ایلان ماسک در محاکمه سهامداران تسلا از توئیت های خرید در سال 2018 دفاع می کند.

پس از اینکه مشخص شد پول برای خصوصی کردن تسلا وجود ندارد، ماسک از ریاست تسلا کناره‌گیری کرد و در عین حال به عنوان بخشی از تسویه حساب کمیسیون بورس و اوراق بهادار، بدون اعتراف به هر گونه تخلف، مدیرعامل باقی ماند.

ماسک در جایگاه گفت: «من فکر می‌کنم می‌توانید کاملاً صادق باشید (در توییتر)، اما آیا می‌توانید جامع‌تر باشید؟ البته که نه.»

سهام تسلا از آن زمان تا کنون دو بار تقسیم شده است و قیمت خرید 420 دلاری (تقریباً 34000 روپیه) ذکر شده در توییت سال 2018 او به ارزش 28 دلار (تقریباً 2300 روپیه) بر مبنای تعدیل در حال حاضر است. سهام این شرکت در روز جمعه در حدود 133.42 دلار (تقریباً 10800 روپیه) معامله می‌شد که کمتر از اوج 414.50 دلاری (تقریباً 33600 روپیه) در نوامبر 2021 بود.

محاکمه درباره توییت‌های او در تسلا در زمانی انجام می‌شود که ماسک روی توییتر تمرکز کرده و در عین حال به عنوان مدیرعامل خودروساز فعالیت می‌کند و همچنین عمیقاً در شرکت SpaceX، شرکت کشتی‌های موشکی که او تأسیس کرده، درگیر است.

هیئت منصفه ای که در اوایل این هفته تشکیل شد، در حالی که ماسک به سوالات مطرح شده توسط نیکلاس پوریت، وکیل مدافع سهامداران تسلا پاسخ می داد، به شدت بر روی ماسک متمرکز شد. در یک نقطه، ماسک از پوریت پرسید که آیا نزدیک‌تر به میکروفون صحبت می‌کند تا بتواند صدای او را بهتر بشنود. در زمان‌های دیگر، ماسک در حالی که به اطراف دادگاه خیره می‌شد، گردنش را خم کرد.

ایلان ماسک روز جمعه در جایگاه شاهد حضور یافت تا از توییتی در سال 2018 دفاع کند که در آن ادعا می‌کرد که او منابع مالی را برای خصوصی کردن تسلا در معامله‌ای تنظیم کرده است که هرگز به وقوع نپیوست.

ماسک قبلاً ادعا کرده بود که تحت فشار وارد توافقنامه SEC شده است و معتقد است که در طی جلساتی با نمایندگان صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی، حمایت مالی برای خرید تسلا را قفل کرده است.

پس از اینکه ماسک ایده خرید تسلا را کنار گذاشت، این شرکت بر مشکلات تولید خود غلبه کرد، که منجر به افزایش سریع فروش خودرو شد که باعث شد سهام آن افزایش یابد و ماسک تا زمانی که توییتر را خرید، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی کرد. ماسک پس از واکنش شدید بازار سهام به مدیریت او از توییتر، از رتبه اول فهرست ثروت سقوط کرد.

دادگاه سپس برای آخر هفته به تعویق افتاد و به ماسک گفته شد که دوشنبه برای پاسخ به سوالات بیشتر بازگردد.

رهبری ماسک در توییتر – جایی که او کارمندان را به ستوه آورده و کاربران و تبلیغ کنندگان را از خود دور کرده است – در میان سهامداران فعلی تسلا که نگران هستند او در زمان تشدید رقابت زمان کمتری را برای هدایت خودروساز اختصاص داده است، محبوبیت نداشته باشد. این نگرانی ها به کاهش 65 درصدی سهام تسلا در سال گذشته کمک کرد که بیش از 700 میلیارد دلار (تقریباً 5668900 کرور) از ثروت سهامداران را از بین برد که بسیار بیشتر از نوسان 14 میلیارد دلاری (تقریباً 113400 کرور روپیه) بود. ثروتی که بین قیمت‌های بالا و پایین سهام شرکت در دوره 7 تا 17 آگوست 2018 تحت پوشش دعوای دسته‌جمعی رخ داده است.

ماسک، 51 ساله، گفت که “بسیار” به سرمایه‌گذاران اهمیت می‌دهد و همچنین از فروشندگان کوتاه‌مدت که سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام می‌دهند که هنگام کاهش قیمت سهام شرکت به آنها پاداش می‌دهد، انتقاد کرد. او فروش کوتاه را عملی «شیطانی» خواند که باید غیرقانونی شود و کسانی را که از آن سود می برند به عنوان «یک دسته کوسه» تحقیر می کند.

