده اپل فاش کرد، کوهن گفت واضح است که “در میان شرایط اقتصادی کنونی کاهش رشد و تورم بالا، بخش فناوری با چالش‌های متعددی مواجه است.”

اپل روز پنجشنبه اولین کاهش درآمد سه ماهه خود را پس از گذشت تقریباً چهار سال پس از محدودیت های ناشی از بیماری همه گیر در کارخانه های چینی خود که فروش جدیدترین آیفون را در فصل تعطیلات کاهش داد، منتشر کرد.

کوک در اواخر اکتبر زمانی که نسبت به “شرایط سخت اقتصادی فزاینده” در آستانه فصل تعطیلات هشدار داد، سعی کرد سرمایه گذاران را برای سورتمه های سخت تر آماده کند. سپس، تنها چند روز بعد، اپل هشدار داد که تلاش‌های چین برای جلوگیری از شیوع کووید روی خطوط تولید آن تأثیر می‌گذارد و مانع از برآورده شدن تمام تقاضا برای مدل‌های ممتاز آیفون 14 در طول تعطیلات می‌شود.

جسی کوهن، تحلیلگر Investing.com گفت: اما اکنون به نظر می رسد وال استریت با توجه به آخرین نتایج اپل و نگرانی های مداوم در مورد رکود بالقوه در پی افزایش نرخ های بهره با هدف کاهش تورم، اوضاع را دوباره ارزیابی کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در طول کنفرانس تلفنی به تحلیلگران گفت: “ما برای بلندمدت مدیریت می کنیم.” ما روی نوآوری و مردم سرمایه گذاری می کنیم.

فروش 117 میلیارد دلاری شرکت (تقریباً 9,61,775 کرور) برای دوره اکتبر تا دسامبر نشان دهنده کاهش 5 درصدی نسبت به زمان مشابه در سال قبل بود که رکود عمیق‌تری نسبت به پیش‌بینی تحلیلگران بود.

با وجود رکود سه ماهه در ثروت خود، اپل هیچ قصدی برای متوسل شدن به اخراج دسته جمعی نشان نداده است – که کاملاً در تضاد با همتایان خود در فناوری است. غول‌های صنعتی آلفابت، مایکروسافت، آمازون و متا پلاتوفورمز اعلام کرده‌اند که قصد دارند بیش از 50000 کارمند خود را به دلیل تطبیق با کاهش درآمد یا رکود ناشی از کاهش وابستگی مردم به حوزه دیجیتال با کاهش همه‌گیری، کنار بگذارند.

کوک نشان داد که مشکلات عرضه اپل اکنون به پایان رسیده است و به تحلیلگران اطمینان داد که «تولید اکنون به جایی که می‌خواهیم بازگشته است».

این اولین کاهش سالانه اپل در درآمد سه ماهه از زمان ژانویه تا مارس 2019 است، زمانی که فروش آن نیز در بحبوحه کاهش تقاضای آیفون و پیامدهای جنگ تجاری با چین که توسط رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ به راه انداخته بود، 5 درصد کاهش یافت. .

سقوط نادر اپل در مقابل پس‌زمینه خوش‌بینی مجدد سرمایه‌گذاران نسبت به چشم‌انداز فناوری در سال جاری رخ داد و به افزایش 17 درصدی شاخص ترکیبی نزدک این بخش تا کنون در سال جاری کمک کرد.

در یک نشانه مثبت دیگر، اپل همچنین فاش کرد که اکنون برای اولین بار بیش از 2 میلیارد آیفون، آیپد، مک و سایر دستگاه‌های فعال دارد. این به احتمال زیاد به اپل کمک می کند تا اشتراک ها و تبلیغات دیجیتال بیشتری بفروشد و به رشد درآمد بلندمدت کمک کند.


اپل این هفته آی‌پد پرو (2022) و آی‌پد (2022) را در کنار تلویزیون اپل جدید عرضه کرد. ما آخرین محصولات این شرکت را به همراه بررسی آیفون 14 پرو در Orbital، پادکست Gadgets 360 مورد بحث قرار می دهیم. Orbital در Spotify، Gaana، JioSaavn، Google Podcasts، Apple Podcasts، Amazon Music و هر جایی که پادکست های خود را دریافت می کنید در دسترس است.
پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

سود اپل نیز در سه ماهه گذشته کاهش یافت، حتی اگر شرکت کوپرتینویی، کالیفرنیا، ستون رونق باقی ماند. درآمد مجموعاً 30 میلیارد دلار (تقریباً 2,46,609 کرور) یا 1.88 دلار به ازای هر سهم (تقریباً 150 روپیه) بود که 13 کاهش نسبت به زمان مشابه در سال قبل نشان می‌دهد. این نتایج همچنین هدف 1.94 دلار به ازای هر سهم (تقریبا 160 روپیه) را که توسط تحلیلگران نظرسنجی شده توسط FactSet Research تعیین شده بود، نادیده گرفت.

سرمایه گذاران به این رکود واکنش نشان دادند و ابتدا سهام اپل را نزدیک به 5 درصد در معاملات طولانی روز پنجشنبه کاهش دادند. اما اظهارات مدیریتی که طی یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران بیان شد، این امیدواری را ایجاد کرد که عملکرد ناامیدکننده اپل ممکن است یک مشکل ساده باشد و کاهش سهام این شرکت را به کمتر از 1 درصد برساند.