ایلان ماسک اعلام کرد که در میان تاخیرهای Neuralink در مورد معامله با راه اندازی تراشه های مغزی Synchron نزدیک می شود

مشخص نیست که Neuralink در کجای برنامه خود با سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای شروع آزمایشات انسانی قرار دارد. یکی از سخنگویان FDA فوراً به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

به گفته چهار نفر آشنا به این موضوع، ایلان ماسک با توسعه دهنده ایمپلنت تراشه‌های مغزی Synchron Inc درباره یک سرمایه‌گذاری بالقوه تماس گرفته است، زیرا شرکت خودش Neuralink در رقابت برای اتصال مستقیم مغز انسان به ماشین‌ها تلاش می‌کند. به گفته این منابع، ماسک در هفته های اخیر با توماس آکسلی، بنیانگذار و مدیر اجرایی Synchron تماس گرفت تا در مورد یک معامله احتمالی صحبت کند. مشخص نیست که آیا هر تراکنش شامل پیوند یا همکاری بین Synchron و Neuralink باشد.

Synchron ماه گذشته با کاشت دستگاه خود در یک بیمار در ایالات متحده برای اولین بار از یک نقطه عطف بزرگ عبور کرد. در سال 2021 مجوز FDA را برای آزمایشات انسانی دریافت کرد و مطالعات را روی چهار نفر در استرالیا به پایان رساند.

منابع خواستند نامشان فاش نشود زیرا موضوع محرمانه است.

Synchron که در سال 2016 تأسیس شد، یک ایمپلنت مغزی را توسعه داده است که برخلاف محصول Neuralink، برای نصب آن نیازی به برش در جمجمه نیست. هدف آن کمک به بیماران فلج است که دستگاه های دیجیتال را تنها با ذهن خود کار کنند.

ماسک در یک ارائه عمومی در سال 2019 گفت که Neuralink که در سال 2016 راه‌اندازی کرد، قصد دارد تا پایان سال 2020 تأییدیه نظارتی را دریافت کند. او سپس در کنفرانس وال استریت ژورنال در اواخر سال 2021 گفت که امیدوار است آزمایش‌های انسانی را در سال جاری آغاز کند.

تنها دو نفر از هشت بنیانگذار Neuralink در شرکت باقی مانده اند – ماسک و مهندس ایمپلنت Dongjin “DJ” Seo، که نقش رهبری دارد. مکس هوداک که سال گذشته از سمت ریاست Neuralink کنار رفت، اکنون سرمایه‌گذار در Synchron است.

© تامسون رویترز 2022




منبع

Neuralink بزرگتر است و 300 کارمند بین سانفرانسیسکو و آستین تگزاس تقسیم شده است. به گفته Pitchbook، این شرکت تاکنون 363 میلیون دلار از سرمایه گذاران جذب کرده است.

ماسک در گذشته به رقبای Neuralink نزدیک شده است. به گفته سه نفر از آشنایان با موضوع، در سال 2020، او با شرکت فناوری مغز Paradromics Inc گفتگو کرد. دو تن از این منابع افزودند که ماسک متعاقباً این مذاکرات را رها کرد.

به گفته این منابع، Synchron، که در شهر نیویورک بروکلین مستقر است، در روند کسب مجوز قانونی برای دستگاه های خود از Neuralink جلوتر است. این منابع افزودند که این کشور تصمیم نگرفته است که آیا سرمایه گذاری را می پذیرد و هیچ معامله ای قطعی نیست.

چهار کارمند فعلی و سابق گفتند، این رویکرد پس از آن صورت می‌گیرد که ماسک، که همچنین مدیر اجرایی سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و توسعه‌دهنده موشک اسپیس ایکس است، به کارمندان Neuralink نسبت به پیشرفت کندشان ابراز ناامیدی کرد. دو منبع افزودند که وقتی ماسک با او تماس گرفت، این ناامیدی به اوکسلی منتقل نشد.

به گفته شرکت تحقیقات بازار Pitchbook، Synchron حدود 60 کارمند دارد و تاکنون حدود 65 میلیون دلار از سرمایه گذاران جمع آوری کرده است.

نمایندگان ماسک و نورالینک به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. سخنگوی Synchron از اظهار نظر خودداری کرد.