آخرین سردرد ماسک ناشی از مختصر بودن ذاتی توییتر است، سرویسی که او از زمان خرید 44 میلیارد دلاری (تقریباً 356300 روپیه) خود در ماه اکتبر، آن را اجرا کرده است.

این توییت منجر به تسویه حساب 40 میلیون دلاری (تقریباً 323 کرور) با تنظیم کننده اوراق بهادار شد. همچنین منجر به شکایت دسته جمعی شد که ادعا می کرد او سرمایه گذاران را گمراه کرده است و او را برای حدود نیم ساعت جمعه به دادگاه کشاند تا در مقابل هیئت منصفه 9 نفره و اتاقی پر از رسانه ها و سایر تماشاگران شهادت سوگند یاد کند.

در یک معاینه متقابل طولانی که ظاهر ماسک را به تعویق انداخت، وکیل هیئت مدیره تسلا با اشاره به اینکه برای بررسی برخی از مطالب مربوط به توییت‌های آگوست 2018 به کمک دانشجویان فارغ‌التحصیل متکی است، سعی کرد شهادت سوبرامانیان را تضعیف کند. وکیل، ویلیام پرایس، همچنین به دستمزد 1900 دلاری سوبرامانیان در ساعت (تقریبا 153900 روپیه) برای تهیه گزارش خود برای این پرونده اشاره کرد.

هنگامی که روز جمعه در مورد چالش‌هایی که تسلا در سال 2018 با آن مواجه شد، پرسیدند، او به یاد می‌آورد که شب‌های زیادی را در کارخانه این خودروساز در کالیفرنیا در حالی که تلاش می‌کرد تا شرکت را سرپا نگه دارد، خوابیده است.

این محاکمه به این سوال بستگی دارد که آیا یک جفت توییت که ماسک در 7 آگوست 2018 ارسال کرد، به سهامداران تسلا در طول یک دوره 10 روزه منتهی به اعتراف ماسک مبنی بر اینکه خریدی که او در نظر داشت انجام نمی‌شود آسیب رسانده است یا خیر.

یک کارشناس خرید شرکتی که توسط وکلای سهامداران استخدام شده بود تا رویدادهای مربوط به پیشنهاد ماسک برای خصوصی کردن تسلا را مطالعه کند، بیشتر سه ساعت خود را در غرفه روز جمعه سپری کرد و این طرح را به عنوان یک مفهوم بد تصور کرد.

گوهان سوبرامانیان، استاد حقوق و بازرگانی دانشگاه هاروارد برای بیش از 20 سال، گفت: “این پیشنهاد یک پیشنهاد بسیار دور از ذهن بود.”

ماسک در اولین توییت از این دو توییت در سال 2018، اعلام کرد که برای خرید تسلا 72 میلیارد دلار (تقریباً 5,83,100 کرور) در زمانی که این خودروساز برقی هنوز با مشکلات تولید دست و پنجه نرم می‌کرد، بودجه تضمین شده است. ارزشش خیلی کمتر از الانه ماسک چند ساعت بعد توییت دیگری را دنبال کرد که حاکی از قریب‌الوقوع بودن توافق بود.

این میلیاردر هیجان انگیز با پوشیدن کت و شلوار و کراوات تیره در سومین روز دادگاه مدنی در سانفرانسیسکو به دادگاه آمد که وکیل او تلاش ناموفقی برای نقل مکان به تگزاس، جایی که اکنون مقر تسلا در آن مستقر است، با این فرض که پوشش رسانه ای از تصرف آشفته او توییتر هیئت منصفه را آلوده کرده بود.

هنگامی که ارتباطات سرمایه گذاران تسلا نشان داده شد که او را ترغیب می کردند تا عادت توییتری خود را قبل از خرید توییت در سال 2018 کاهش دهد یا به طور کامل متوقف کند، ماسک گفت که نمی تواند تمام آن تعاملات سال ها قبل را به خاطر بیاورد، به خصوص که ایمیل های “آبشار نیاگارا” دریافت می کند.

ماسک در اولین حضور خود در غرفه از توئیت پربار خود به عنوان “دموکراتیک ترین راه” برای توزیع اطلاعات دفاع کرد، حتی در حالی که اذعان به محدودیت های محدودیت 240 کاراکتری توییتر می تواند شفاف سازی همه چیز را تا حد امکان دشوار کند.

او به یاد می آورد: «میزان بسیار درد برای موفقیت تسلا در آن دوره 2017، 2018 طاقت فرسا بود.


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

حتی قبل از اینکه ماسک موضع بگیرد، ادوارد چن قاضی ناحیه ایالات متحده اعلام کرده بود که هیئت منصفه می توانند آن دو توییت را نادرست تلقی کنند و به آنها واگذار شود تا تصمیم بگیرند که آیا ماسک عمداً سرمایه گذاران را فریب داده است یا خیر.