ایلان ماسک سرسختانه از خود در محاکمه سهامداران تسلا به دلیل توئیت «تامین بودجه» دفاع کرد

ماسک شهادت داد: “ما در مورد پادشاهی عربستان سعودی صحبت می کنیم. آنها می توانند تسلا را چندین برابر بخرند. این مبلغ برای آنها پول زیادی نبود.”

ایلان ماسک به دادگاه فدرال بازگشت تا از خود در برابر یک دعوای دسته جمعی دفاع کند که ادعا می کند سهامداران تسلا را با توییتی در مورد خرید لغو شده گمراه کرده است که میلیاردر سه شنبه با سرکشی اصرار داشت که اگر می خواست می توانست آن را انجام دهد.

در دو مقطع جداگانه سه‌شنبه تحت تشویق آرام اسپیرو، ماسک هیچ شکی در مورد تحقیر پوریت نگذاشت و اظهار تردید کرد که وکیل به دنبال بهترین منافع سهامداران تسلا است. این اظهارات با سرزنش سریع قاضی مواجه شد و از رکورد خارج شد. چن در یک نقطه به ماسک هشدار داد: «این نامناسب است.

از طرف دیگر، اسپیرو در یک نقطه به اشتباه ماسک را “افتخار شما” خطاب کرد و از میلیاردر پرسید که در طول دوران حرفه‌ای خود چقدر برای سرمایه‌گذاران درآمد داشته است. تماشاگران حاضر برای گوش دادن به ماسک، که از زمان خرید 44 میلیارد دلاری (تقریباً 3,37,465 کرور) خود از توییتر در ماه اکتبر، حتی مشهورتر شده است.

ماسک، که مالک توییتر در حالی که به مدیریت تسلا ادامه می‌داد، بیشتر روز سه‌شنبه را صرف نشان دادن خود کرد، در حالی که توسط وکیل خود، الکس اسپیرو، به‌عنوان یک رهبر تجاری بی‌عیب و نقص قابل اعتماد که قادر است به اندازه‌ای که برای دنبال کردن دیدگاه‌هایش نیاز دارد، پول جمع‌آوری کند. او با یک وکیل سهامدار، نیکلاس پوریت، که در اوایل محاکمه خشم خود را افزایش داده بود، به شدت دعوا کرد.

پس از آن توییت‌ها، ماسک اعلام کرد که تسلا چند هفته بعد به صورت عمومی باقی خواهد ماند. یک ماه پس از آن، ماسک و تسلا با تنظیم‌کننده‌های اوراق بهادار که ادعا می‌کردند توییت‌ها گمراه‌کننده بودند، به توافقی ۴۰ میلیون دلاری دست یافتند.

زمانی که متون و ایمیلی به او ارائه شد که نشان می‌داد نماینده صندوق عربستان هرگز پولی را برای خرید کامل تسلا تعهد نکرده است، ماسک ادعا کرد که این چیزی نیست جز سخنان شخصی که تلاش می‌کند از قول قبلی که در مکالمات خصوصی داده شده بود عقب‌نشینی کند.

در حالی که ماسک توسط اسپیرو هدایت می‌شد، به هیئت منصفه گفت که فقط اعلام کرده است که خرید تسلا را در نظر دارد اما هرگز قول نداده است که معامله انجام شود. اما ماسک گفت، او فکر می‌کند مهم است که به سرمایه‌گذاران اطلاع داده شود که تسلا ممکن است آماده پایان دادن به فعالیت هشت ساله خود به عنوان یک شرکت سهامی عام باشد.

با وجود این رکود، ارزش سهام پس از تعدیل دو تقسیمی که از آن زمان تاکنون رخ داده است، هنوز حدود هفت برابر بیشتر از زمان توییت‌های ماسک در سال 2018 است. این در را برای ماسک باز کرد تا سه شنبه به اعضای هیئت منصفه یادآوری کند که هر سرمایه‌گذاری که سهام تسلا را در آگوست 2018 داشته باشد، اگر سهام را حفظ می‌کرد، «بسیار خوب» عمل می‌کرد.

ماسک گفت: “من هیچ انگیزه بدی نداشتم.” قصد من این بود که کار درست را برای همه سهامداران انجام دهم.

اندکی پس از اینکه پوریت بازجویی از روز سه شنبه خود را از سر گرفت، ماسک بار دیگر این تصور را به سخره گرفت که اعتقادش به اینکه او از حمایت مالی عربستان سعودی برخوردار است برای توئیت در مورد خرید احتمالی تسلا کافی نیست.

ماسک بیشتر روز سه‌شنبه را صرف تلاش برای متقاعد کردن هیئت منصفه کرد که هیچ چیز بدی در این دو توییت وجود ندارد که نشان می‌دهد او پول را برای خصوصی کردن تسلا جمع کرده است، زیرا این خودروساز برقی با مشکلات تولید دست و پنجه نرم می‌کند و ارزش آن بسیار کمتر از الان است. قاضی قبلاً اعلام کرده است که هیئت منصفه می توانند این دو توییت را نادرست تلقی کنند و به آنها اجازه می دهد تصمیم بگیرند که آیا ماسک عمداً سرمایه گذاران را فریب داده است و آیا اظهارات وی باعث ضرر آنها شده است یا خیر.

ماسک قبلاً ادعا کرده بود که تحت فشار وارد توافق شده است و معتقد است که هرگز در این باور که پول یک معامله را در اختیار دارد، تزلزل نکرده است.

ماسک همچنین شهادت قبلی را تکرار کرد که می‌توانست با به اشتراک گذاشتن برخی از دارایی‌های خود در اسپیس ایکس، یک سازنده خصوصی کشتی‌های موشکی که او نیز شروع به کار کرده بود، خرید تسلا را تامین مالی کند. این مشابه کاری است که او در خرید توییتر انجام داد، که باعث شد حدود 23 میلیارد دلار از سهام تسلا خود را بفروشد.

زمانی که پوریت او را به چالش کشید، ماسک عمدا نگاه خود را از وکیل منحرف کرد و توضیحات خود را در حالی که مستقیماً به اعضای هیئت منصفه نگاه می کرد که چند فوت سمت راست او نشسته بودند، ارائه کرد. در نمونه‌ای دیگر، ماسک، بدون توضیح بیشتر، اظهار داشت که سوالی از پوریت در مورد اینکه آیا تا به حال باعث شده سرمایه‌گذاران متحمل ضرر شده‌اند، حاوی «کذب» است.

در اولین توئیت سال 2018، ماسک اظهار داشت: «تامین بودجه» برای چیزی که 72 میلیارد دلار (تقریباً 5,86,900 کرور روپیه) – یا 420 دلار (تقریباً 34,200 روپیه) به ازای هر سهم – خرید تسلا در زمانی می‌بود این خودروساز برقی همچنان با مشکلات تولید دست و پنجه نرم می کرد و ارزش آن بسیار کمتر از الان بود. ماسک چند ساعت بعد توییت دیگری را دنبال کرد که حاکی از قریب‌الوقوع بودن توافق بود.

ماسک در سومین روز شهادت خود تقریباً سه ساعت دیگر را در جایگاه سپری کرد تا اینکه توسط ادوارد چن قاضی منطقه ای ایالات متحده معاف شد. بعید است که ماسک 51 ساله در جریان یک محاکمه مدنی که قرار است در اوایل فوریه به هیئت منصفه 9 نفره تحویل داده شود به جایگاه شاهد احضار شود.

آزمایش فعلی به این بستگی دارد که آیا یک جفت توییت ماسک در 7 آگوست 2018 به سهامداران تسلا در طول یک دوره 10 روزه منتهی به اعتراف وی مبنی بر اینکه خریدی که در نظر داشت انجام نمی‌شود آسیب رسانده است یا خیر. این اظهارات منجر به این شد که ماسک و تسلا بدون اعتراف به هیچ گونه تخلفی به تسویه حساب 40 میلیون دلاری (تقریباً 326 کرور روپیه) برسند.

ماسک گفت: “این بهترین سرمایه گذاری در بازار سهام بود.”


پیوندهای وابسته ممکن است به طور خودکار ایجاد شوند – برای جزئیات بیشتر به بیانیه اخلاقی ما مراجعه کنید.



منبع

در حالی که ماسک روز قبل توسط پوریت کباب می شد، گاهی اوقات جنگنده، خشمگین و خشمگین بود. با همه اینها، ماسک اصرار داشته است که حمایت مالی را برای خرید 72 میلیارد دلاری تسلا در جریان جلسات سال 2018 با نمایندگان صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی قفل کرده است، اگرچه هیچ مبلغ یا قیمت خاصی در مورد بودجه مورد بحث قرار نگرفت.

این چیزی است که ماسک روز سه‌شنبه گفت که نمی‌خواهد انجام دهد، اما نشان می‌دهد که او امکانات لازم برای خرید معاملات گران قیمت را دارد. مالکیت ماسک بر توییتر نیز برای سهامداران تسلا که نگران پرت شدن حواس او به دلیل رقابت بیشتر این خودروساز هستند، محبوبیت چندانی ندارد. از زمانی که ماسک توئیتر را تصاحب کرد، سهام تسلا حدود یک سوم ارزش خود را از دست داده است.